در این مطلب قصد داریم بررسی کنیم که آیا دستگاه‌های ضدعفونی کننده UV در مبارزه با ویروس کرونا Covid-19 موثر هستند یا خیر. می‌توان ادعا کرد که تنها در صورت وجود واکسن قابل اطمینان، بدترین حالت از این ویروس از بین خواهد رفت. تا آن زمان هیچ‌کس نمی‌تواند کاری فراتر از حفظ فاصله اجتماعی از دیگران، با ماسک صورت و شستن دست‌ها انجام دهد.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) و متخصصان پزشکی از مردم خواسته‌اند تا دستورالعمل‌های بهداشتی را در تلاش برای دفع این ویروس اتخاذ کنند. در سناریوی فعلی با توجه به افزایش تعداد موارد COVID۱۹، انجام دقیق کارهای بهداشتی بسیار مهم است.

با این حال، حتی پس از پیروی از اقدامات بهداشتی دقیق و تمیز کردن سطوح در خانه، تلاش‌ها فقط با لمس تلفن، دکمه‌های درب و سایر موارد ضروری روزانه بی‌فایده خواهد بود. بنابراین استفاده از دستگاه‌های ضدعفونی کننده اشعه ماورا بنفش (UV) به طور قابل توجهی در ضد عفونی کردن تمام وسایل شما با سهولت و کارایی کمک می‌کند.

کاربردهای دستگاه های ضدعفونی کننده uv

نور ماورا بنفش UV به دلیل اثر بخشی در عقیم‌سازی و گندزدایی شناخته شده است. این قابلیت را دارد که میکروب‌ها را از بین ببرد یا ویروس را غیرفعال کند. مطالعه‌ای که توسط محققان در مرکز پزشکی ایروینگ دانشگاه کلمبیا انجام شده نشان می‌دهد که اشعه ماورا بنفش C (UVC)، در معرض طول موج خاصی که استفاده از آن در اطراف انسان بی‌خطر است، می‌تواند 99.9 درصد ویروس‌های کرونا را که در قطرات موجود در هوا وجود دارد، از بین ببرد.

به گفته محققان، قرار گرفتن مداوم در معرض نور UVC بسیار دور می‌تواند نود درصد ویروس‌های منتقل شده در هوا را در حدود هشت دقیقه، 95 درصد در یازده دقیقه، 99 درصد در حدود شانزده دقیقه، 99.9 درصد از بین ببرد.

نور ماورا بنفش را می‌توان با لامپ‌های مخصوصی که مقدار مناسبی از نور UVC را ساطع می‌کنند، استفاده کرد که برای از بین بردن ویروس لازم است. به طور سنتی، از چراغ‌های UVC برای ضد عفونی کردن آب آشامیدنی، هوا و ابزارهای دارویی استفاده می‌گردید.

استفاده از نور UVC برای ضدعفونی کردن سبزیجات، میوه‌ها، ظروف، موبایل، اسباب‌بازی‌ها، سطوح و … بی‌خطر است. اینها در کاهش سطح ویروس منتقل شده در هوا در محیط های داخلی موثر هستند.

جوانب مثبت عقیم‌سازی UV

دستگاه‌های ضدعفونی کننده UV (اشعه ماورا بنفش) می‌توانند نسبت به روش‌های تمیز کردن سنتی به طور موثرتری ضد عفونی کنند. مهمترین مزیت عقیم‌سازی در اشعه ماورا بنفش این است که هیچ ماده شیمیایی لازم نیست و هیچ ماده شیمیایی باقی نمی‌ماند و بنابراین استفاده از آن بی‌خطر است.

علاوه بر این، نور UV سازگار با محیط زیست است. باید توجه داشت که ضد عفونی با اشعه ماورا بنفش یک فرآیند فیزیکی است و یک روش شیمیایی نیست. قرار گرفتن بیش از حد یا مستقیم در معرض اشعه ماورا بنفش برای انسان مضر است زیرا می‌تواند به شدت روی پوست و چشم او تأثیر بگذارد.

به همین دلیل استریل UV با لامپ‌های UVC که دارای یک محافظ هستند استفاده می‌شود. اما نکته کلیدی که باید بدانید این است که نور ماورا بنفش UV در صورت استفاده صحیح بی‌خطر است و بر خلاف مواد شیمیایی در محصولات تمیزکننده آسیبی نمی‌زند.

ضد عفونی UV یک روش خشک است که به طور موثر از رشد قارچ در آینده جلوگیری می‌کند. در روش‌های دیگر ضدعفونی کننده، ممکن است محیط مرطوب ایجاد شود که در آن قارچ‌ها می‌توانند با عواقب ناگوار رشد کنند.

تاثیر نور ماورا بنفش در دستگاه های ضدعفونی کننده UV

عقیم‌سازی با اشعه ماورا بنفش می‌تواند مجموعه وسیعی از میکروارگانیسم‌ها از جمله باکتری‌های مقاوم به دارو را از بین ببرد. اما دارای اشکالاتی نیز هست. UV فقط در مسیر نور خود کار می‌کند و در صورت مسدود شدن توسط اشیا می‌تواند بی‌اثر شود.

بنابراین باید اطمینان حاصل شود که جسمی که باید عقیم شود مستقیماً زیر نور قرار می‌گیرد. اگر جسم کمی با نور ماورا بنفش مطابقت نداشته باشد، از آن استفاده نمی‌شود. یک روش برای به حداقل رساندن این مشکل، استفاده از چندین لامپ UV برای تولید اشعه ماورا بنفش از زوایای مختلف است.

دستگاه‌های اشعه ماورا بنفش برای عقیم‌سازی دست و استفاده از آن روی پوست توصیه نمی‌شوند. اینها می‌توانند اثرات مضر بر روی چشم و پوست ما داشته باشند. این دستگاه‌ها حتی ممکن است منجر به آسیب مزمن چشم شوند که قابل درمان نیست.

در اینجا برخی از بهترین ضد عفونی کننده‌های UV هستند که در طی همه گیری Covid-19 مفید می‌باشند.

ژرمیسکان

این محصول اولین دستگاه ضدعفونی کننده دستی مبتنی بر UVC LED می‌باشد. این شرکت ادعا می‌کند که این دستگاه می‌تواند در طی شش ثانیه تا 99.9 درصد میکروب‌ها را از بین ببرد. برای جلوگیری از تماس مستقیم پوست با یک سنسور داخلی و یک کلید ایمنی مجهز شده است. از آنجا که این یک محصول قابل حمل است، می‌توان آن را به راحتی به بازار یا محل کار حمل کرد.

دستگاه می‌تواند مانند تلفن شارژ شود و با یک بار شارژ دو ساعت باتری دارد. علاوه بر این، می‌توان آن را برای استفاده در پله برقی، سطوح بزرگ، چمدان مسافرتی و چرخ دستی سفارشی کرد. این شرکت قصد دارد نسخه ارزان قیمت موبایل خود را ارائه دهد.

 

 

ضدعفونی کننده گرز نوری IFITech دستی UVC

ضدعفونی کننده قابل حمل برای محصولاتی مفید است که با صابون یا ضد عفونی کننده‌ها نظیر موبایل، ماسک صورت، ابزارهای الکترونیکی، ارز، بسته‌های تحویل داده شده به خانه‌ها، داشبورد ماشین، لباس و سایر موارد قابل تمیز شدن نیستند.

طول این دستگاه ضدعفونی کننده فقط 30.4 سانتی‌متر است و به راحتی در کیف‌های دستی قرار می‌گیرد. از این رو حمل آن به مغازه‌ها آسان است.

ضد عفونی کننده قابل حمل ۳ در ۱ House of Sensation

این یک ضدعفونی کننده چند منظوره دو اشعه ماورا بنفش با عملکرد خودکار آروماتراپی است. با عقیم‌سازی شصت درجه UV، بدون منطقه مرده همراه است و باکتری‌ها را در عرض سه دقیقه از بین می‌برد.

این یک نمایشگر نوار پیشرفت است که به شما کمک می‌کند روند عقیم‌سازی را به وضوح بشناسید. می‌توان از آن برای عقیم‌سازی موارد مورد نیاز روزانه و محصولات مراقبت‌های بهداشتی شخصی مانند ماسک، عینک، ساعت و غیره استفاده کرد. از مواد سازگار با محیط زیست، پوشش نانو و مقاوم در برابر دمای بالا استفاده می‌کند.

جعبه تلفن Riley UV

این گجت تلفن‌های هوشمند، ساعت‌ها، جواهرات، لیوان‌ها ، کلیدها، پستانک‌ها، ظروف غذاخوری و سایر موارد کوچک را ضد عفونی می‌کند. این محصول ادعا می‌کند در عرض 3 دقیقه 99.9 درصد باکتری‌ها را از بین می‌برد. جعبه در اندازه جمع و جور و سبک وزن است.
با کابل شارژ USB در دسترس است. حمل آن آسان است و می‌توان از آن در خانه، اداره، اتومبیل یا حتی هنگام مسافرت استفاده کرد. اشعه ماورا بنفش محصول توسط UVC-LED تولید می‌شود که ایمن و سازگار با محیط زیست است. علاوه بر این، یک گزینه شارژ تلفن همراه سیمی دارد.

لامپ ضد عفونی کننده UV ULVIO

این دستگاه 99 تا 99.9 درصد میزان عقیم‌سازی برای از بین بردن باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و هاگ‌ها را دارد. برخلاف روش‌های سنتی مانند مه‌شکن و اسپری شیمیایی، بدون دود و همچنین بدون آلودگی است. این لامپ بر اساس عقیم‌سازی دوگانه، مانند ازن و UVC ساخته شده است. این یک سنسور حرکتی است که به طور خودکار با شناسایی حرکت در اطراف خاموش می‌شود. دستگاه قابل حمل را می‌توان در هر جایی قرار داد و برای استفاده در خانه، مطب، کلینیک، بیمارستان و غیره ایده‌آل است.