امروز قصد داریم پروژه شیر آب اتوماتیک بدون استفاده از میکروکنترلر را برای شما علاقه‌مندان به الکترونیک آموزش دهیم. کمبود آب یکی از بزرگترین مسائلی است که امروز جهان را آزار می‌دهد. برای جلوگیری از بدتر شدن این مسئله، باید روی صرفه‌جویی در مصرف آب تمرکز کنیم.

آب با ارزش‌ترین منبع روی زمین است و مسئولیت حفظ آن به عهده ماست. اما آگاهانه یا ناآگاهانه، ما تمایل داریم هر روز مقدار زیادی آب را هدر دهیم. یکی از بارزترین عادت‌های هدر رفت آب، فراموش کردن شیر پس از استفاده از آن یا ترک آب در هنگام مسواک زدن، اصلاح صورت یا ظرفشویی است.

برای کمک به کاهش هدر رفتن آب از شیرها، ما یک راه حل هوشمندانه برای شما ارائه می‌دهیم. امروز در این پروژه DIY، یک شیر آب هوشمند درست خواهیم کرد که وقتی از آن استفاده نمی‌کنید به طور خودکار خاموش می‌شود. با تشخیص دست یا شیشه در نزدیکی آن به طور خودکار روشن می‌شود و پس از پر شدن ظرف خاموش می‌شود.

از این شیر اتوماتیک می‌توان در بخش‌های مختلف مانند اتوماسیون صنعتی و حتی در دستگاه فروش آب استفاده کرد.

ما قصد داریم از دو سنسور مجاورت I.R در نمونه اولیه خود استفاده کنیم. در حالی که یک سنسور شی turn یا دست را در نزدیکی آن تشخیص می‌دهد تا جریان آب را روشن یا خاموش کند، سنسور دیگری برای تشخیص سطح آب در بالای شیر نصب شده است. وقتی این سنسور تشخیص می‌دهد که ظرف تا بالا با آب پر شده است، بلافاصله جریان آب را قطع می‌کند.

ابزار موردنیاز برای ساخت شیر اتوماتیک

2 صفحه رله
2 ماژول سنسور I.R
شیر برقی
بعضی سیم‌ها
یک شیر آب
لوله آب
باتری 5 ولت DC
آداپتور برق 12 تا 24 ولت A.C به D.C (با توجه به نیاز شیر برقی شما)

اتصالات شیر آب هوشمند

ابتدا باید سیم‌های زمینی سنسورها و ماژول رله را به ترمینال منفی باتری 5 ولت متصل کنیم. پس از آن سیم‌های VCC ماژول رله و سنسورها را به ترمینال مثبت باتری متصل کنید. سپس خروجی سنسور اول را به پایه ورودی رله 1 و پایه خروجی سنسور دوم را به پایه 2 ورودی ماژول رله وصل کنید.

عملکرد شیر آب اتوماتیک
شکل 1. نمودار مدار برای شیر آب هوشمند

سنسور پین ورودی رله 1 و پین خروجی سنسور دوم پین ورودی ماژول رله 2.

سپس شیر برقی را یک سیم به قسمت NC (به طور معمول بسته) از رله 1 و سیم دیگر را به قسمت No (به طور معمول باز) از رله وصل کنید. بعد از این اتصال 1 رله 1 را به برق منفی 24 ولت DC و پایه مشترک رله 2 تا منفی منبع تغذیه 24 ولت DC. برای اتصال اجزا به شکل 1 مراجعه کنید.

راه اندازی سیستم هوشمند شیر آب اتوماتیک

مدار ما برای عملکرد آن به دو حسگر بستگی دارد. در حالی که یک سنسور جسم / دست را در نزدیکی آن تشخیص می‌دهد، سنسور دیگر سطح آب پر شده در ظرف را تشخیص می‌دهد. هنگامی که اولین سنسور یک شی را تشخیص می‌دهد، به رله 1 سیگنال می‌دهد که منجر به حرکت پیست ماژول رله به سمت Open Normally می‌شود و شیر به سیم “Normally Open 1” ماژول رله متصل می‌شود.

پس از اتمام مدار، آب از طریق شیر شروع به جریان می‌کند. هنگامی که سنسور 2 تشخیص می‌دهد که شیشه / ظرف تا بالا پر شده است، به ورودی دوم رله سیگنال می‌دهد و پیستون رله حرکت می‌کند تا مدار سوپاپ را قطع کند، به طور خودکار جریان آب را خاموش می‌کند.

این سیستم هنگام کار با دقت بیشتری کار می‌کند شما از نوشابه رنگی یا هر نوع آب میوه استفاده می‌کنید. با آب به دلیل بازتاب کم، وقتی سطح آب با سنسور IR لمس می‌شود، جریان آب متوقف می‌شود.

عملکرد شیر آب اتوماتیک
شکل 2. عملکرد شیر آب اتوماتیک