در این مطلب قصد داریم تا با AVR و ARM آشنا شده و به تفاوت های بین این دو بپردازیم؛ شاید برای شما هم پیش آمده باشد که شک کرده باشید این دو متعلق به خانواده میکروکنترلرها هستند یا خانواده میکروپروسسورها. بنابراین ابتدا تفاوت بین میکروکنترلر و میکروپروسسور را مشخص می کنیم و سپس یه طور دقیق تری تفاوت های بین ARM و AVR را بررسی می کنیم. شما می توانید انواع میکروکنترلر را از جمله ARM و AVR را با قیمتی مناسب و کیفیتی عالی از فروشگاه اینترنتی دیجی قطعه خریداری کنید.

تفاوت بین میکروکنترلر(µP) و میکروپروسسور(µC)

میکروکنترلر یک آی سی (IC) است که با یک کامپیوتر کوچک مستقل قابل مقایسه است و برای انجام وظایف خاص سیستم های تعبیه شده طراحی شده است. یک میکروکنترلر دارای واحد پردازش است اما مقدار کمی حافظه (ROM، RAM و غیره)، تعداد کمی پورت IO برای تجهیزات جانبی، تایمر و غیره. AVR و ARM تحت خانواده میکروکنترلرها قرار دارند. اما ARM می تواند هم به عنوان میکروکنترلر و هم به عنوان میکروپروسسور استفاده شود. میکروکنترلر ARM و میکروکنترلر AVR از نظر معماری متفاوت و مجموعه‌های مختلف دستورالعمل، سرعت، بازیگری، حافظه، مصرف برق، عرض گذرگاه و غیره با یکدیگر تفاوت دارند. حال بیایید که چگونه این دو با یکدیگر تفاوت دارند.

میکروکنترلر AVR چیست؟ (AVR microcontroller)

میکروکنترلر AVR توسط شرکت Atmel در سال 1996 ساخته شده است. این میکروکنترلر مبتنی بر معماری مجموعه دستورالعمل RISC (ISA) است و به عنوان RISC مجازی پیشرفته نیز نامیده می شود. میکروکنترلر AT90S8515 متعلق به خانواده AVR است. میکروکنترلر AVR محبوب ترین دسته کنترلرها و همچنین جزو میکروکنترلرهای ارزان قیمت است. در بسیاری از برنامه های روباتیک از این میکروکنترلر استفاده می شود. خانواده میکروکنترلرهای AVR زیادی مانند ATmega8، ATmega16، ATmega32 و غیره وجود دارد. کاربردهای زیادی در AVR وجود دارد که در اتوماسیون خانگی، صفحه نمایش لمسی، دستگاه های پزشکی، صنعت اتومبیل و … استفاده می شود.

میکروکنترلر ARM چیست؟ (ARM microcontroller)

ARM مخفف Advanced RISC (Reduced Instructions Set Computer) microcontroller می باشد. میکروکنترلر ARM توسط سازمان کامپیوتری Acron معرفی شد و توسط اپل، انویدیا، کوالکام، موتورولا، ST Microelectronics، Samsung Electronics و TI و غیره تولید می شود. این میکروکنترلر را می توان محبوب ترین نوع دانست و همچنین در اکثر صنایع از آن برای سیستم های تعبیه شده استفاده می کنند زیرا مجموعه وسیعی از ویژگی ها را ارائه می دهد و برای تولید دستگاه هایی با ظاهر عالی بسیار خوب است.

تفاوت بین ARM و AVR

تصویر جدول مشخصات میکروکنترلرها

میکروکنترلر AVR

  1. میکروکنترلر AVR به RISC مجازی پیشرفته (AVR) اشاره دارد.
  2. دارای عرض باس 8 بیت یا 32 بیت است.
  3. از پروتکل ارتباطی ART، USART، SPI، I2C استفاده می کند.
  4. سرعت آن 1 ساعت در هر چرخه دستورالعمل است.
  5. سازنده آن شرکت Atmel است.
  6. از حافظه های Flash، SRAM، EEPROM استفاده می کند.
  7. خانواده آن شامل Tiny، Atmega، Xmega، AVR موارد خواص است.
  8. ارزان و بسیار موثر است.
  9. میکروکنترلرهای معروف عبارتند از Atmega8، Atmega16، Atmega32، Arduino Community.

میکروکنترلر ARM

  1. میکروکنترلر ARM به میکروکنترلر پیشرفته RISC (ARM) اشاره دارد.
  2. دارای عرض گذرگاه 32 بیتی است و در 64 بیت نیز موجود است.
  3. از پروتکل ارتباطی SPI، CAN، Ethernet، I2S، DSP، SAI، UART، USART استفاده می کند.
  4. سرعت آن 1 ساعت در هر چرخه دستورالعمل است.
  5. سازنده آن Apple، Nvidia، Qualcomm، Samsung Electronics و TI و غیره است.
  6. از حافظه های Flash، SDRAM، EEPROM استفاده می کند.
  7. خانواده آن شامل ARMv4، 5، 6، 7 و سری است.
  8. می تواند عملکردی با سرعتی بالا فراهم کند.
  9. میکروکنترلرهای معروف عبارتند از LPC2148، ARM Cortex-M0 تا ARM Cortex-M7 و غیره.

در این مطلب تلاش کردیم تا به طور مختصر و مفیدی با تفاوت میکروکنترلر ARM و AVR آشنا شوید و بتوانید تصمیم گیرید که برای پروژه های خود از Avr یا arm استفاده کنید. به طور کلی دیدیم که به علت مزایای زیادی که این میکروکنترلرها دارند و همچنین برخورداری از قابلیت پشتیبانی از پروتکل‌های ارتباطی مختلف، کاربردها و مصارف بسیاری دارند. درصورتی که سوالی در رابطه با این مطلب برای شما پیش آمد، در قسمت نظرات نوشته تا کارشناسان فنی ما در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.