در این مقاله بر این قرار شده‌ایم تا تفاوت بین USB 3.x و USB-C را در جدیدترین دستگاه‌های الکترونیک برای شما علاقه‌مندان توضیحاتی ارائه دهیم. حتماً انواع مختلفی از سخت‌افزار Universal Serial Bus یا USB را مشاهده کرده‌اید. قرار است یو اس بی جهانی باشد، اما در واقعیت، چنین نیست زیرا انواع مختلفی از دستگاه‌های یو اس بی در بازار موجود است. بیشتر مردم گیج می‌شوند، به خصوص با موارد جدیدتر مانند USB 3.x و USB-C.

USB 3.x

USB x.x سرعت انتقال داده را تعریف می‌کند. استاندارد اخیر USB 3.x بسیار سریع‌تر از USB 2.0 و USB1.0 است. این برای دستگاه‌هایی مانند هارد اکسترنال توصیه می‌شود. می‌توانید پورت یا رابط USB 3.x را با رنگ آبی آن شناسایی کنید. بسیاری از درگاه‌های USB 3.0 دارای نماد SS نیز هستند (که مخفف SuperSpeed است). اکثر رایانه‌های جدید حداقل دارای یک پورت USB 3.x هستند. شما می‌توانید از یک دستگاه USB 2.0 در پورت USB 3.x یا یک دستگاه USB 3.x در پورت USB 2.0 استفاده کنید، اما هیچ یک از تنظیمات مزیت سرعت اضافی را ندارند. جزئیات پین اتصال USB 3.0 در شکل 1 نشان داده شده است.

USB-C

که به طور رسمی با نام USB Type-C شناخته می‌شود، یک رابط 24 طرفه یو اس بی دو طرفه است. یو ای بی تایپ سی کوچکتر، برگشت‌پذیر و سریع‌تر است. این می‌تواند انرژی بیشتری نسبت به نسخه‌های قبلی یو اس بی دریافت و تأمین کند. می‌توانید آن را در بسیاری از جدیدترین دستگاه‌ها از جمله Apple’s MacBook پیدا کنید. این استاندارد جدیدی برای دستگاه‌های تلفن همراه شده است. بزرگترین مزیت USB-C برگشت‌پذیر بودن آن است و بنابراین می‌توان آن را به دو جهت بالا یا پایین وصل کرد. شاخه‌های نر USB-C روی کابل‌ها و آداپتورها یافت می‌شوند، در حالی که ظروف زنانه (ماده) بر روی دستگاه‌ها و آداپتورهای میزبان نصب می‌شوند.