این چراغ خواب قابل حمل با انرژی خورشیدی و اتوماتیک، برای استفاده روزمره با اجزای ساده و در دسترس ساخته می‌شود.

نمودار چراغ خواب خورشیدی قابل حمل

نمودار مدار چراغ خواب خورشیدی قابل‌حمل در شکل 1 نشان داده شده است. این مدار در اطراف یک صفحه (پنل) خورشیدی 5.5 ولت، 60 میلی آمپر، LDR1، ترانزیستور BC547 (T1) ،LED سفید 1 وات (LED2)، دو دیود یکسوساز 1N4007 به نام‌های (D1 ، D2) و چند مولفه دیگر ساخته شده است.

شکل 1: نمودار مدار چراغ خواب خورشیدی قابل حمل

صفحه خورشیدی مدار را تغذیه می‌کند. وقتی پنل یا صفحه خورشیدی زیر آفتاب قرار دارد، از طریق دیود D1، باتری 4V سرب اسید (BATT.1) را شارژ می‌کند. در عرض هشت ساعت، باتری تقریباً کامل شارژ می‌گردد. یک گزینه برای شارژ باتری از طریق شارژر USB 5V در فصل بارندگی یا عدم وجود نور خورشید وجود دارد. شایان ذکر است که شارژ با LED1 نشان داده می‌شود.

شما می‌توانید فانوس را با استفاده از سوئیچ S1 روشن نمایید که دارای دو موقعیت می‌باشد: خودکار و دستی. در طول روز، اگر S1 در حالت خودکار نگه داشته شود،  نور سفید رنگ LED2 چراغ خواب روشن نخواهد شد.

در طول شب، LDR1 مقاومت بالایی دارد، که به ترانزیستور (T1 (BC547 اجازه می‌دهد تا از طریق مقاومت R3 هدایت شود. این باعث درخشش LED2 می‌شود، بنابراین می‌توان از آن به عنوان چراغ خواب یا چراغ شب استفاده نمود.

LDR به طور خودکار از بار در طول روز و همچنین شب در حالت خودکار مراقبت می‌نماید. وقتی S1 در حالت دستی است، باید LED2 را با از بین بردن یا حذف باتری یا صفحه خورشیدی یا شارژر USB خاموش کنید.

ساخت چراغ خواب خورشیدی قابل حمل و آزمایش آن

یک طرح PCB در اندازه واقعی چراغ خواب خورشیدی قابل‌حمل در شکل 2 و طرح اجزای آن در شکل 3 نشان داده شده است. پس از جمع آوری مدار در PCB، یک باتری 4 ولت را به مدار وصل کنید. برای شارژ باتری، پنل خورشیدی 5.5 ولت را از طریق CON1 یا یک شارژر 5 ولت USB را از طریق CON2 متصل کنید.

طرح PCB چراغ خواب خورشیدی قابل‌حمل
شکل 2: طرح PCB چراغ خواب خورشیدی قابل حمل
طرح PCB چراغ خواب خورشیدی قابل حمل
شکل 3: طرح اجزای PCB
نمونه اولیه در شکل 4 نشان داده شده است و صفحه خورشیدی 5.5 ولت استفاده شده در پروژه، در شکل 5 نشان داده شده است.
چراغ خواب خورشیدی قابل حمل
شکل 4: نمونه اولیه
شکل 5: صفحه یا پنل خورشیدی