مولتی متر دیجیتال ابزاری ضروری برای تست، عیب یابی و عیب یابی مدارها، قطعات و دستگاه های الکتریکی می باشد. اولین مولتی متر دیجیتال در اواخر دهه 1970 معرفی شد و نسبت به مترهای آنالوگ سوزنی قدیمی بسیار دقیق تر و قابل اعتمادتر بود. در درجه اول برای اندازه گیری ولتاژ (ولت)، جریان (آمپر) و مقاومت (اهم) استفاده می شود. اما این تنها قسمت خلاصه ای از این ابزار شگفت‌آور مفید است که می تواند انجام دهد. برای خرید مولتی متر با بهترین قیمت و محبوب ترین برندها مانند ویکتور، هیوکی، فلوک، پیک متر و … به سایت مولتی متر (دیجی قطعه) مراجعه کنید.

روش کار با multimeter

روش کار با مولتی متر 

در مرحله اول از عدم وجود جریان در دستگاه یا مداری که می خواهید تست کنید مطمین شوید. در ابتدا پراب مشکی را به پورت COM و پراب قرمز رنگ را به پورت که علامت اهم یا ولت دارد متصل کنید . سپس مولتی متر را روشن کرده بدین صورت که اگر میخواهید ولتاژ متناوب AC را اندازه گیری کنید، سلکتور را بر روی V~  قرار داده و سر پراب قرمز را به نقطه ای که ولتاژ دارد اتصال دهید و سر پراب مشکی را به محلی که گراند یا زمین است اتصال دهید، بدین صورت حال شما می توانید ولتاژ متناوب مورد نظر را اندازه گیری کنید. برای اندازه گیری ولتاژ DC، سلکتور را بر روی V— قرار داده و به همان صورت که ولتاژ متناوب را اندازه گیری کردید، ولتاژ DC  هم اندازه گیری کنید.

توجه داشته باشید که محدوده ولتاژ را روی ولتاژی بالاتر از حد انتظار تنظیم کنید. اگر محدوده ولتاژ را خیلی پایین تنظیم کنید، خواندن مقدار دقیقی دریافت نخواهید کرد. به اعداد روی صفحه نگاه کنید و سلکتور را به نحوی انتخاب کنید که به ولتاژ مورد انتظار چیزی که اندازه‌گیری می‌کنید نزدیک‌ترین باشد، در حالی که همچنان بالاتر از آن ولتاژ است.

برای مثال، اگر باتری 12 ولتی را اندازه می‌گیرید و روی مولتی‌متر تنظیمات 2 ولت و 20 ولت وجود دارد، سلکتور را روی 20 ولت قرار دهید.

اگر ولتاژ اعدادی را که می خوانید نمی دانید، کافی است مولتی متر را روی بالاترین درجه ولتاژ خود تنظیم کنید.

البته در مولتی مترهای جدید نیازی به تنظیم کردن کردن در رنج های مختلف برای اندازه گیری مقدار مورد نظرتان نیست و چرخاندن سلکتور بر روی همان مولفه مشخص کافی می باشد.

عکس تست ولتاژ با mm

مثال دیگر برای تست ولتاژ با مولتی متر

پراب ها را به هر دو طرف بار یا منبع تغذیه بچسبانید. برای مثال، نوک پراب مشکی را قسمت منفی باتری و نوک پراب قرمز را به قسمت مثبت باتری اتصال دهید. اگر مطمئن نیستید که کدام انتهای مثبت و کدام یک منفی است، سعی کنید یک پراب در هر انتهای هر سمت  قرار دهید و ببینید مولتی متر چه مقداری یا نشانه ای را نشان می دهد. برای جلوگیری از شوک، انگشتان خود را از نوک پراب ها دور نگه دارید. از تماس پروب ها با یکدیگر جلوگیری کنید ممکن است باعث اتصال کوتاه شود و احتمالاً در ولتاژهای بالا باعث آتش سوزی و سوختن مولتی متر می شود. همیشه از پروب ها با سرپوش های محافظ مخصوص نگهداری کنید.

نحوه خواندن ولتاژ

برای خواندن ولتاژ بر روی صفحه نمایش مولتی متر:

هنگامی که پراب های شما به لیدهای مثبت و منفی وصل شدند، یک مقدار روی مولتی متر دریافت می کنید که ولتاژ چیزی است که در حال آزمایش هستید به شما می گوید. به صفحه نمایش مولتی متر نگاه کنید تا بتوانید مقادیر مرتبط را بخوانید و در صورت تمایل می توانید آنرا یادداشت کنید. اگر در حال اندازه گیری ولتاژ یک باتری 12 ولتی جدید هستید، ولتاژ باید حدود 12 ولت باشد. اگر پایین ترباشد یا اصلاً نتوانید مقدار آنرا بخوانید، باتری ضعیف و یا تمام شده است.

عکس اندازه گیری جریان

اندازه گیری و تست جریان با مولتی متر

برای اندازه گیری جریان ، پراب قرمز را به پورتی که علامت A  آمپر یا میلی آمپر mA دارد متصل کنید . سپس بستگی به مقدار آمپری که میخواهید اندازه گیری کنید سلکتور را بر روی مقدار مورد نظر قرار دهید. مولتی متر شما احتمالاً دو ترمینال برای آمپر دارد: 1 ترمینال برای جریان تا 10 آمپر (10 آمپر) و 1 ترمینال که تقریباً 300 میلی آمپر (300 میلی آمپر) است. اگر از محدوده آمپری که اندازه گیری می کنید مطمئن نیستید، پراب  قرمز رنگ خود را در ترمینال آمپر قرار دهید. در صورت نیاز همیشه می توانید برای خواندن دقیق تر به میلی آمپر تغییر دهید.

عکس تست مقاومت با مولتی متر

اندازه گیری و تست مقاومت با مولتی متر

در مرحله اول پراب مشکی را به پورت مشکی یا COM  اتصال دهید سپس پراب قرمز را به پورت قرمز که علامت اهم یا ولت دارد اتصال دهید. سپس سلکتور را در بر روی علامت Ω یا اهم قرار دهید و مقدار آن را اندازه گیری کنید. سایر موارد مثل خازن و فرکانس و ترانزیستور و …. را می توانید با چرخاندن سلکتور رو نماد آن بر روی مولتی متر اندازه گیری کنید.

اگر برای تست قطعات الکترونیکی خود نیاز به مولتی متر دیجیتال دارید اما مطمئن نیستید که کدام مدل برای پروژه شما مناسب است، پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین مولتی متر دیجیتال را مطالعه کنید؛ در این مقاله چند مورد از بهترین مولتی متر ها با قیمت مناسب و کیفیت عالی به شما معرفی می شوند. همچنین با جستجوی عبارت “خرید مولتی متر از دیجی قطعه” در گوگل، می توانید مولتی متر و سایر ابزار دقیق جهت تست و اندازه گیری قطعات الکترونیکی خود از فروشگاه اینترنتی دیجی قطعه خریداری کنید.