اگر در زمینه الکترونیک و برق فعالیت می کنید، حتما از مولتی متر استفاده کرده اید؛ اما آیا تا به حال درمورد ابزار شبیه به مولتی متر یعنی “کلمپ متر” چیزی شنیده اید؟ کلمپ مترها در بسیاری از جهات به مولتی مترها شباهت دارد؛ بنابراین شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام خرید کلمپ متر، دچار سردرگمی شده باشید یا ندانید کدام مدل برای شما مناسب است. در این مطلب با کلمپ متر آشنا شده و چند مورد از بهترین کلمپ مترها را به شما معرفی می کنیم.

کلمپ متر یا مولتی متر کلمپی چیست؟

کلمپ متر(Clamp meter) که با عنوان مولتی متر کلمپی یا مولتی متر انبری نیز شناخته می شود، یکی از ابزار دقیق های مهم و کاربردی در الکترونیک است که کاربرد اصلی آن، اندازه گیری جریان AC/DC بدون نیاز به قطع کابل و سیم است. کلمپ متر شامل یک فک لولایی است که به کاربر این اجازه را می دهد تا فک ها را در اطراف یک رسانا در یک سیستم الکتریکی محکم کند و جریان را بدون قطع کردن آن اندازه گیری کند. به این صورت کلمپ متر تضمین می کند که در طول اندازه گیری ها هیچ اتلاف یا آسیبی در مدار ایجاد نمی شود و همچنین کاربر از خطرات احتمالی مانند برق گرفتگی در حین اندازه گیری جریان های بالا در امان خواهد بود. کلمپ متر معمولاً برای اندازه گیری جریان سطح بالا، عیب یابی مشکلات نصب و اجرای آزمایشات مدار مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد مولتی متر کلمپی چیست؟

از آنجایی که کلمپ متر به کاربر اجازه می دهد تا جریان را به سادگی با بستن این دستگاه به دور یک سیم اندازه گیری کند، از کلمپ مترها در کاربردهای مختلفی استفاده می شود، به عنوان مثال اندازه گیری جریان زمانی که یک دستگاه در حال کار است. همچنین مولتی متر کلمپی در کارخانجات، بیمارستان ها، خودروها، مصارف خانگی، آبکاری فلزات، HVAC و … کاربردی است. در ادامه برخی از بهترین کلمپ مترها که ضمن کیفیتی بالا دارای قیمت مناسبی نیز هستند را به شما معرفی می کنیم.

تفاوت کلمپ متر و مولتی متر چیست؟

در دنیای الکترونیک، داشتن ابزار مناسب هنگام کار مهم است. انتخاب اینکه خرید مولتی متر به درد شما می خورد یا اینکه کلمپ متر مناسب پروژه شماست، تصمیمی مهم است. بنابراین لازم است قبل از تصمیم گیری، تفاوت ها و شباهت های این دو نوع متر را حتما بررسی کنیم. چند تفاوت اصلی بین کلمپ متر و مولتی متر وجود دارد. به عنوان مثال، یک کلمپ متر برای اندازه گیری جریان الکتریکی در مدار با بستن به اطراف یکی از کابل های آن طراحی شده است. اندازه گیری با حرکت دادن فک های کلمپ در اطراف هادی تا بسته شدن آن انجام می شود و سپس دوباره آن را برای اندازه گیری جریان باز می کنیم. اگر نیاز به اندازه گیری ولتاژ، جریان و مقاومت دارید، بهتر است به جای کلمپ متر، یک مولتی متر تهیه کنید. کلمپ متر در درجه اول برای تست رسانایی الکتریکی سیم ها استفاده می شود. همچنین معمولاً مولتی متر برای اندازه گیری ولتاژ، مقاومت و جریان های کمتر از 10 آمپر کاربردی است اما کلمپ متر برای اندازه گیری شدت جریان الکتریکی بالا نیز کاربردی است.

نکاتی که هنگام خرید مولتی متر کلمپی باید به آنها توجه کنید!

از آنجایی که انواع مختلفی از کلمپ مترها با اندازه ها و قابلیت های مختلفی وجود دارد، هنگام خرید مولتی متر کلمپی باید به برخی نکات توجه داشته باشید تا دستگاه مدنظر و مطابق با نیازهایتان را تهیه کنید.

اندازه گیری جریان

نوع کلمپ متری که باید استفاده شود به نوع جریان اندازه گیری شده بستگی دارد. برخی از کلمپ مترها برای اندازه گیری جریان نشتی طراحی شده اند، در حالی که برخی دیگر برای اندازه گیری جریان بار مناسب هستند.

ایمنی و استفاده آسان

بهترین مولتی متر کلمپی باید تمام نکات ایمنی را رعایت کرده و استفاده از آن راحت باشد. بنابراین هنگام خرید کلمپ متر حتما به نرخ ایمنی آن دقت کنید. کلمپ متر ایده آل ، اندازه‌گیری ایمن جریان AC بسیار بالا را تضمین می‌کند، زیرا این فرایند بدون تماس فیزیکی مستقیم با مدار انجام می شود.

اندازه فک(Jaw)

اندازه فک کلمپ متر، تعیین کننده اندازه کابل هایی است که می توانید با مولتی متر کلمپی تست کنید. هنگامیکه می خواهید سیم و کابل های بزرگتری را تست کنید، فک کوچک شما را محدود می کند. به همین علت حتما به اندازه فک توجه کنید.

مقیاس True RMS

یکی دیگر از عوامل مهم که باید به آنها توجه کنید، مقیاس است. با اینکه هر مقیاسی به شما نتایجی را خواهد داد، اما مقیاس True RMS نتایج بسیار دقیق تری را ارائه می دهد. دقت یکی از جنبه های ضروری کلمپ متر است؛ به همین دلیل باید این مورد را هم در نظر بگیرید.

صفحه نمایش با نور پس زمینه

از آنجایی که بعضی کارهای الکتریکی در تاریکی انجام می شود، ممکن است دیدن صفحه نمایش کلمپ متر دشوار باشد، بنابراین داشتن صفحه نمایش با نور پس زمینه یک ویژگی عالی است. این کار، اندازه گیری را آسان تر می کند. پس سعی کنید محصولی را انتخاب کنید که دارای نور پس‌زمینه باشد زیرا همه صفحه‌های مولتی متر کلمپی، نور پس‌زمینه ندارند.

قیمت

قیمت مولتی متر کلمپی، مانند هر ابزار دقیق دیگری با توجه به نوع، برند، کیفیت ساخت و عوامل دیگر متغیر است. بنابراین هنگام انتخاب کلمپ متر موردنظرتان بودجه خود را باید در نظر گیرید و متناسب با آن مولتی متر کلمپی را انتخاب کنید که علاوه بر قیمت مناسب، دارای کیفیت بالایی نیز باشد. به این نکته نیز توجه کنید که قیمت بالا لزوما به معنای کیفیت بالا نیست و برعکس..

اکنون که با نکات خرید مولتی متر کلمپی آشنا شدید، به سراغ معرفی چند مورد از بهترین کلمپ مترهای موجود در بازار ایران می پردازیم.

بهترین کلمپ متر با قیمت مناسب و کیفیت عالی

عوامل مختلفی در کارایی کلمپمتر ها تاثیر گذارند. اکنون لیستی از بهترین کلمپ مترهایی که در زمینه الکترونیک کاربردی است را از نظر کاربرد در زمینه های مختلف بررسی می کنیم. و مشخصات برخی از آنها را با هم مقایسه می‌کنیم. اگر به مولتی متر هم علاقه‌مند هستید پیشنهاد می‌کنیم مقاله “بهترین مولتی متر دیجیتال” را مطالعه کنید.

مولتی متر هیوکی 3288

عکس کلمپ متر هیوکی 3288

مولتی متر کلمپی 3288 یکی از بهترین مولتی مترهای کلمپی ژاپنی است که علاوه بر اندازه گیری جریان و ولتاژ AC/DC، اتصال کوتاه و مقاومت را نیز اندازه گیری می کند. قیمت مولتی متر هیوکی 3288 به نسبت کارایی و توانایی هایش به صرفه است. این کلمپ متر برای اندازه گیری جریان بالا مانند باتری اضطراری UPS و موتور قطار شهری و مترو کاربردی است.

مولتی متر کلمپ مدل dt-266

عکس مولتی متر کلمپی dt-266

کلمپ متر dt266 از برند Beyution یکی از ارزانترین مولتی مترهای کلمپی است که توانسته با بسیاری از کلمپ مترهای هم رده خود رقابت کند. این کلمپ متر دارای بازری است که هنگام تست اتصال کامل سیم ها به کار می آید. همچنین این مولتی متر کلمپی، جریان را تا تا 1000 آمپر ac اندازه گیری می کند.

مولتی متر کلمپی مدل MT87

عکس مولتی متر کلمپی MT87

این مولتی متر کلمپی چینی از برند Hilitand را می توان برای اندازه گیری ولتاژ AC/DC، جریان AC، مقاومت، تست دیود و … استفاده کرد. همچنین دارای عملکرد خاموش شدن خودکار است تا بتواند انرژی باتری را ذخیره کند. این مولتی متر کلمپی، جریان را تا 400 آمپر اندازه گیری می کند.

مولتی متر کلمپی مستک مدل MS2015A

عکس مولتی متر کلمپی مستک MS2015A

کلمپ متر MASTECH MS2015A جزو بهترین مولتی مترهای کلمپی قیمت مناسب و کیفیت عالی است که جریان AC را تا 1000 آمپر و ولتاژ DC را تا 1000 ولت اندازه گیری می کند. همچنین کلمپ متر MS2015A قابلیت تست دیود را نیز دارد.

مولتی متر کلمپی یونی تی مدل UT203

عکس مولتی متر کلمپی یونی تی UT203

 

کلمپ متر دیجیتال UNI-T UT203 مولتی متر کلمپی قابل اعتماد و کم مصرفی است که ولتاژ و جریان AC/DC، مقاومت و فرکانس را اندازه گیری می کند، همچنین تست دیود و تست اتصال کوتاه را انجام می دهد. این مولتی متر کلمپی هم برای مبتدیان، هم برای افراد حرفه ای کاربردی است. یکی از مزیت های این کلمپ متر، خاموشی خودکار دستگاه است که به ذخیره انرژی باتری نیز کمک می کند.

مولتی متر کلمپی کیوریتسو مدل 2200

عکس مولتی متر کلمپی کیوریتسو 2200

یکی از بهترین مولتی مترهای کلمپی، کلمپ متر 2200 از برند kyoritsu است. کلمپ متر دیجیتال 2200 نوعی کلمپ متر با سنسور متوسط و دامنه خودکار برای اندازه گیری جریان، ولتاژ و مقاومت در کاربردهای تست الکتریکی است. این کلمپ متر دارای فک قطره‌ای 33 میلی‌متری است که عرض آن فقط 10 میلی‌متر است و Kyoritsu 2200 را برای استفاده در مناطق پر کابل مناسب می‌کند.

مولتی متر کلمپی کیس مدل Sk-7718

عکس مولتی متر کلمپی کیس Sk-7718

یکی دیگر از کلمپ مترهای عالی در الکترونیک، Sk-7718 از برند ژاپنی کیس (Kaise) است که معمولا در کنترلر موتور، دیمر کنترل فاز، منبع تغذیه UPS، موتورهای صنعتی و … کاربردی است. این مولتی متر کلمپی دارای قابلیت True RMS است. همچنین جریان AC/DC را تا 1000 آمپر اندازه گیری می کند و دارای قابلیت تست فرکانس، دیود و خازن نیز می باشد.

مولتی متر کلمپی کیوریتسو KEW 2056 R

عکس مولتی متر کلمپی کیوریتسو KEW 2056 R

کلمپ متر دیجیتال R 2056 از برند Kyoritsu، جریان AC/DC را تا 1000 آمپر، ولتاژ AC/DC را تا 600 ولت، ظرفیت خازنی را تا 4000 میکروفاراد، فرکانس را تا 10 کیلوهرتز و مقاومت 60 مگااهم را اندازه گیری می کند. این مولتی متر کلمپی می تواند ولتاژ و جریان را در مدارهای مصرفی برق بسیار کم و زیاد اندازه گیری کند و به همیت علت در شرکت های توزیع و تاسیسات برق و زمینه تعمیر و نگهداری بسیار مفید است.

مولتی متر کلمپی زویی مدل ZT-QB9

عکس مولتی متر کلمپی زویی ZT-QB9

مولتی متر کلمپی زویی (ZOYI) ساخت چین است. ZT-QB9 با صفحه نمایش 6000 داده ای، ابزاری ایده آل برای برق کاران و تعمیرکاران است. این مولتی متر کلمپی بسیار خوش دست بوده و دارای طراحی جمع و جور است؛ همچنین نسبت به قیمتش، یکی از کامل ترین کلمپ مترهای موجود در بازار ایران محسوب می شود.

کلمپ متر مینی دیجیتالی PM2018B

عکس کلمپ متر دیجیتال PM2018B

مولتی متر کلمپی PM2018B از برند پیک متر (Peakmeter) یکی دیگر از بهترین مولتی مترهای کلمپی است که هم قیمت مناسبی دارد هم عملکرد و کیفیت قابل توجهی دارد. این کلمپ متر با صفحه نمایش 6000 داده ای، دارای قابلیت خاموش شدن خودکار، تست اتصال کوتاه و NCV است. دیجی قطعه به عنوان نماینده رسمی فروش محصولات پیک متر، انواع مولتی متر و کلمپ متر پیک متر را با قیمتی مناسب و کیفیتی عالی در اختیار مشتریان خود قرار می دهد.

حال که در مورد ده تا بهترین کلمپ مترهای موجود در بازار ایران صحبت کردیم، باید بتوانید کلمپ متر مناسب خود را انتخاب کنید. در حالی که کلمپ مترهای معرفی شده در این مطلب، انتخاب های ما هستند، می خواهیم بدانیم به نظر شما بهترین مولتی متر کلمپی کدام است؟ آیا می‌خواهید به این فهرست، موردی را اضافه یا کم کنید؟ اگر چنین است، در بخش نظرات برای ما بنویسید و کارشناسان مجرب ما در دیجی قطعه در اسرع وقت به شما پاسخ خواهند داد.