آیا تا به حال به فکر کنترل لوازم خانگی برقی/الکترونیکی با نگاه کردن به آنها افتاده‌اید؟ ممکن است در فیلم‌ها اتفاق بیفتد اما به نظر می‌رسد در زندگی واقعی غیرممکن است … . خب ، دیگر هیچ. اکنون می‌توانید هر دستگاه برق/الکترونیکی را با یک چشم به هم زدن چشم خود روشن یا خاموش کنید. علاوه بر توسعه یک پروژه جالب اینترنت اشیا به افرادی که دارای توانایی ویژه هستند نیز کمک می‌کند تا چنین وسایلی را به طور مستقل کنترل کنند. بنابراین بیایید پروژه خود را با جمع‌آوری اجزای زیر شروع کنیم.

ابزار موردنیاز برای فعالیت اینترنت اشیا از طریق چشم

برنامه‌نویسی

این دستگاه نیاز به شناسایی وسایلی دارد که باید با کمک دستوراتی که از چشم ارسال می‌شود کنترل شوند. بنابراین کد زیر به ما امکان می‌دهد فیلم‌هایی را در زمان واقعی برای تشخیص شی object و روشن یا خاموش کردن دستگاه ضبط کنید.

برای این پروژه، ما از OpenCV برای ضبط فیلم از دوربین و سپس TensorFlow (TF) برای انتخاب لوازم خانگی مورد نظر استفاده خواهیم کرد. سپس از کتابخانه gpiozero استفاده کنید تا دستورات از طریق حسگر چشمک زدن برای کنترل وسایل پردازش شوند.

بنابراین پایتون و ماژول‌های مورد نیاز را با استفاده از دستورات زیر در Raspberry Pi نصب کنید:

اکنون کتابخانه شناسایی شی را کپی کنید. سپس در پوشه آزمایشی، فایلی حاوی لیست لوازم خانگی ایجاد کرده و آن را با نام ‘eyeiot.pbtxt’ ذخیره کنید.

برای ایجاد قابلیت‌های شناسایی و کنترل شی اینترنت اشیا کد تشخیص شی را در یک فایل جدید کپی کنید. برای کنترل ورودی‌ها و خروجی‌های پین، حتماً چند ماژول و کتابخانه دیگر به کدی مانند gpiozero وارد کنید.

بعد از این، شماره پین‌ها را برای کنترل لوازم تعریف کنید.

در آخر، نام فایل را در کد تنظیم کنید تا بتواند از لیست مشخص شده دستگاه (که یخچال، تلویزیون، توستر یا هر وسیله دیگری باشد) تشخیص دهد که می‌خواهید کدام وسیله را کنترل کنید. پس از انجام این کار، نتیجه‌ای را بدست آورید که رشته‌ها حاوی لیستی از نام شی object شناسایی شده در فیلم باشند.

اکنون کد اسامی مختلف زیر رشته را در نتایج قالب رشته جستجو می‌کند. این زیر رشته‌ها حاوی نام دستگاهی هستند که می‌خواهید کنترل کنید. چند عبارت شرطی وجود آن رشته را بررسی می‌کند، یعنی وجود یک دستگاه را بررسی می‌کند.

به عنوان مثال، فرض کنید می‌خواهید با یک تلویزیون کار کنید. هنگامی که کد را مشاهده می‌کنید، وجود آن را تشخیص می‌دهد با کمک یک شرط if، هنگام مشاهده آن، کل زمان محاسبه می‌شود. اگر بیش از پنج ثانیه باشد، تلویزیون روشن یا خاموش می‌شود.

اتصالات اجزا در فعالیت اینترنت اشیا با چشم

ابتدا رله را به شماره پین ذکر شده در کد وصل کنید (برای کنترل دستگاه) و سپس دوربین را به پورت دوربین Raspberry Pi متصل کنید. اکنون دوربین Raspberry Pi را بر روی عینک نصب شده توسط یک پاوربانک کوچک USB نصب کنید.

کد را اجرا کنید و چشمان خود را حرکت دهید تا به وسایلی که قصد کنترل آنها را دارید نگاه کنید. با نگاه کردن به دستگاه بیش از پنج ثانیه، به طور خودکار روشن یا خاموش می‌شود.

برای دانلود کد این پروژه کلیک کنید.