در این مطلب قصد داریم تا شما علاقه‌مندان به الکترونیک را با Debounce یا ضربه‌گیر پالس نامحسوس در هنگام سوئیچ آشنا سازیم. سوییچ‌های مکانیکی یکی از متداول‌ترین اجزایی هستند که در مدارهای کنترل دستی الکتریکی و الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

Debounce

زمانی که یک سوییچ مکانیکی را فشار می‌دهید، دو قسمت فلزی در تماس با یکدیگر قرار می‌گیرند و جریان از طریق کنتاکت‌ها جریان می‌یابد. اما گاهی اوقات قطعات فلزی چند بار پیش از اتصال پایدار واقعی به هم متصل و قطع می‌شوند. همین مساله در حین آزاد کردن دکمه سوییچ اتفاق می‌افتد. سوییچ مکانیکی بازتاب شده و یا بازتابی، یک مشکل رایج مرتبط با سوییچ‌های مکانیکی و رله‌های حفاظتی است.

توجه داشته باشید که هر سوییچ، ویژگی‌های خاص خود را در رابطه با بازتاب دارد. به عنوان مثال، شما ممکن است دو کلید مشابه داشته باشید، اما شانس زیادی وجود دارد که هر کدام به شکل متفاوتی بازتاب خواهند یافت. این مشکلات در مدارات دیجیتال و میکروکنترلر در ارتباط با سوییچ مکانیکی بسیار رایج هستند. این ورودی‌های chattering به طور الکتریکی با یک تغییر مدار تعویض شده برای جلوگیری یا کاهش راه‌اندازی نادرست یا تریگر کردن چندگانه، تصفیه می‌شوند.

ضربه گیر پالس نامحسوس در هنگام سوئیچ

همانطور که در شکل 1 نشان داده شده است، یکی از ساده‌ترین راه‌حل‌ها افزودن یک مقاومت و خازن (RC) در سرتاسر سوئیچ است. در اینجا، مدار RC به عنوان یک فیلتر عمل می‌کند تا اشکالات خروجی را صاف کند. وقتی سوئیچ باز است، ولتاژ خازن صفر می‌ماند. در ابتدا، خازن از طریق مقاومت‌ها (Rp و Rd) شارژ می‌شود.

Debounce circuit
شکل 1: مدار Debounce

هنگامی که سوئیچ بسته است، خازن از طریق Rd شروع به تخلیه می‌کند و از این رو ولتاژ خروجی (Vout) زیاد می‌شود. در این حالت، خازن ولتاژ را در ولتاژ ورودی (Vin) متوقف می‌کند تا زمانی که به Vcc یا زمین برسد و مانع تریگر کردن کاذب شود.