دستگاه های پزشکی باید دقیقاً همانطور که از آنها انتظار می رود کار کنند. در واقع هیچ جایی برای خطا وجود ندارد – چه در طول عمل چه در انجام آزمایشات؛ چراکه پای زندگی انسان ها در میان است. مهندسان، سازندگان تجهیزات و تکنسین ها باید برای طراحی، آزمایش و تکمیل تولید قطعات، مجموعه ها و محصولات نهایی با یکدیگر همکاری کنند تا هیچ گونه مشکلی در رابطه با تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی وجود نداشته باشد. به همین علت است که طراحی تجهیزات پزشکی به صورت دقیق و با کمترین احتمال خطا امروزه اهمیت بسیار زیادی دارد. مفهوم مهندسی معکوس در سراسر جهان در کاربردهای صنعتی و پزشکی استفاده می شود. در این مطلب با طراحی و مهندسی معکوس انواع تجهیزات پزشکی، زیبایی، آزمایشگاهی و … آشنا می شویم و علت مهندسی معهکوس این تجهیزات را می یابیم.

علت مهندسی معکوس تجهیزات پزشکی چیست؟

اگر بخواهیم تعریفی از مهندسی معکوس داشته باشیم، می توان گفت مهندسی معکوس به منظور بازتولید محصول سازنده دیگری پس از بررسی دقیق ساختار یا ترکیب آن است. در الکترونیک، مهندسی معکوس به بازسازی بردهای PCB اطلاق می شود که ممکن است به طور بالقوه معیوب باشند و نیاز به تعویض داشته باشند یا PCB های جدیدی که برای تقلید از عملکرد آنهایی که از پیش موجود بودند، طراحی شده اند. یعنی می توان هنگام سفارش برد PCB، به بازسازی این بردها از طریق مهندسی معکوس نیز پرداخت.

مهندسی معکوس به این صورت نیز توصیف می‌شود: “روش کپی کردن یک جزء، مجموعه فرعی، یا محصول بدون طرح‌ها، اسناد یا مدل یک دستگاه.”

علت مهندسی معکوسی و طراحی داخلی تجهیزات پزشکی عمدتا به شرایط اقتصادی کشور مانند بالا رفتن نرخ ارز، تحریم ها و … بر می گردد. به همین دلیل در این اوضاع طراحی داخلی و مهندسی معکوس در اکثر صنایع به ویژه در تجهیزات پزشکی به صرفه تر و کارآمد است.

مهندسی معکوس تجهیزات پزشکی توسط دیجی قطعه

کار مهندسی معکوس و طراحی تجهیزات پزشکی خود را به کجا بسپاریم؟

از آنجایی که کارکرد درست تجهیزات پزشکی بسیار مهم است، برای ساخت هم به یک طراحی بی نقص نیاز دارد چراکه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی با جان افراد سر و کار دارد؛ پس جای هیچ اشتباهی نیست. برای سفارش طراحی مدار الکترونیکی و مهندسی معکوس تجهیزات و بردهای تجهیزات پزشکی باید به دنبال مجموعه ای باشید که در این زمینه تخصص و تجربه داشته باشد. شرکت دیجی قطعه با تلاش کارشناسان خبره خود موفق شده است تا با روشی متفاوت و منحصر به فرد بدون تخریب برد اصلی، در این حوزه نقشه برداری کند؛ و با استخراج قفل مدارات مجتمع برای کاربرد خاص (ASIC) امکان مهندسی معکوس را فراهم سازد.

مهندسی معکوس در دیجی قطعه به صورت زیر انجام می شود:

  1. بازیابی پیاده سازی و اجرا
  2. بازیابی طراحی
  3. بازیابی تجزیه و تحلیل

با توجه به این که هر زمینه مختلف پزشکی منحصر به فرد است، تیم مهندسان ما در دیجی قطعه می توانند درخواست و وضعیت شما را تجزیه و تحلیل کنند و مشخص کنند که کدام روش برای شما مناسب است. هنگامی که مشخص کردیم که کدام روش با نیازهای کاری شما مطابقت دارد، می توانیم به شما کمک کنیم تا کارتان را به موقع انجام دهید. ما از محصولات با کیفیت برتر همراه با بهترین نرم افزارها مانند نرم افزار سالیدورکس(SolidWorks) در شرکت خود استفاده می کنیم تا مطمئن شویم همه محصولاتی که تولید می کنیم با استانداردهای صنایع مختلفی از جمله پزشکی مطابقت دارند. یکی از مراحل مهم در طراحی تجهیزات پزشکی، ساخت نمونه اولیه یا همان پروتوتایپ تجهیزات پزشکی است تا هرگونه مشکل و خطایی که وجود دارد، شناسایی شده و رفع شده تا بهترین تجهیزات پزشکی تولید شوند.

تصویر کارایی مهندسی معکوس در پزشکی

مهندسی معکوس کدام تجهیزات پزشکی کارایی بیشتری دارد؟

همانطور که پزشکی، گرایش های مختلفی دارد، بسته به حوزه کاری آن تجهیزات مخصوص به خود را نیز دارد. معمولا تجهیزاتی که در کشور ما بیشتر نیاز به مهندسی معکوس دارند عبارتند از تجهیزات پزشکی بیمارستانی، آزمایشگاهی، زیبایی، اتاق عمل، دندان پزشکی و … .

در ادامه فرایند مهندسی معکوس در هر یک از حوزه های پزشکی نام برده در قسمت قبل را به طور خلاصه مرور می کنیم.

مهندسی معکوس تجهیزات پزشکی بیمارستانی و آزمایشگاهی

بیمارستان ها اثربخشی بسیاری از بخش‌های دیگر نظام سلامت را تکمیل و تقویت می‌کنند و در دسترس بودن مداوم خدمات برای شرایط حاد و پیچیده را فراهم می‌کنند. استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی پزشکی اغلب در کلینیک های پزشکی یا آزمایشگاه های تشخیصی دیده می شود. این نوع تجهیزات برای تجزیه و تحلیل خون، ادرار، ژن ها و سایر مواد بیولوژیکی در نظر گرفته شده است.

با توجه به نیاز روزافزون بیمارستان ها و آزمایشگاه ها به تجهیزات پزشکی متعدد با کیفیت بالا، لزوم وجود این تجهیزات بیش از پیش حس می شود. اما همانطور که قبلا نیز گفتیم به دلیل شرایط اقتصادی وارد کردن همه این تجهیزات از کشورهای دیگر به راحتی امکان پذیر نیست. بنابراین راه حل جایگزین، طراحی و مهندسی معکوس تجهیزات پزشکی بیمارستانی و آزمایشگاهی است. در بیمارستان ها، دستگاه هایی که درخواست مهندسی معکوس آنها بالاست معمولا  شامل دستگاه رادیولوژی، تجهیزات تشخیصی، تجهیزات پزشکی بادوام (DME)، تجهیزات درمانی و … می شود.

تجهیزات آزمایشگاهی

با مهندسی معکوس تجهیزات پزشکی می توان از قطعاتی مانند ترانسدیوسر به صورت جداگانه در پروزه های دیگر یا در همان زمینه پزشکی استفاده کرد. به عنوان مثال رایج ترین استفاده از ترانسدیوسر در پزشکی برای تصویربرداری اولتراسونیک است. در ادامه رایج ترین نمونه های تجهیزات آزمایشگاهی پزشکی مورد استفاده در زمینه پزشکی آورده شده است:

  • لوازم خونگیری
  • آنالیزرهای تست دارو
  • آنالیزرهای انعقادی
  • دستگاه های آنالیز ادرار
  • سیستم های میکروبیولوژیکی
  • و …

تجهیزات زیبایی

مهندسی معکوس تجهیزات پزشکی زیبایی

شرکت دیجی قطعه امکان طراحی و مهندسی معکوس انواع تجهیزات کلینیکی و زیبایی را برای مشتریان خود که در این زمینه فعالیت می کنند را فراهم کرده است. از آنجایی که امروزه مسائل بهداشتی و زیبایی برای آقایان و بانوان بسیار حائز اهمیت است، مراجعان به کلینیک های پزشکی برای انجام امور مختلف مانند لیزر، هایفوتراپی و غیره نیز افزایش یافته است. بنابراین بسیاری از مراکز لیزر که نیازمند تجهیزات زیبایی هستند، می توانند برای انجام مهندسی معکوس و طراحی داخلی دستگاه های مختلف از حمله دستگاه لیزر کندلا، دستگاه هایفو و … به شرکت دیجی قطعه مراجعه نمایند.

برای دریافت مشاوره در زمینه معندسی معکوس کافی است به فروشگاه اینترنتی دیجی قطعه مراجعه کنید و در قسمت تماس با ما، با شماره تلفن های قرار گرفته در سایت تماس گرفته تا با کارشناسان مجرب ما ارتباط برقرار کنید و هر سوالی در این زمینه داشتید از ایشان بپرسید.

تجهیزات دندان پزشکی

مهندسی معکوس تجهیزات پزشکی دندان پزشکی

شاید شنیده باشید که صنعت دندانپزشکی یکی از بزرگترین کاربران پرینت سه بعدی در جهان است. سفارشی سازی انبوه الاینرها و سایر ابزارهای دندانپزشکی، پذیرش این فناوری را به یک پیروزی مالی بزرگ تبدیل کرده است. بسیاری از دندان پزشکان به دنبال چاپ قطعات و دستگاه هایی هستند که دیگر تولید نمی شوند و یا وارد کردن آنها به ایران دشوار است. بنابراین با مهندسی معکوس می توان این فرایند را سرعت بخشید و با هزینه کمتر، به کیفیتی بالا دست یافت.

برای سفارش ساخت و طراحی و مهندسی معکوس انواع تجهیزات دندان پزشکی می توانید به فروشگاه اینترنتی دیجی قطعه مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنید تا شرایط شما بررسی شود. مطمئن باشید کارشناسان ما در دیجی قطعه بهترین روش را برای مهندسی معکوس دستگاه مدنظر شما انتخاب خواهند کرد.

در طراحی تجهیزات پزشکی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

طراحی یک دستگاه پزشکی کار ساده ای نیست. یکی از نگرانی های اصلی در طراحی دستگاه های پزشکی به حداقل رساندن زمان عرضه به بازار است. این یک معیار مهم است نه فقط از نقطه نظر بازگشت سرمایه و هزینه بازپرداخت بلکه به این دلیل که تاخیر به معنای انتظار طولانی تر است تا دستگاه شما در دسترس بیماران باشد. زمان عرضه به بازار نشان دهنده کارایی هزینه و زمان بندی است. ناتوانی در نگه داشتن آن معمولاً ناشی از عدم توجه کافی به شش ملاحظات کلیدی طراحی است.

شش نکته در طراحی تجهیزات پزشکی:

  • ساده نگه داشتن طراحی
  • طراحی با در نظر گرفتن تایید
  • طراحی با در نظر گرفتن کاربر(بیمار)
  • طراحی با در نظر گرفتن امنیت
  • طراحی با در نظر گرفتن تولید
  • طراحی با در نظر گرفتن سرعت

دقت مهمترین عامل تأثیرگذار بر کیفیت یک دستگاه پزشکی است. یک درمان خوب به تشخیص دقیق بستگی دارد. تجزیه و تحلیل مناسب قبل از طراحی باید انجام شود تا در طول عمر دستگاه دقت آن حفظ شود. معمولا قطعات در صنایع مختلف پزشکی، باید از جنس فولادهای ضد زنگ(stainless steel) طراحی و ساخته شوند چراکه فولاد، مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد؛ بنابراین در طول عمر و سالم ماندن تجهیزات پزشکی تاثیرگذار است.

شرکت دیجی قطعه درزمینه فروش آنلاین و حضوری قطعات الکترونیک، طراحی، ساخت، تولید و مهندسی معکوس تجهیزات صنایع مختلف مانند تجهیزات پزشکی فعالیت می کند. همچنین با ارائه مشاوره رایگان به مشتریان خود در انتخاب محصول و خدماتی که پروژه یا صنعت آنها به آن نیاز دارد، به آنها کمک می کند.

فروشگاه اینترنتی دیجی قطعه : www.digighate.com