تابع NOT منطقی، به سادگی یک معکوس کننده ورودی واحد است که ورودی سطح منطقی “1” را به خروجی سطح منطقی “0” و برعکس تغییر می‌دهد.

تابع NOT منطقی

تابع NOT منطقی، بسیار معروف است زیرا که وضعت خروجی آن همانند وضعیت ورودی خود NOT است با عبارت بولی خود که عموما با یک خط یا خط بالایی (-) بر بالای نماد ورودی خود که نشانگر عملیات معکوس است نشان داده می‌شود (از این رو نام آن یک معکوس‌کننده است).

از آنجا که دروازه‌های NOT عملیات عکس منطقی یا تابع متمم را انجام می‌دهند، آنها بیشتر معروف به معکوس کننده‌ها هستند زیرا که سیگنال را عکس می‌کنند. در مدارهای منطقی این نماد می‌تواند با یک سوئیچ نرمال بسته نشان داده شود.

نمایش سوئیچ تابع NOT

نمایش سوئیچ تابع NOT منطقی

 اگر A به این معنی باشد که سوئیچ بسته است، سپس معکوس A یا به سادگی بیان می‌کند که سوئیچ بسته نیست یا در بیان دیگر، آن باز است. تابع NOT، دارای یک ورودی واحد و یک خروجی واحد است که نشان داده شده است.

جدول درستی تابع NOT منطقی

جدول درستی تابع NOT منطقی

نمایشگر عکس برای یک تابع NOT منطقی، یک نماد “حباب” (O) در خروجی نماد عناصر منطقی (یا ورودی) است. در جبر بولی تابع NOT معکوس از قانون متمم پیروی می‌کند و یک عکس تولید می‌کند.

گیت‌های NOT منطقی، یا معروف به  “معکوس کننده‌ها”، می‌توانند با گیت‌های OR و AND استاندارد برای تولید به ترتیب گیت‌های NAND و NOR متصل شوند. معکوس کننده‌ها همچنین می‌توانند برای تولید سیگنال‌های “متمم” در مدارهای منطقی / دیکدر پیچیده‌تر به کار روند، برای مثال متمم A منطقی است و دو معکوس کننده به یکدیگر به صورت سری وصل شده‌اند که یک عکس دوبرابر که در خروجی آن از مقدار اصلی A است را تولید خواهند کرد.

هنگام طراحی مدارهای منطقی شاید تنها نیاز به یک یا دو معکوس کننده در طراحی باشد اما فضا یا هزینه برای یک تراشه معکوس کننده اختصاصی مانند 74LS04 ندارند. سپس می‌توان به راحتی یک تابع NOT را با استفاده از هر گیت  NAND یا NOR با اتصال ساده ورودی‌های آنها به یکدیگر ایجاد کرد، که در زیر نشان داده شده است.

معادل تابع NOT منطقی

معادل‌های تابع NOT منطقی