خروجی تابع  OR منطقی هنگامی صحیح است که یک یا بیشتر ورودی هایش صحیح باشند، در غیر اینصورت خروجی غلط است.

تابع OR منطقی

تابع  OR منطقی بیان می‌کند که یک عمل خروجی صحیح خواهد بود اگر یک “یا” بیشتر رخداد ها صحیح باشند، اما مرتبه رخ دادن مهم نیست زیرا که آن نتیجه نهایی را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. برای مثال، A+B=B+A. در جبر بولی تابع   ORمنطقی  از قانون جابه جایی پذیر مشابه با برای تابع  AND پیروی می‌کند، که باعث تغییر در موقعیت هر یک از متغیر ها می‌گردد.

تابع OR منطقی گاهی اوقات با نام کامل خود ” ORفراگیر” در ضدیت با تابع OR انحصاری خوانده می‌شود، که ما در آموزش 6 بر آن خواهیم پرداخت.

عبارت بولی یا منطقی ارائه شده برای گیت OR همانند جمع منطقی است که با علامت جمع (+) نشان داده شده است. درنتیجه گیت OR منطقی (AB) دو ورودی، دارای یک جمله خروجی نشان داده شده با بیان بولی : A+B=Q است.

نمایش سوئیچ از تابع OR

در اینجا دو کلید A,B بصورت موازی به یکدیگر متصل شده اند و هر دو کلید A یا کلید  B می‌تواند برای روشن کردن چراغ بسته شوند. در بیان دیگر، هر دو کلید می‌تواند بسته باشند، یا در منطق”1″ باشند تا چراغ “روشن” شود.

سپس این نوع از گیت منطقی هنگامی که “هر” کدام از ورودی ها موجود باشند خروجی تولید می‌کند و در اصلاج جبر بولی خروجی صحیح خواهد بود زمانی که هر یک از ورودی ها صحیح باشد. در اصطلاح الکتریکی، تابع OR منطقی معادل با یک مدار موازی است.

دوباره همانند تابع AND دو عدد کلید وجود دارد، هر کدام با دو موقعیت ممکن باز یا بسته بنابراین درنتیجه 4 روش مختلف از آرایش کلید ها وجود خواهد داشت.

جدول درستی تابع OR منطقی

گیت های  ORمنطقی در بسته های i.c. استاندارد مانند گیت OR مثبت دو وردی 4 وجهی TTL 74LS32 رایج موجود هستند. همانند گیت  AND قبلی،  ORنیز می‌تواند با یکدیگر برای تولید مدارهایی با ورودی بیشتر مانند سیستم های هشدار امنیتی (منطقه A یا منطقه B یا منطقه C و غیره) “سری” شوند.