شاید هرگز از رزبری پای و آردوینو استفاده نکرده باشید ، اما احتمالاً درباره‌ی آنها شنیده‌اید. Raspberry Pi سال‌هاست که پرفروش‌ترین رایانه بریتانیا است و آردوینو هم به یک باره تغییرات شگرفی در صنعت الکترونیک ایجاد کرده است.

مقایسه آردوینو با زربری پای

با این وجود، قیمت مناسب Raspberry Pi و راه‌حل‌های Arduino بی شک دو مورد محبوب در جامعه الکترونیک محسوب می‌شوند. ما با مقایسه آردوینو با Raspberry Pi، به شما در شناسایی بهترین موارد خرید برای پروژه بعدی کمک کنیم.

Raspberry Pi بررسی رزبری پای

در مقایسه آردوینو با Raspberry Pi ،Raspberry Pi یک کامپیوتر کاملاً کاربردی است. این دستگاه دارای یک پردازنده اختصاصی، حافظه و یک درایور گرافیکی برای خروجی از طریق HDMI است. حتی یک نسخه بهینه شده از سیستم عامل لینوکس به نام Raspbian را اجرا می‌کند. نصب بیشتر نرم‌افزارهای لینوکس آسان است و به شما امکان می‌دهد از Raspberry Pi به عنوان یک رسانه پخش‌کننده عملکرد یا شبیه‌ساز بازی‌های ویدیویی با مقدار کمی تلاش استفاده کنید.

اگرچه Raspberry Pi امکان ذخیره‌سازی داخلی پردازنده را ندارد، اما می‌توانید از کارت‌های microSD برای ذخیره هر سیستم عامل مورد نظر خود استفاده کنید، چه Raspbian ،Ubuntu Mate یا حتی نسخه Internet of Things ویندوز 10. همچنین می‌توانید انواع مختلفی را نصب کنید. سیستم عامل در کارت‌های microSD مختلف برای تعویض سیستم عامل‌ها، آزمایش به روزرسانی‌ها و نرم‌افزار اشکال‌زدایی. از آنجا که این کارت شامل اتصال Wi-Fi و اترنت است، می‌توانید آن را برای دسترسی از طریق SSH تنظیم کنید  یا با استفاده از FTP فایل‌ها را به آن منتقل کنید.

از نظر فنی، شش نسخه از Raspberry Pi وجود دارد که هم اکنون می‌توانید خریداری کنید، اما در کل فقط دو اندازه وجود دارد: اندازه کامل و مینیاتوری. جدیدترین تابلوهای Raspberry Pi، اندازه کامل نسل چهارم و نسل سوم مدل B با قیمت 25 تا 40 دلار و مینیاتوری Raspberry Pi Zero به قیمت 5 دلار است. برای دومی، می‌توانید نسخه‌ای را با Wi-Fi و Bluetooth با 10 دلار خریداری کنید. سه تابلوی دیگر Raspberry Pi در بازار، مدل‌های با اندازه‌ی کامل هستند.

سه تابلوی موجود Raspberry Pi در بازار

در مقایسه آردوینو با Raspberry Pi، همانطور که نشان داده شده، محصولات Raspberry Pi مغز پروژه شما هستند. به عنوان مثال، کیت کامپیوتر Piper، یک لپ تاپ مبتنی بر لینوکس است که توسط Raspberry Pi 3 طراحی شده است، همانطور که کیت رایانهای Kano که بچه‌ها می‌توانند برای ایجاد یک رایانه شخصی مبتنی بر لینوکس از آن استفاده نمایند.

این دو نمونه از کیت‌هایی هستند که می‌توانید خریداری کنید، اما یک اجتماع بزرگ وجود دارد که می‌تواند شما را در مسیر صحیح برای ساخت پروژه‌ها از ابتدا تا انتها هدایت کند، مانند یک Game Boy Zero، یک مینیاتور در حال کار Macintosh ، Pip-Boy از Fallout 4 و …

محصولات Raspberry Pi مغز پروژه شما

بررسی آردوینو

بر خلاف Raspberry Pi و در ادامه بحث مقایسه برد آردوینو با Raspberry Pi، تابلوهای Arduino میکرو کنترلر هستند و کاملاً رایانه نیستند. آنها کل سیستم عامل را اجرا نمی‌کنند بلکه کد نوشته شده را به راحتی تفسیر می‌کنند. شما دسترسی به ابزارهای ضروری را که یک سیستم عامل فراهم می‌کند، از دست می‌دهید، اما از طرف دیگر، اجرای مستقیم کد ساده‌تر و قابل کنترل است و بدون سرور سیستم عامل انجام می‌شود.

Arduino Integrated Project Environment یک نرم‌افزار منبع باز است که می‌تواند با هر برد Arduino قابل استفاده باشد و در ویندوز، MacOS و Linux اجرا شود. تابلوها و کیت‌های اختصاصی در حدود 10 تا 20 دلار قیمت دارند، در حالی که کیت‌های دانشجویی و پیشرفته پروژه‌ها از 25 تا 200 دلار در دسترس هستند.

Arduino UNO Rev3 که نسخه فعلی صفحه اصلی Arduino است‌، 23 دلار هزینه دارد و امکان استفاده USB و رایانه را برای استفاده آسان و برنامه‌نویسی به شما امکان می‌دهد. هدف اصلی برد آردوینو رابط با سنسورها و دستگاه‌ها است، بنابراین برای پروژه‌های سخت‌افزاری که در آن شما به سادگی می‌خواهید همه چیز به خوانش سنسورهای مختلف و ورودی دستی پاسخ دهد بسیار عالی است.

این ممکن است خیلی به نظر نرسد، اما یک سیستم بسیار پیشرفته است که به شما امکان می‌دهد دستگاه‌های خود را بهتر مدیریت کنید. این امر برای ارتباط با سایر دستگاه‌ها و محرک‌ها بسیار عالی است، جایی که یک سیستم عامل کامل برای رسیدگی به اقدامات خواندن و پاسخگویی ساده هزینه دارد و هزینه‌های آن از حدود 20 دلار شروع می‌شود.

 اما از آنجا که آردوینو “مغز” پروژه شما نیست، اما در عوض، بیش از 50 راه‌حل برای محصولات سطح ورودی، دستگاه‌های پیشرفته، پروژه‌های اینترنت اشیاء، آموزش، پوشیدنی و چاپ سه بعدی وجود دارد. همه آنها دارای پردازنده، حافظه و در بعضی موارد حافظه ذخیره‌سازی هستند، اما در درجه اول به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به عنوان کنترل‌کننده کار کنند، نه رایانه‌های کوچک.

نمونه‌های عالی از پروژه‌های آردوینو را می‌توان در اینجا یافت. یکی از پروژه‌های Arduino Servo Catapult است که وقتی یک گربه روی یک تشک فشارسنجی که در زیر ظرفش قرار دارد، می‌رود، یک کاسه پر از غذا برای او آماده می‌شود. یک پروژه دیگر یک اسلحه Nerf Vulcan را به یک برجک دریایی تبدیل می‌کند که می‌تواند دشمنان را ردیابی کند.

دستگاه‌های Arduino حتی می‌توانند کارهایی مانند اضافه کردن اسکنر اثر انگشت را روی درب بازکن درب پارکینگ را انجام دهند. همانطور که قبلاً گزارش دادیم، بسیاری از کیت‌های رباتی که از Arduino ساخته شده است برای کودکان و نوجوانان وجود دارد که می‌توانید آنها را خریداری کنید.

مقایسه آردوینو با Raspberry Pi: قدرت

این دو سیستم از نظر قدرت بسیار متفاوت هستند. برای مبتدیان، Raspberry Pi 3 Model B در هنگام بیکار بودن از 1.5 وات و در هنگام اتصال به یک مانیتور، کیبورد و ماوس از 6.5 وات استفاده می‌کند. Raspberry Pi Zero W کوچکتر در زمان بیکار بودن 0.5 وات انرژی مصرف می‌کند و در هنگام اتصال به مانیتور، صفحه کلید و ماوس 1.75 وات.

هر Raspberry Pi برای روشن ماندن به پنج ولت نیاز دارد، بنابراین شما به آداپتور دیواری یا باتری قابل شارژ با ولتاژ بالاتر احتیاج دارید. به عنوان مثال، هر دو کیت مبتنی بر Raspberry Pi که ما مورد بررسی قرار دادیم، یک باتری قابل شارژ داخلی را ارائه می‌دهیم که مستقیماً به بورد متصل می‌شود. این باتری‌ها شامل یک درگاه میکرو USB اضافی برای شارژ مجدد از طریق آداپتور دیواری یا استفاده از دستگاه مانند سایر رایانه‌های شخصی متصل به برق هستند.

در همین حال، دستگاه‌های Arduino هنگام روشن شدن، شروع به اجرای کد می‌کنند و هنگامیکه پلاگین را می‌کشید، متوقف می‌شوند. برای افزودن این قابلیت، شما مستقیماً به پین‌های موجود در برد آردوینو یا تراشه‌های پشته‌ای به نام “سپر” در بالای واحد پایه وصل می‌کنید. صدها سپر وجود دارد که هر کدام برای انجام یک کار متفاوت، رابط با سنسورهای خاص و کار با یکدیگر برای ساختن یک واحد کنترل کامل طراحی شده‌اند.

بنابراین، برای آردوینو، شما صرفاً به یک باتری نیاز دارید که ولتاژ را از یک سطح معین و همچنین یک سپر اولیه برای مدیریت نیرو حفظ می‌کند. حتی اگر برق در آردوینو قطع شود، شما با یک سیستم عامل اشتباه یا سایر خطاهای نرم‌افزاری خاتمه نخواهید یافت. این کار با وصل شدن مجدد کد شروع به کار می‌کند. برای Raspberry Pi، باید آن را درون سیستم عامل خاموش کنید. مانند هر رایانه دیگری و گرنه در معرض خطر و مشکلات نرم‌افزاری قرار خواهید گرفت.

مقایسه آردوینو در مقابل Raspberry Pi

مقایسه آردوینو با Raspberry Pi: شبکه سازی

Raspberry Pi 3 هم دارای درگاه اترنت داخلی و هم اتصال بی‌سیم N است که امکان دسترسی آسان به هر شبکه‌ای را با تنظیمات اندک فراهم می‌کند. پس از اتصال، می‌توانید از سیستم عامل برای اتصال به سرورهای وب، پردازش HTML یا ارسال به اینترنت استفاده کنید. حتی می‌توانید از آن به عنوان VPN یا سرور چاپ استفاده کنید.

متأسفانه، دستگاه‌های Arduino برای اتصال به شبکه مستقیماً ساخته نمی‌شوند. اگرچه امکان‌پذیر است، آنها برای برقراری یک ارتباط مناسب، کمی سرعتی بیشتری لازم دارند. شما به یک تراشه اضافی مجهز به درگاه اترنت احتیاج خواهید داشت و برای گرفتن همه چیز درست و صحیح، باید سیم‌کشی و کدنویسی انجام دهید که به اندازه کافی فرآیندی است که برخی فروشندگان دستگاه‌های Arduino قابل‌مقایسه با یک جز اترنت مشخص را به فروش می‌رسانند.

مقایسه آردوینو با Raspberry Pi: سنسور

در حالی که دستگاه‌های Raspberry Pi و Arduino دارای چندین درگاه رابط، اتصال سنسورهای آنالوگ به دستگاه‌های Arduino یک فرایند ساده‌تر است، میکروکنترلر به راحتی می‌تواند طیف گسترده‌ای از داده‌های حسگر را با استفاده از کدی که روی آن قرار داده‌اید، تفسیر و پاسخ دهد.

در طرف دیگر، نیاز به نرم‌افزاری دارد که با انواع وسایل ارتباط داشته باشد. اگر می‌خواهید به طور موثر گیاهان را آبیاری کنید و یا آب آبمیوه خود را سرد نگاه دارید، همیشه آن چیزی نیست که شما نیاز دارید. استفاده از هر دوی این پروژه‌ها در یک پروژه، غیر معمول نیست.

دستگاه Arduino می‌تواند به عنوان یک صفحه کنترل عمل کند که دستورهای صادر شده را توسط نرم‌افزار  Raspberry Piقبل از اینکه اطلاعات سنسور به خاطر ثبت یا تایید شود، را اجرا می‌کند.

آردوینو یا رزبری پای؟

مقایسه آردوینو در مقابل Raspberry Pi

اگر وظیفه اصلی شامل خواندن داده‌های سنسور و تغییر مقادیر در موتورها یا سایر دستگاه‌ها است، باید مسیر Arduino را طی کنید. با توجه به شرایط کم توان و نگهداری تجهیزات آردوینو، اگر پروژه شما به طور مداوم اجرا می‌شود، انتخاب صحیحی هستند و نیاز به تعامل کمی دارند.

اگر پروژه شما شامل وظیفه ای است که در غیر این صورت بر روی یک رایانه شخصی انجام می‌دهید باید به سراغ یک Raspberry Pi بروید. تابلوهای Raspberry Pi عملکردهای ساده‌تری را برای مدیریت شما ایجاد می‌کنند، خواه شما بخواهید به اینترنت متصل شوید تا داده‌ها را بخوانید و بنویسید یا هر نوع رسانه‌ای را مشاهده کنید یا به یک صفحه نمایش خارجی پیوند دهید.

اما با توجه به اینکه دو دستگاه وظایف مختلفی را انجام می‌دهند، استفاده از هر دو در بعضی موارد ایده‌آل است. به عنوان یک نمونه اختیاری، Raspberry Pi می‌تواند به شما امکان دسترسی از طریق تنظیمات و کد را از طرف مشتری فراهم کند، در حالی که ابزار Arduino می‌تواند عملکرد دستگاه‌ها را کنترل کند و داده‌ها را از حسگرها جمع کند.

راه‌های مختلفی برای برقراری اتصال وجود دارد، خواه USB، شبکه محلی یا با اجرای برخی از درگاه‌های I/O در دستگاه Arduino به برد Raspberry Pi وارد می‌شوید.