اگر علاقه مند به یادگیری همه چیز در مورد الکترونیک هستید، باید با درک قطعات الکترونیکی اصلی تشکیل دهنده هر طراحی الکترونیکی و نحوه کار آنها شروع کنید. به این فکر کنید که چگونه اهرام بزرگ مصر با استفاده از تکه های سنگ ساخته شده اند. خود سنگ ها چیز خاصی نبودند؛ اما آنها وقتی با طراحی دقیق ترکیب شدند چنین ساختارهای بزرگی را تشکیل دادند! ادوات الکترونیکی هم به همین صورت هستند؛ در ادامه لیست قطعات الکترونیکی کاربردی و خلاصه ای از انواع و نحوه عملکرد آنها را برای شما ارائه می دهیم. همچنین در صورتی که قصد خرید از چین یا سایر کشورها را دارید می‌توانید لیست مورد نیاز خود را در صفحه واردات قطعات الکترونیکی بارگذاری کنید.

نام قطعات الکترونیکی با عکس

قطعات الکترونیکی، عناصری از مدار هستند که به عملکرد آن کمک می کنند. عملکرد ادوات الکترونیکی به نوع و نیاز مدار بستگی دارد. قطعات الکترونیکی برای ایجاد یک مدار الکترونیکی با یک عملکرد خاص (به عنوان مثال آمپلی فایر، گیرنده رادیویی، اسیلاتور) به یکدیگر، معمولاً از طریق لحیم کاری به برد مدار چاپی (PCB) در نظر گرفته شده است.

قطعات الکترونیکی به دو دسته تقسیم می شود:

اکتیو(Active) و پسیو(Passive).

قطعات الکترونیکی اکتیو

قطعات الکترونیکی اکتیو یا فعال، آنهایی هستند که دارای گِین(بهره) یا جهت هستند. در واقع ادوات الکترونیکی که برای کارکرد خود نیاز به یک منبع خارجی(مانند ولتاژ یا جریان) هستند، در دسته قطعات اکتیو قرار می گیرند. همچنین قطعات فعال می توانند انرژی سیگنال مرتبط با خود را فعال یا تقویت کنند. مانند، ترانزیستورها، آی سی ها (IC)، گیت های منطقی.

قطعات الکترونیکی پسیو

قطعات الکترونیکی پسیو یا غیرفعال، آنهایی هستند که گِین(بهره) یا جهت ندارند و برای کارکرد خود نیازی به یک منبع خارجی ندارند. به عنوان مثال، مقاومت، خازن، دیود، سلف در دسته قطعات پسیو قرار می گیرند. علاوه بر این قطعات غیرفعال نمی توانند انرژی سیگنال مرتبط با خود را تقویت یا فعال کنند، فقط می توانند آن را تضعیف کنند.

در جدول زیر، تصویر ادوات الکترونیکی اکتیو و پسیو را مشاهده می کنید.

قطعات اکتیو و پسیو

اکنون به معرفی برخی از پرکاربردترین قطعات الکترونیکی می پردازیم.

  1. آی سی

آی سی یا مدارهای مجتمع، قطعات الکترونیکی هستند که قطعات الکترونیکی متعددی را ترکیب یا یکپارچه می کنند. یک آی سی می تواند مانند یک ترانزیستور عمل کند، در حالی که یک آی سی دیگر می تواند مانند یک مقاومت عمل کند.

آی سی مانند یک تراشه آماده است که می توانید از آن برای تکمیل پروژه ای که می خواهید بسازید بدون نیاز به استفاده از تعداد زیادی ترانزیستور یا خازن استفاده کنید. همانطور که از استفاده از اجزای اصلی به ای سی ها ارتقا می دهید، متوجه می شوید که تقریبا همیشه استفاده از IC برای کل پروژه آسان تر از استفاده از قطعات جداگانه است.

تصویر آی سی

 آیسی ها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: آی سی های دیجیتال و آی سی های آنالوگ.

در آی سی های آنالوگ، ورودی و خروجی هر دو سیگنال پیوسته هستند. آی سی های خطی یا آی سی های آنالوگ بیشتر به عنوان تقویت کننده فرکانس صوتی و تقویت کننده فرکانس رادیویی استفاده می شوند.

گیت های منطقی، مانند گیت AND، گیت OR، گیت NAND، گیت XOR، فلیپ فلاپ و میکروپروسسورها نمونه های شناخته شده ای از آی سی های دیجیتال هستند. این آی سی ها با داده های باینری یا دودویی مانند 0 یا 1 کار می کنند. آی سی های دیجیتال معمولاً در بسیاری از پروژه های الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرند و اغلب به عنوان اجزای اضافه شده به کیت های استارتر آردوینو در دسترس هستند. برای مطالعه بیشتر درباره آی سی ها، مقاله ” آی سی یا مدار مجتمع (IC) چیست؟ | آشنایی با انواع و کاربرد آن به زبان ساده ” در بلاگ دیجی قطعه را در گوگل جست و جو کنید. همچنین جهت خرید آی سی با قیمت مناسب و کیفیت عالی به فروشگاه اینترنتی دیجی قطعه سر بزنید.

  1. مقاومت

دومین قطعه کاربردی که باید با آن آشنا شوید، مقاومت است. بسیار آسان است که فرض کنیم یک مقاومت، همانطور که از نامش پیداست، در برابر الکتریسیته ای که از آن عبور می کند مقاومت می کند، و این فرض درست است! هر موقعیتی که نیاز به کنترل جریان در سطح مورد نظر داشته باشد به یک مقاومت نیاز دارد. مقاومت الکتریکی بر اساس درجه بندی قدرت (میزان توانی که می توانند بدون انفجار آن را تحمل کنند) و مقادیر مقاومت (ظرفیت مقاومت در برابر جریان) درجه بندی می شود. اندازه گیری مقاومت در واحدی به نام اهم انجام می شود. نماد الکترونیکی این واحد Ω است.

تصویر مقاومت

مقاومت ها انواع مختلفی دارند و می توانند از مواد مختلفی ساخته شوند. مقاومت ها بر اساس پیکربندی شان به سه دسته مقاومت های با مقدار ثابت، مقاومت های متغیر و شبکه های مقاومتی تقسیم می شوند. اما اگر بخواهیم مقاومت ها را بر اساس جنس موادی که در آنها به کار رفته است طبقه بندی کنیم، می توانید لیست مقاومت ها را به صورت زیر بنویسیم.

  • مقاومت فیلم کربن
  • مقاومت فیلم فلزی
  • مقاومت های سیمی
  • مقاومت های اکسید فلزی
  • مقاومت های نوار فلزی

تصویر خازن

  1. خازن

اگر مقاومت مانند بالشتکی است که برای کنترل جریان الکتریسیته استفاده می شود، خازن ها مانند باتری های قابل شارژ کوچکی هستند که مقدار کمی شارژ را در خود ذخیره می کنند. به این مفهوم که این ادوات می توانند بار الکتریکی را به طور موقت ذخیره کنند. خازن ها در انواع مختلفی وجود دارند که رایج ترین آنها دیسک سرامیکی و الکترولیتی است. انواع دیگر خازن ها شامل موارد زیر می شود:

  • خازن های فیلم و کاغذ
  • ابرخازنها
  • خازن نقره ای میکا
  • خازن شیشه ای
  • خازن تانتالیوم
  • خازن پلی کربنات

 ظرفیت یک خازن معمولاً بر حسب فاراد (F) اندازه گیری می شود. بنابراین هنگام خرید خازن مدنظر خود حتما به ظرفیت آن دقت کنید.

تصویر دیود

  1. دیود

دیودها به جریان الکتریکی اجازه می دهند که فقط در یک جهت جریان یابد. هر دیود دارای دو پایانه است که به آند و کاتد معروف هستند. هنگامی که آند با ولتاژ مثبت و کاتد با ولتاژ منفی شارژ می شود، جریان الکتریکی می تواند جریان یابد. معکوس کردن این ولتاژها از عبور جریان جلوگیری می کند.

دیودها نیز انواع مختلفی دارند که در ادامه برخی از آنها را ذکر کرده ایم:

  • دیود ساطع کننده نور(LED)
  • دیود لیزری
  • دیود بهمن
  • دیود زنر
  • دیود شاتکی
  • فتودیود
  • دیود اتصال PN

تصویر ال ای دی

  1. LED

اگر بخواهیم تعریفی ساده از ال ای دی داشته باشیم، می توان گفت که دیود ساطع کننده نور (LED) یک وسیله نیمه هادی است که با عبور جریان الکتریکی از آن نور ساطع می کند. ال ای دی ها مانند لامپ ها هستند، با این تفاوت که بسیار قابل اعتماد هستند. شما می توانید آنها را تقریباً در هر وسیله ای در خانه خود که دارای نوعی چراغ نشانگر است پیدا کنید. یک لامپ LED معمولی می تواند چندین دهه بدون هیچ نشانه ای از خرابی دوام بیاورد.

از آنجایی که آنها بسیار قابل اعتماد هستند، برای نشان دادن وضعیت جریان در هر نقطه از مدار استفاده می شوند. یک کار مهم مانند بررسی ولتاژ یا جریان خروجی در مدار با این نشانگرهای مبتنی بر نور ساده تر می شود.

تصویر ترانزیستور

  1. ترانزیستور

مقاومت ها، خازن ها و ال ای دی ها قطعات ساده ای در مدارهای الکتریکی هستند. حال، اجازه دهید در مورد اولین قطعه پیچیده یعنی ترانزیستور صحبت کنیم. ترانزیستور از دو کلمه “Transfer” به معنای انتقال و “Resistor” به معنای مقاومت تشکیل شده است. بنابراین، مقاومت را از یک قسمت مدار به قسمت دیگر منتقل می کند. اگر در سمت ورودی مقاومت بالا باشد، مقاومت در سمت خروجی کم خواهد بود. ترانزیستور یک دستگاه سه ترمیناله است که می تواند به عنوان کلید یا تقویت کننده عمل کند. برای اینکه ترانزیستور کار کند، باید به یکی از ترمینال های آن(ترمینال پایه یا Base) ولتاژ اعمال شود. ترمینال پایه سپس می تواند عبور جریان را در دو ترمینال دیگر (امیتر و کلکتور) کنترل کند.

ترانزیستورها به طور کلی به سه نوع تقسیم می‌شوند: ترانزیستورهای پیوند دوقطبی (BJT)، ترانزیستورهای اثر میدانی (FET) و ترانزیستورهای دوقطبی با گیت عایق (IGBT).

این سه دسته خود شامل ترانزیستورهای دیگری مانند ترانزیستور ماسفت، NPN، PNP و غیره می شوند. جهت مطالعه بیشتر درباره ترانزیستور و انواع آن، مقاله ” ترانزیستور چیست؟ کاربرد ها و انواع آن” را در بلاگ دیجی قطعه جستوجو کنید.

تصویر فیوز

  1. فیوز

می توان گفت که فیوز دوست قطع کننده مدار است!

حال قطعه کننده مدار چیست؟

قطع کننده مدار(Circuit Breaker) یک دستگاه کلید مکانیکی حیاتی است که از تجهیزات الکتریکی شما در برابر اتصال کوتاه و نوسانات برق محافظت می کند. به طور خودکار یک وضعیت معیوب را تشخیص می دهد و جریان مضر را از رسیدن به سوکت ها قطع می کند.

اکنون می توان فهمید چرا می گوییم فیوز دوست قطع کننده مدار است زیرا به قطع کننده در محافظت از تجهیزات الکتریکی در برابر اضافه بار برق کمک می کند. فیوز، یک وسیله ایمنی است که از مدارهای الکتریکی در برابر اثرات جریان بیش از حد محافظت می کند.

فیوز، برای حفظ مقادیر مختلف جریان در انواع مختلفی وجود دارد. اجزای اصلی یک فیوز استاندارد عبارتند از عناصر فلزی فیوز، بدنه پشتیبانی، کنتاکت ها و اتصال. عناصر فلزی فیوز را می توان از آلیاژ، مس، آلومینیوم، روی، نقره و غیره ساخت.

مخفف نام قطعات الکترونیکی

اکنون که لیست کامل قطعات الکترونیکی پرکاربرد را مشاهده کردید، قصد داریم تا شما را با مخفف نام ادوات الکترونیکی آشنا کنیم.

  AE: Aerial Antenna   B: Battery   BR: Bridge Rectifier
  C: Capacitor   CRT: Cathode Ray Tube   D or CR: Diode
  F: Fuse   GDT: Gas Discharge Tube   IC: Integrated Circuit
  J: Wire Link   JFET: Junction Gate Field-Effect Transistor   L: Inductor
  LCD: Liquid Crystal Display   LDR: Light Dependent Resistor   LED: Light Emitting Diode
  LS: Speaker   M: Motor   MCB: Circuit Breaker
  Mic: Microphone   Ne: Neon Lamp   OP: Operational Amplifier
  PCB: Printed Circuit Board   PU: Pickup   Q: Transistor
  R: Resistor   RLA / RY: Relay   SCR: Silicon Controlled Rectifier
  FET: Field Effect Transistor   MOSFET: Metal Oxide Semiconductor Field Effect Transistor   TFT: Thin Film Transistor (Display)
  VLSI: Very Large Scale Integration   DSP: Digital Signal Processor   SW: Switch
  T: Transformer   TH: Thermistor   TP: Test Point
  Tr: Transistor   U: Integrated Circuit   V: Valve (Tube)
  VC: Variable Capacitor   VFD: Vacuum Fluorescent Display   VR: Variable Resistor
  X: Crystal, Ceramic Resonator   XMER: Transformer   XTAL: Crystal
  Z: Zener Diode

بنابراین در این مطلب با برخی از پرکاربردترین قطعات الکترونیکی و نحوه عملکرد و انواع آنها آشنا شدیم. سایر مقالات دیجی قطعه را نیز مطالعه کنید تا به طور کامل و دقیق تری، این ادوات مهم و نحوه عملکرد آنها را بشناسید. دیجی قطعه در زمینه فروش آنلاین قطعات الکترونیک پرکاربرد و همچنین سایر خدمات مانند مهندسی معکوس، طراحی و ساخت برد و … فعالیت می کند. جهت سفارش انواع قطعات الکترونیکی کافی است به فروشگاه اینترنتی دیجی قطعه مراجعه کنید. درصورتی که هرگونه سوالی در رابطه با این مطلب برای شما پیش آمد و یا نظر، انتقاد یا پیشنهادی داشتید، خوشحال می شویم نظر خود را برای ما بنویسید.