تراشه RTC یک وسیله الکترونیکی می‌باشد و به طور کلی یک مدار مجتمع (IC) است که زمان فعلی را ردیابی می‌کند و زمان دقیق را در سیستم‌های الکترونیکی حفظ می‌کند. این در واقع مانند یک ساعت است که با باتری کار می‌کند و زمان جریان را حفظ می‌کند، حتی در صورت قطع منبع تغذیه اصلی.

RTC چیست؟

یکی از بهترین نمونه‌های استفاده از آن در مادربرد رایانه است. به دلیل وجود دستگاه RTC ، حتی پس از خاموش شدن و روشن شدن مجدد آن، زمان صحیح را در رایانه / لپ‌تاپ خود دریافت می‌کنیم. RTC ها تقریباً در همه سیستم‌های سرگرمی، سیستم‌های خودرویی، دستگاه‌های اندازه‌گیری در خانه، وسایل الکترونیکی مصرفی و دستگاه‌های الکترونیکی صنعتی وجود دارند که به عملکرد ساعت نیاز دارند.

تمرکز شرکت‌ها بر کوچک‌سازی دستگاه‌های الکترونیکی برای کاربردهای مختلف است. بنابراین ماژول‌های کوچک و جمع و جور RTC در طیف گسترده‌ای از محصولات کاربرد گسترده‌ای پیدا می‌کنند. این روند برای مانیتورهای پزشکی و پایانه‌های قابل حمل اهمیت زیادی دارد.

منبع انرژی در RTC چیست؟

برای توسعه دستگاه‌های بسیار کم مصرف، بسیاری از تلاش‌های تحقیقاتی برای درک کامل پویایی اندازه و الزامات اتصال در دستگاه‌های RTC ادامه دارد. چنین دستگاه‌هایی انقلابی در اینترنت اشیا (IoT) و بخش‌های پوشیدنی ایجاد کرده‌اند. به عنوان مثال، اخیراً شرکت سایکو اپسون دو ماژول کوچک کوچک RTC (RX8111CE و RX4111CE) را با مصرف کم جریان راه‌اندازی کرده است. تراشه RV-8803-C7 RTC که توسط Micro Crystal ساخته شده، دستگاهی با دقت بالا و کم مصرف با کریستال 32.768 کیلوهرتز تعبیه شده است.

تراشه‌های نسل بعدی RTC با عملکردهای مدیریت نیرو و سوئیچینگ نیرو نیز در بازار موجود هستند. تراشه‌های سری CBC921xx از شرکت Cymbet نمونه‌ای از این دستگاه‌های RTC هستند.

آی سی های مستقل RTC برای تجزیه و تحلیل پارامترهای مختلف مانند حداقل و حداکثر مصرف جریان در منابع تغذیه، برای تهیه پشتیبان طراحی شده‌اند. به عنوان مثال، M41T62 از STMicroelectronics یک RTC مستقل با پشتیبان است که زمان را با ولتاژ تغذیه تا 1.0 ولت پایین نگه می‌دارد و ولتاژهای تا 4.5 ولت را تحمل می‌کند.

مزایای تراشه RTC

با پیشرفت‌های تکنولوژیکی، تولیدکنندگان به طور مداوم ویژگی‌های جدیدی مانند حافظه تعبیه شده، زمان‌سنج و تایمرهای ناظر را ارائه می‌دهند. تراشه‌های DS3231M و DS3232M RTC توسط محصولات ماکزیمم دارای چنین ویژگی‌هایی هستند. DS3231M دارای یک RTC جبران کننده دما با یک تشدید کننده داخلی MEMS و DS3232M دارای حافظه اضافی در بسته کوچک است. تراشه DS3231M RTC در شکل نشان داده شده است.

شکل 2: تراشه RTC

بازیگران اصلی فعال در بازار جهانی تراشه‌های RTC شامل Maxim Integrated Products، Inc، Seiko Epson Corp، STMicroelectronics، Microchip Technology Inc، NXP Semiconductors، Diodes Incorporated، Texas Instruments Incorporated، Renesas Electronics، Ricoh Semiconductor، ROHM، Micro Crystal، Cymbet and Cyp می‌باشند.