STT-MRAM رم مغناطیسی جدید با سرعتی بالا، توسط مهندسین IIT-Mandi ساخته شده است. این نوآوری در مقایسه با فناوری‌های DRAMG و SRAM موجود، قادر به ذخیره‌سازی داده‌های بالا و محاسبه سریع‌تر می‌باشد.

stt  به چه معناست

در یک قطعه از اخبار هیجان‌انگیز برای فن‌آوری‌های سراسر جهان، تیم تحقیقاتی در IIT-Mandi حافظه دسترسی تصادفی مغناطیسی (MRAM = Magnetic Random Access Memor) را توسعه داده است، که ادعا می‌کند دارای سرعت بالا و با انرژی بیشتری است و همچنین قادر به ذخیره اطلاعات بیشتر در حجم کمتری نسبت به فناوری‌های ذخیره داده موجود است.

دستگاه نانو spintronic مبتنی بر نیروی گشتاور انتقال چرخشی که در آن داده‌ها به عنوان چرخش الکترون‌ها ارائه می‌شوند، از الکترون‌های چرخش برای انتقال و پردازش اطلاعات استفاده می‌کنند. با مهار‌کردن چرخش الکترون‌ها از حالت مغناطیسی منجر به حافظه دسترسی گشتاور انتقال چرخشی (STT-MRAM رم مغناطیسی جدید) می‌شود.

بنابراین، بر خلاف دستگاه‌های الکترونیکی معمولی که توسط بارهای الکترونیکی هدایت می‌شوند، فناوری پیشرفته نوید قابلیت ذخیره‌سازی بهتری نسبت به رم معمولی مبتنی بر بار الکتریکی دارد.

stt-mram

Satinder K Sharma، دانشیار دانشکده محاسبات و مهندسی برق IIT Mandi می‌گوید: “راه‌حل‌های حافظه جهانی باید دارای تراکم بالا، قابلیت کارآیی فوق سریع و عدم نوسان باشد، یعنی قادر به حفظ اطلاعات حتی در صورت عدم وجود برق باشد.

این نیاز مخصوصا در دوران مدرن بسیار مهم است زیرا انتظار می‌رود که وسعت دستگاه‌های دیجیتالی تا سال 2024 حجم داده‌ای را که نیاز به 1 تریلیون هارد‌ دیسک در هر لحظه دارند، تولید کند. RAM نیمه هادی موجود نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای گسترده ذخیره‌سازی داده‌ها باشد.”

STT-MRAM رم مغناطیسی

وی در مورد مزایای فناوری جدید توسعه یافته، گفت: “دستگاه‌های STT-MRAM رم مغناطیسی جدید غیر فرار هستند و از چگالی و استقامت بسیار بالاتری نسبت به فناوری‌های RAM فعلی مبتنی بر CMOS برخوردار هستند.

STT-MRAM رم مغناطیسی جدید با سرعت بالا

یکی دیگر از مزایای این نوع حافظه این است که آنها می‌توانند با فناوری‌های معمول حافظه مبتنی بر سیلیکون ادغام شوند، که منجر به پتانسیل بزرگ ذخیره‌سازی می‌شود.”

تاکنون، بزرگترین مانع در مورد مقیاس‌پذیری رم مبتنی بر spintronics، جریان عملیاتی مورد نیاز بالا بود. اما با نوآوری STT-MRAM رم مغناطیسی جدید، به نظر می‌رسد اکنون این مسئله برطرف شده است. دستگاه‌های ما دارای چگالی جریان بسیار کم سوئیچینگ و مدت زمان تغییر لایه آزاد کمتر از سه نانو ثانیه است.

این یک شروع بسیار امیدوار‌کننده است و بهینه سازی بیشتر آنها را به کاندید‌های احتمالی بهتری برای دستگاه‌های RAM نسل بعدی تبدیل می‌کند.”

کارشناسان علوم داده پیش‌بینی می‌کنند که تقاضا برای ظرفیت حافظه تا پایان سال 2020 از تولید فراتر رود. بنابراین، امید می‌رود به زودی این تقاضا برطرف شود و از دست رفتن داده‌های رایانه‌ای به دلیل قطع برق در پایان یابد، از این رو منجر به ایجاد فناوری پیشرفته برای نسل بعدی دستگاه‌های محاسباتی می‌شود.