گیت AND منطقی نوعی از مدار منطقی دیجیتال است که تنها هنگامی که تمام ورودی های آن بالا1 باشند، خروجی گیت به بالا به سطح منطقی 1 می‌ رسد.

آموزش گیت AND منطقی

حالت خروجی گیت AND منطقی دیجیتال تنها هنگامی دوباره به “پایین 2” می‌رسد که هر کدام از ورودی های آن در سطح منطقی “0” باشند. در بیان دیگر برای یک گیت AND منطقی هر ورودی پایین یک خروجی پایین خواهد داد.

بیان بولی یا منطقی برای یک گیت AND منطقی دیجیتال همانند ضرب منطقی که با نقطه واحد یا نماد توقف کامل (.)  نشان داده می‌شود، است که بیان بولی : A.B =Q  را ارائه می‌دهد.

سپس می‌توانیم عملیات یک گیت AND منطقی دو ورودی را به صورت زیر تعریف کنیم:

اگر هر دو A,B صحیح باشند، سپس Q صحیح است”

گیت AND ترانزیستور 2 ورودی

یک گیت AND منطقی2  ورودی ساده می‌تواند با استفاده از سوئیچ های متصل به یکدیگر ترانزیستور- مقاومت RTL که در زیر نشان داده شده با ورودی هایی که مستقیما به بیس ترانزیستور وصل شده اند، ساخته شود. هر دو ترانزیستورها باید برای یک خروجی در Q به صورت “روشن” اشباع شوند.

گیت های AND منطقی موجود هستند و از مدارهای منطقی برای تولید تابع منطقی مطلوب استفاده می‌کنند و دارای نمادی هستند که شکل آن نمایانگر عملیات منطقی گیت AND است.

انواع گیت AND منطقی دیجیتال

گیت AND منطقی  2ورودی

گیت AND منطقی 3 ورودی

از آنجا که بیان بولی برای تابع AND منطقی بصورت (.) تعریف شده است، که یک عملیات دودویی است، گیت های  ANDمی‌توانند برای تشکیل هر عدد از ورودی های مستقل با یکدیگر سری شوند.

اگرچه، آی سی های گیت   ANDموجود اقتصادی تنها در بسته های 2، 3 و 4 ورودی استاندارد موجود هستند. اگر ورودی اضافی مورد نیاز باشد، سپس گیت های استاندارد AND نیاز دارند تا با یکدیگر برای بدست آوردن مقادیر ورودی مورد نیاز سری شوند. برای مثال:

گیت AND چند ورودی

تابع “AND”  6 ورودی

بیان بولی برای این گیت AND 6 ورودی در نتیجه به صورت زیر خواهد بود:

(Q= (A.B). (C.D). (E.F

در بیان دیگر:

A AND B AND C AND D AND E AND F    [latex] Q [/latex]را نتیجه می‌دهد

اگر تعداد ورودی های مورد نیاز یک عدد فرد باشد هر ورودی” بلا استفاده” می‌تواند توسط اتصال مستقیم  آنها به منبع تغذیه با استفاده از مقاومت های ” بالا کشنده” مناسب  HIGHنگه داشته شوند.

آی سی های گیت AND منطقی دیجیتال موجود رایج شامل:

گیت AND منطقی TTL

74LS08 چهار وجهی 2 ورودی

74LS11 سه وجهی 3 ورودی

74LS21 دو تایی 4 ورودی

گیت AND منطقی CMOS

CD4081 چهار وجهی 2ورودی

CD4073 سه وجهی 3 ورودی

CD4082 دوتایی 4 ورودی

گیت AND دو ورودی چهار وجهی 7408

در آموزش بعدی درباره گیت های منطقی دیجیتال، بر تابع گیت OR منطقی دیجیتال که در دو مدار منطقی CMOS و TTL بکار رفته و همچنین بر تعریف جبر بولی و جداول درستی آن خواهیم پرداخت.


  1. HIGH
  2.  LOW