تقویت کننده استریو 5W صوتی بر اساس یک آی سی 12 پین TA8207K ساخته شده است که ارزان و به راحتی در دسترس است. علاوه بر این، فقط به چند مقاومت و خازن‌های الکترولیتی و سرامیکی نیاز دارد. با استفاده از منبع تغذیه 12 ولت می‌توانید برای هر کانال (چپ و راست) توان خروجی حدود 4.6 وات دریافت کنید.

ساز و کار مدار تقویت کننده استریو ۵W ساده

نمونه اولیه نویسنده در شکل 1 و نمودار مدار در شکل 2 نشان داده شده است.
همانطور که در شکل 2 نشان داده شده است، پایه‌های 3 و 12 IC1 (TA8207K) به ترمینال 12+ ولت باتری متصل می‌شوند. پایه‌های 6 و 7 IC به ترتیب برای ورودی‌های صوتی چپ و راست استفاده می‌شوند. یک گلدان 100 کیلو اهم می‌تواند به هر ورودی آمپلی‌فایر برای کنترل میزان صدا متصل شود (در شکل 2 نشان داده نشده است).

شکل 1: نمونه اولیه نویسنده برای تقویت کننده صوتی استریو 5W

بلندگوهای LS1 و LS2 به ترتیب از طریق خازن‌های الکترولیتی C8 و C9 به پایه‌های 2 و 10 IC1 متصل می‌شوند. خازن الکترولیتی C10 متصل شده بین  12+ ولت و زمین به عنوان یک فیلتر سر و صدا در ولتاژ منبع تغذیه عمل می‌کند.

شکل 2: نمودار مدار تقویت کننده صدای استریو

ساخت تقویت کننده استریو ۵W ساده برای موسیقی بدون نویز

شما می‌توانید این آمپلی‌فایر را روی Veroboard 5cm × cm6.5 یا PCB که طرح آن در شکل 3 نشان داده شده است، با طرح اجزای آن در شکل 4 جمع کنید.

شکل 3: طرح PCB برای تقویت کننده
شکل 4: طرح اجزای PCB

برای دانلود PDF های طرح PCB و Component کلیک کنید

IC TA8207K، که می‌تواند به صورت عمودی در Veroboard یا PCB قرار گیرد، به یک مخزن گرما نیاز دارد تا از آسیب دیدن IC به دلیل گرم شدن بیش از حد که در حین کار می‌تواند رخ دهد، جلوگیری کند. یک قطعه کوچک از ورق آلومینیوم می‌تواند به عنوان مخزن گرم استفاده شود.

شما می‌توانید دو ترمینال 2 پین را (در شکل 2 نشان داده نشده است) برای بلندگوهای راست و چپ روی PCB یا Veroboard لحیم کنید. یک اتصال 3 پین را برای سیگنال‌های ورودی و یک اتصال کوچک 2 پین برای منبع تغذیه روی برد بچسبانید.

پس از مونتاژ مدار، ورودی صوتی را از منبع خود (پخش کننده MP3، رایانه، تلفن همراه و غیره) از طریق CON2 و دو بلندگو از طریق LS1 و LS2 متصل کنید. باتری 12 ولت را از طریق CON1 متصل کنید.

تنظیمات کالیبراسیون

برای کالیبراسیون و تنظیمات ممکن است از یک مولد سیگنال استفاده کنید. اگر مولد سیگنال ندارید، ممکن است از یک پیچ گوشتی کوچک فلزی برای آزمایش استفاده کنید.

برای تست، باتری 12 ولت و دو بلندگو را به آمپلی‌فایر وصل کنید. پیچ گوشتی را برداشته و به آرامی روی هر ورودی در اتصال 3 پین (CON2) لمس کنید. شما باید صدای بلند از بلندگوها را بشنوید.

اگر یک مولد سیگنال دارید، می‌توانید آن را به فرکانس 1 کیلوهرتز تغییر دهید و کاوشگر آن را به نقاط ورودی چپ و راست آمپلی‌فایر یکی یکی لمس کنید. شما باید صدای صوتی تقویت شده را از بلندگوها بشنوید. اکنون می‌توانید خروجی صدای منبع سیگنال خود را به CON2 متصل کرده و از موسیقی تقویت شده بدون نویز لذت ببرید.