در این مطلب یک تقویت کننده استریو ساده خواهیم داشت که می‌توانید با یک تقویت کننده صوتی CD6283 و چند مؤلفه غیرفعال تهیه نمایید. این پیشرانه 4.6 وات در هر کانال با منبع تغذیه 12 ولت را فراهم می‌کند.

تقویت صدای بلندگو با خازن

نمودار مدار تقویت‌کننده استریو در شکل 1 نشان داده شده است. CON1 اتصال‌دهنده برای منبع تغذیه ورودی 12-6 ولتی است، CON2 برای سیگنال ورودی است و CON3 خروجی را به دو بلندگو که ممکن است به آن متصل باشند فراهم می‌کند.

نمودار مدار تقویت کننده استریو
شکل 1: نمودار مدار تقویت کننده استریو

پین 5 و 7 از IC1 به ترتیب برای ورودی‌های صوتی از طریق خازن‌های C2 و C3 به CON2 متصل می‌شوند. پین 12 برای منبع تغذیه به کانکتور CON1 وصل شده است.

پین 2 از IC1 از طریق خازن الکترولیتی C10 به خروجی کانال چپ (L) وصل می‌شود و پین 10 از IC1 از طریق خازن الکترولیتی C9 به خروجی کانال راست (R) وصل می‌شود. یک بلندگو 4 واتی به ترتیب در کانال 3 در کانال‌های چپ و راست در CON3 متصل می‌شوند.

ساخت تقویت کننده بلندگو

طرح PCB برای تقویت کننده در شکل 2 نشان داده شده است و طرح اجزای آن در شکل 3 نشان داده شده است. پس از مونتاژ مدار بر روی PCB، یک منبع تغذیه 6-12V را در سراسر CON1 وصل نمایید.

طرح PCB برای تقویت کننده استریو
شکل 2: طرح PCB برای تقویت‌کننده استریو
شکل 3: طرح اجزای PCB

پس از اتمام سیم‌کشی، ورودی‌های صوتی استریو سمت چپ (L) و راست (R) را از یک موبایل / لپ تاپ / دسک تاپ در CON2 متصل کنید. سپس بلندگوها را در CON3 وصل کنید. یک باتری 6V یا 12V بگیرید و آن را به مدار تقویت کننده وصل نمایید.

می‌توانید با اتصال یک ژنراتور سیگنال (تنظیم 1 کیلوهرتز) به ورودی‌های چپ و راست در CON2، مدار را کالیبره کنید. باید از صدای بلندگوهای چپ و راست در خروجی صدای بلند تقویت شده را بشنوید. برای کالیبراسیون مدار همچنین می‌توانید از یک دستگاه پخش‌کننده MP3 به جای مولد سیگنال استفاده نمایید.

پتانسیلومترهای 22 کیلو اهم اختیاری را می‌توان در ورودی‌های چپ و راست CON2 برای کنترل حجم صدا متصل کرد. آمپلی فایر شما آماده استفاده است!

شکل 4: نمونه اولیه نویسنده برای تقویت کننده استریو