یک استارتاپ جدید در تلاش است “اولین لنز تماسی هوشمند واقعی جهان” را بسازد، صفحه‌ای را در برابر چشم شما قرار دهد که می‌تواند دید شما را نسبت به جهان تقویت کند. استارت آپ موجو ویژن، هفته گذشته نمونه اولیه‌ای را در جلسات CES نشان داد و اکنون آماده است تا درباره توسعه این محصول صحبت کند.

Mojo Vision  تولید کننده اولین لنز تماسی هوشمند جهان

Mojo Vision امیدوار است که برای اولین بار یک لنز تماسی هوشمند ایجاد کند که با نمایش روکش‌های پیشرفته دنیا، تیز کردن جزئیات یا بزرگنمایی برای کمک به افراد کم‌بینایی کمک کند. اما به نظر می‌رسد این واقعیت راه درازی در پیش داشته باشد. نمونه اولیه نمایش داده شده در CES شامل یک نمایشگر سبز و تک رنگ است که به یک باتری بزرگ وصل شده است و این شرکت هنوز هم نیاز به تأیید سازمان غذا و دارو دارد تا در نهایت به ویژه برای موارد استفاده پزشکی، به مصرف‌کنندگان ارسال شود.

اولین لنز تماسی هوشمند

فناوری Mojo در یک لنز اسکلرال سخت ساخته شده است که دارای قسمت بزرگی است که کمی بالاتر از سطح چشم قرار دارد. Mojo Vision ادعا می‌کند که دارای صفحه نمایش 14000 ppi (آیفون 11 دارای صفحه نمایش 326 ppi است) و همچنین دارای سنسور تصویر، رادیو و سنسور حرکت است که برای کمک به روکش و تثبیت‌کننده تصاویر ساخته خواهد شد.

به نظر می‌رسد که فناوری صفحه نمایش وقتی نزدیک چشم نگه داشته شده است کار می‌کند – ما اجازه نداریم آن را وارد کنیم – اما به یک باتری و پردازنده خارجی احتیاج دارد. این شرکت می‌گوید مردم باید شبانه لنز تماسی خود را ضدعفونی کنند و این کار از طریق یک سیستم القایی اختصاصی شارژ می‌شود.

به عنوان بخشی از نسخه‌ی نمایشی، Mojo نشان داد که چگونه یک صفحه نمایش داده شده بر روی چشم شخص می‌تواند به آنها کمک کند در تاریکی ببینند، به خصوص اگر فردی از قبل دید کمتری داشته باشد. نسخه ی نمایشی به الگوریتم تشخیص لبه متکی بود تا مکان‌هایی را که در یک اتاق قرار می‌گیرند نشان دهد.

هدف نهایی این استارتاپ این است که مخاطب را کمی در موقعیت شبیه به آنچه قرار بود Google Glass ارائه دهد، قرار دهد. صفحه‌ای که بدون مجبور کردن شما برای بیرون کشیدن تلفن همراه، می‌تواند به شما «اطلاعات مفید و به موقع» را نشان دهد. با داشتن اندازه بسیار ظریف‌تر، یک لنز تماسی هوشمند می‌تواند از تعداد زیادی موانع اجتماعی را که در ابتدا Google Glass با آن روبرو شده است، اجتناب کند. این چالش بسیار دشوار‌ می‌باشد زیرا ساختن فناوری به اندازه یک جسم کوچکتر از یک پنی کار بسیار پیچیده‌ای می‌باشد.

 

لنز تماسی هوشمند موجو ویژن

 

این شرکت می‌گوید مردم به احتمال زیاد مجبور خواهند بود لوازم جانبی اضافی را بپوشند که اتصال داده و پردازنده را برای مخاطبین فراهم می‌کند. این تیم همچنین پیشنهاد کرده است که افراد برای کنترل آنچه می‌بینند از ردیابی چشم استفاده کنند. ما هنگام پوشیدن هدست HTC Vive VR از نرم‌افزار ردیابی چشم استفاده كردیم تا بتوانیم از آنچه UI می‌تواند ارائه دهد استفاده كنیم ولی نتیجه‌گیری برای ما بسیار خسته‌كننده بود. این تیم می‌گوید مردم به آن عادت می‌کنند، اما ما بعد از گذشت چند دقیقه سردرد گرفتیم.

موجو ویژن تصور می‌کند که لنز تماسی هوشمند خود را به مصرف‌کنندگان و مشاغل و کسب و کارها عرضه کند تا با ارائه اولین نسخه‌ها به افراد مبتلا به اختلال بینایی کمک کند. این شرکت بیش از 100 میلیون دلار بودجه برای ساختن فناوری خود جمع‌آوری کرده است، اما در حال حاضر همچنان در حال توسعه است. هیچ زمان‌بندی دقیقی برای زمان انتظار برای اولین تماس‌های هوشمند در بازار وجود ندارد. اگرچه موجو می‌گوید امیدوار است ظرف دو سال آینده محصولی منتشر شود.

در نهایت، Mojo می‌تواند به همان مشکلات بیفتد که بسیاری از گجت‌های پوشیدنی با آن روبرو هستند. مسائل مربوط به قابلیت همکاری بین سیستم عامل‌ها. مورد استفاده آن برای افرادی که دارای نقص بینایی هستند منحصر به فرد و بالقوه مفید است، اما برای مخاطبان گسترده‌تر مصرف‌کننده، به توجیه قانونی نیاز دارد. این تکنولوژی می‌توانند برای کاربران اندرویدی که می‌خواهند اعلان جلوی صورت خود داشته باشند مفید باشد. می‌خواهید عینک AR بپوشید. اما مانند هر پوشیدنی دیگر، Mojo می‌تواند با کاربران iPhone که می‌خواهند به iMessage دسترسی داشته باشند‌ نیز همکاری می‌کند.

Mojo ظاهراً یکی از بزرگترین موانع خود را با تعبیه یک صفحه نمایش کوچک بر روی لنز تماسی مرتفع کرده است اما هنوز هم باید اثبات کند که می‌تواند به تنهایی عملکرد خود را بهبود ببخشد و فراتر از آن حتی ثابت کند که جامعه با این ایده AR راحت هستند یا خیر.