در این مطلب قصد داریم تا شما عزیزان و علاقه‌مندان به مباحث الکترونیک را با پروزه سیستم ردیاب خورشیدی آشنا سازیم. انرژی خورشیدی به عنوان منبع اصلی انرژی در حال افزایش است. نیاز به منابع انرژی تجدیدپذیر با هزینه‌های جاری ارزان است. در صورتی که قصد تجهیزات برق خورشیدی را دارید به صفحه واردات قطعات الکترونیکی مراجعه کنید و سفارش خود را ثبت نمایید.

سیستم ردیاب خورشیدی

با استفاده از سیستم‌های فعلی برای برداشت انرژی خورشیدی، ما فقط در زمان‌های مشخص و ظهر تولید بالایی داریم. این پروژه سیستم ردیابی خورشید دو محوره را پیشنهاد می‌دهد که بهره‌وری را با اختلاف قابل توجهی افزایش می‌دهد.

زاویه های خورشیدی

زاویه تمایل بین 90- درجه پس از طلوع خورشید و  90+ درجه قبل از غروب آفتاب با 0 درجه ظهر عبور می‌کند. این امر باعث می‌شود تابش خورشیدی جمع شده 0٪ هنگام طلوع و غروب خورشید و 100٪ هنگام ظهر باشد. این تغییر مجموعه تابش‌های خورشیدی منجر به از دست دادن پانل فتوولتائیک بیش از 40٪ از انرژی جمع شده می‌شود. در این پروژه، ما شما را با طراحی یک ردیاب خورشیدی هدایت می‌کنیم تا بتوانید حداکثر استفاده را در مجموعه انرژی خورشیدی داشته باشید.

طراحی سیستم ردیاب خورشیدی دو محوره

این سیستم نیاز به درگیری طیف گسترده‌ای از مهندسی از جمله برق، مکانیک و الکترونیک دارد. سیستم را می‌توان به این سه حوزه تقسیم کرد.

قسمت مکانیکی شامل طراحی یک سیستم دنده روان برای حرکت در صورت نیاز است. قسمت الكتريكي مورد نياز پانل خورشيدي و باتري است. الکترونیک شامل طراحی سیستم سنسور است که دستوراتی را برای سیستم دنده ایجاد می‌کند تا مطابق آن عمل کند.

قطعات الکترونیکی سیستم ردیاب خورشیدی

این سیستم برای اجرای ردیابی خورشیدی دو محوره از چرخ دنده استفاده می‌کند.

شکل (1): چرخ دنده

چرخ دنده اسپور ساده‌ترین نوع چرخ دنده است و کاربردهای زیادی از جمله ساعت و پله برقی را می‌توان مشاهده کرد. این شامل دندانه‌هایی است که عمود بر دور چرخ بیرون زده‌اند.

برای چرخش محور دوتایی ما آرایش ذکر شده در نمودار زیر را پیشنهاد می‌دهیم.

شکل (2): چرخش محور دوتایی

این سیستم با استفاده از Atmel IC AT89C51 پیاده‌سازی می‌شود. طراحی مدار برای سیستم به شرح زیر است:

شکل (3): نمودار مدار
شکل (4): طرح PCB روی دسک تاپ
شکل (5): اجرای مدار سیستم ردیابی خورشید دو محوره

سیستم ردیاب خورشیدی دو محوره

پروژه ردیاب خورشیدی دو محوره ارائه یک سیستم تولید توزیع خورشیدی کارآمد است. حداکثر، ردیاب خورشیدی عمود بر منبع نور است. سیستم ساخته شده دارای یک انرژی محاسبه شده سالانه 48.982٪ در مقایسه با یک صفحه خورشیدی بی‌حرکت است. در مقایسه با ردیاب تک محور، ردیاب دو محوره سالانه 36.504٪ افزایش انرژی دارد.

هدف ردیاب خورشیدی تعیین دقیق موقعیت خورشید است. این صفحات خورشیدی رابط با ردیاب را قادر می‌سازد تا حداکثر تابش خورشید را بدست آورند. با استفاده از این ردیاب خورشیدی خاص، یک سیستم حلقه بسته متشکل از یک سیستم الکتریکی و یک سیستم مکانیکی با کمک الکترونیک ساخته شد.