این مدار نه تنها برای شارژ دستگاه‌های تلفن همراه بلکه برای تأمین منبع تغذیه 1.2 ولت تا 37 ولت DC از پاوربانک و ماژول تقویت کننده DC-DC استفاده می‌کند. مدار فشرده حتی می‌تواند در هنگام قطع برق شبکه AC نیز مورد استفاده قرار گیرد.

مدار و طرزکار منبع تغذیه پاوربانک

در حالی که نمونه اولیه در شکل 1 نشان داده شده است، نمودار مدار منبع تغذیه در شکل 2. نشان داده شده است. این شامل یک پاور بانک قدرت (در شکل 2 نشان داده نشده است)، یک ماژول تقویت کننده DC-DC (Board1)  3- تنظیم کننده ولتاژ خطی ترمینال مثبت LM317 (IC1)، ظرف سنج 10 کیلو اهم (VR1) و چند جز other دیگر است.

شکل 1: نمونه اولیه نویسنده
شکل 2: نمودار مدار منبع تغذیه

پاور بانک یک شارژر قابل حمل است که معمولاً برای شارژ مجدد تلفن‌های همراه، بلندگوهای هوشمند، پوشیدنی‌ها و غیره استفاده می‌شود. در اینجا به عنوان منبع تغذیه DC مانند باتری استفاده می‌شود.

ساخت منبع تغذیه تنظیم شده خطی پاوربانک

تقویت کننده / مبدل XL6009 DC-DC دارای ولتاژ ورودی و خروجی وسیعی است. این سیستم در اطراف یک MOSFET کانال N با فرکانس سوئیچینگ 400 کیلوهرتز (ثابت) و کارایی 94 درصد ساخته شده است.

خروجی پاوربانک به ورودی ماژول مبدل DC-DC (Board1) متصل است که با تغییر دادن گلدان داخلی، خروجی آن به 40 ولت تنظیم می‌شود. ولتاژ خروجی IC1 را می‌توان از 1.2V تا 37V به صورت خطی از طریق گلدان 10 کیلو اهم VR1 با جریان نامی 1A تغییر داد.

تست منبع تغذیه

یک طرح PCB در اندازه واقعی برای منبع تغذیه تنظیم شده خطی مبتنی بر پاوربانک در شکل 3 و طرح اجزای آن در شکل 4 نشان داده شده است. پس از جمع‌آوری مدار در PCB، منبع 5 ولت را از طریق CON1 وصل کنید.

شکل 3: طرح PCB برای منبع تغذیه DC تنظیم خطی

 

شکل 4: طرح اجزای PCB

PDF های طرح PCB و Component را بارگیری کنید:  اینجا را کلیک کنید

این مدار را می‌توان روی یک تخته کوچک نیز مونتاژ کرد. هر پاور بانک با خروجی 5 ولت را به کانکتور CON1 وصل کنید. کاوشگرهای ولت متر DC را از طریق پایانه‌های + Vout و -Vout Board1 قرار دهید.

گلدان داخلی ماژول را برای خواندن 40 ولت DC در ولت متر تغییر دهید. سپس، پروب‌ها را از Board1 بردارید و آنها را در کانکتور CON2 قرار دهید.

اکنون، VR1 را به آرامی تغییر دهید. شما باید بتوانید ولتاژ را از 1.2 ولت به 37 ولت تغییر دهید. در این صورت، مدار شما آماده استفاده است.

اگر قصد دارید که سفارش طراحی مدار الکترونیکی را داشته باشید وبسایت دیجی قطعه این کار را به بهترین شکل ممکن انجام خواهد داد.