هوش مصنوعی در تدارکات بخش مهمی از هر مدل تجاری می‌باشد و بخش از زنجیره تأمین را تشکیل می‌دهد که شامل برنامه‌ریزی، اجرا، انتقال کالاها، خدمات و اطلاعات مرتبط از مبدا به گیرنده است. هوش مصنوعی (AI) در تدارکات و مدیریت زنجیره تأمین به طرز فوق‌العاده‌ای متحول شده است.

تدارکات کار ساده‌ای نمی‌باشد. استراتژی تدارکات شما نشانگر برند، فروش و سود شما می‌باشد. اطمینان از تحویل محصولات و کالاهای مناسب و مقدار مناسب به مشتری در زمان مناسب همیشه آسان نیست، مگر اینکه شما مدیریت لجستیکی خوبی را در محل خود داشته باشید. این شامل نیروی انسانی، موجودی، فناوری، قوانین، مالیات‌ها، مجوزها و عناصر دیگر می‌باشد. جف بزوس (Jeff Bezos) از آمازون و جک ما (Jack Ma) از علی‌بابا در حال حاضر جزو ثروتمندترین مردان جهان هستند و یکی از دلایل موفقیت آنها در کسب‌و‌کار این است که آنها از نظر لجستیک و سیستم‌های مدیریت زنجیره تأمین بسیار خوب هستند.

سیستم‌های لجستیک و حمل‌و‌نقل قدیمی با پیشرفت در فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی (AI) بهبود یافته‌اند. در این مقاله چگونگی تحول سیستم‌های حمل‌و‌نقل هوایی از جمله وسایل نقلیه اتومات، ربات‌های هوش مصنوعی در انبار، ربات‌های هوش مصنوعی در مراقبت‌های بهداشتی و هواپیماهای بدون سرنشین در تدارکات ارائه شده است.

تأثیر هوش مصنوعی بر روی تدارکات و زنجیره تأمین

هوش مصنوعی در سیستم حمل‌و‌نقل مدرن تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت که شامل حرکت مواد / کالاها، حیوانات و انسان‌ها می‌باشد. مدیریت لجستیک شامل برنامه‌ریزی و هماهنگی حرکت به موقع، ایمن و مؤثر محصولات تا رسیدن به مقصد یا رسیدن به دست مشتریان می‌باشد.

صرف‌نظر از موقعیت تجاری یا صنعت، تدارکات نقش مهمی در مدیریت زنجیره تأمین بازی می‌کند، که به تولید، حمل‌و‌نقل، انبارداری و تحویل محصولات می‌پردازد. استفاده از هوش مصنوعی باعث بهبود برنامه‌ریزی کارخانه، برنامه‌ریزی تولید و افزایش بهره‌وری می‌شود.

زنجیره تأمین برای مشاغل، بسیار مهم است زیرا این امر به طور مستقیم بر فروش و سود تأثیر می‌گذارد. اما بدون تدارکات مؤثر و منظم، زنجیره تأمین نمی‌تواند به تجارت کمک کند تا مزیت آشکاری نسبت به رقابت خود کسب کند.

تدارکات عمدتا به حمل‌و‌نقل کالا بستگی دارد. زیرا یک سیستم حمل‌و‌نقل مؤثر زنجیره تأمین را بهبود می‌بخشد. سیستم‌های حمل‌و‌نقل مدرن شامل کامیون‌های رانندگی، هواپیماهای بدون سرنشین، روبات‌ها و وسایل دیگر می‌باشد.

تأثیر هوش مصنوعی بر روی تدارکات
نمایندگی روبات‌های هوش مصنوعی در تدارکات

کامیون های اتومات

وسایل نقلیه اتومات (AV) نوآوری اصلی در انقلاب صنعتی می‌باشد. در عمل، اجرای خودکار رانندگی در کامیون‌هایی که در بزرگراه‌ها کار می‌کنند، در مقایسه با رانندگی خودکار اتومبیل‌هایی که در بازارهای شلوغ کار می‌کنند، آسان‌تر می‌باشد. از این رو، کامیون‌های خودکار تجاری در بخش‌هایی از ایالات متحده، اروپا و آسیا در حال حاضر گسترش داشته‌اند.

کامیون‌ها یکی از رایج‌ترین و مهمترین سیستم‌های پشتیبانی مادام‌العمر در مترو و شهرها هستند. با این حال، طبق یک گزارش فدرال ایالات متحده، هر سال تقریباً 4000000 کامیون تصادف می‌کنند و در حدود 4000 نفر کشته می‌شوند. خطای انسانی دلیل این تصادفات می‌باشد.

یکی از راه‌حل‌ها استفاده از کامیون‌های اتومات مبتنی بر هوش مصنوعی است که علاوه بر تامین ایمن‌سازی جاده‌ها، ارزان‌تر و کارآمدتر می‌باشند. یک نمونه از آنها، کامیون اتومات Otto می‌باشد که توسط اوبر در اوت 2016 به دست آمد. در اکتبر سال 2016، یک کامیون Otto طولانی ترین سفر خود را بدونن راننده و خودمختار به سرانجام رساند و 212.4 کیلومتر (132 مایل) از کلرادو اسپرینگز به فورت کالینز در کلرادو، ایالات متحده آمریکا را طی نمود.

نمونه دیگر ورا (Vera)، یک وسیله نقلیه الکتریکی از ولوو می‌باشد.

گفته می‌شود که Plus.ai اولین شرکتی‌ست که یک کامیون تجاری خودکار را برای حمل‌و‌نقل تقریبا 42 ساعته ارائه می‌دهد. وب‌سایت این شرکت ادعا می‌کند که بهترین سیستم کلاس رانندگی مستقل در سطح چهار است.

در صنعت لجستیک پیشرفت‌های زیادی در رابطه با فناوری هوش مصنوعی وجود دارد. اندرو یانگ(Andrew Yang)، نویسنده کتاب “جنگ بر روی افراد عادی” می‌گوید: “در پنج تا ده سال آینده 3.5 میلیون راننده کامیون توسط کامیون‌های اتومات جایگزین می‌شوند.” این کتاب در مورد مشکلات ناشی از انقلاب صنعتی از جمله کامیون‌های خودکار، جابجایی شغلی و راه‌حل‌های پیشنهادی می‌باشد.

تأثیر هوش مصنوعی در کامیون‌های باربری

جاده های هوشمند

ظهور وسایل نقلیه اتومات و معیارهای خاص آنها نیاز به زیرساخت‌های جاده‌ای خاص برای پشتیبانی از فناوری‌های جدید و نوظهور دارد. بزرگراه‌ها دارای سطح عظیمی هستند. اگر بتوان از این مناطق عظیم برای تولید برق استفاده کرد، بحران انرژی می‌تواند برطرف شود، خصوصاً برای وسایل نقلیه الکتریکی.

به عنوان مثال، پروژه SolaRoad در هلند در حال ایجاد یک مسیر هفتاد متری از مسیر دوچرخه با پنل‌های خورشیدی می‌باشد. از پنل‌های خورشیدی برای روشنایی جاده، چراغ راهنمایی، علائم جاده و برخی اهداف دیگر در جاده استفاده می‌شود.

تاثیر هوش مصنوعی در جاده‌های هوشمند
اولین بزرگراه خورشیدی جهان

تلاش‌های زیادی در سراسر جهان برای ایجاد بزرگراه‌های هوشمند با تمرکز خاص بر روی جاده‌های خورشیدی و ترافیک هوشمند برای AV وجود دارد. سنسورها و برنامه‌های نرم‌افزاری هوشمند بزرگراه از ویژگی‌های ایمنی برخودار هستند که اجازه می‌دهد تا از تصادفات جلوگیری یا کاهش یابد.

پروژه‌های جاده خورشیدی نیز در کشورهایی مانند آمریکا، گرجستان، فرانسه و چین در حال انجام است. در حال حاضر، چین بیشترین طول جاده خورشیدی را با مساحت 5875 متر مربع دارد. اولین بزرگراه خورشیدی جهان در ایالت Shandong به طور رسمی در تاریخ 28 دسامبر 2017 به بهره‌برداری رسید.

از جاده‌های خورشیدی نه تنها می‌توان برای تغذیه وسایل نقلیه برقی (EV) بدون باتری بلکه برای شارژ باتری‌های متصل به وسایل نقلیه نیز استفاده کرد. از دیگر کاربردهای بالقوه برای جاده‌های خورشیدی می‌توان به سیستم‌های ایمنی و روشنایی جاده اشاره کرد. سیستم‌های ایمنی از قطب‌های SmartLife استفاده می‌کنند که داده‌ها را بین قطب‌ها مبادله می‌کنند تا ترافیک پیش‌رو را نشان دهند. چین در ساختن سازوکارهای محکم برای پیاده‌سازی چنین فناوری‌هایی در مقیاس بزرگ، با ایجاد بزرگراه‌ها و جاده‌های هوشمند، در پیشرو بوده است.

هواپیماهای بدون سرنشین در تدارکات

شرکت‌هایی از جمله آمازون در حال تدارک برای ساخت هواپیماهای بدون سرنشین در تدارکات هستند. هواپیماهای بدون سرنشین همراه با نرم‌افزار لجستیک خوب می‌توانند به طور چشمگیری بهره‌وری کل عملیات لجستیک را بهبود ببخشند.

استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در ترافیک هوایی عمومی هنوز هم در اکثر کشورها یک مشکل می‌باشد. برخی از شرکت‌ها قبلاً استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین را در چهار مرز (دیوار) مخصوص خود برای اهداف درون لجستیکی در انبارداری آغاز کرده‌اند. هواپیماهای بدون سرنشین سبک برای استفاده در انبارها به فناوری سنسور مجهز شده‌اند.

هواپیماهای بدون سرنشین با استفاده از نرم‌افزار پیشرفته و بدون نیاز به نظارت مستقیم انسان می‌توانند به صورت خودکار هدایت شوند. به عنوان مثال، سازنده خودرو آئودی و سازنده قطعات ZF در حال حاضر از هواپیماهای بدون سرنشین برای حمل قطعات یدکی در کارخانه‌های تولیدی خود استفاده می‌کنند.

ربات ها در انبارها

از ربات‌های AI برای ردیابی، مکان‌یابی و جابجایی موجودی در انبارها استفاده می‌شود. روبات‌های خودکار و هوشمند کاملاً قادر به جابجایی، بلند‌کردن و مرتب‌سازی موارد هستند. روبات‌های رایج AI که در انبارها استفاده می‌شوند شامل چیدن، بلند‌کردن و حمل (لیفتراک) و فهرست موجودی هستند.

تاثیر هوش مصنوعی در ربات های خودمختار

استفاده از روبات‌های مستقل برای برداشتن موبایل، راه رفتن غیر ضروری را از بین می‌برد و باعث افزایش کارایی فرایند می‌شود. این روبات‌ها به طور معمول دارای سبد چرخ دستی هستند و برای حرکت در مسیرهای قابل انحنا در انبار می‌توان آن‌ها را برنامه‌ریزی کرد تا محصولات بین کارگران و مرکز جابجا شود.

تاثیر هوش مصنوعی در ربات های لیفتراک مستقل

روبات‌های لیفتراک با استقلال کامل برای برخی از برنامه‌ها، به طور فزاینده‌ای پیچیده و هوشمند می‌شوند. اینها برای فرآیندهای بارگیری مکرر مناسب هستند. این سیستم‌ها دارای سیستم‌های رانندگی خودکار با دوربین و سیستم راداری هستند تا بتوانند محیط اطراف را آنالیز کنند.

ربات های فهرست موجودی مستقل

این ربات‌ها موجودی خود را بطور مستقل در زمان‌بندی مشخصی که توسط انبار انجام شده است را مدیریت می‌کنند.

تدارکات در مراقبت های بهداشتی

بیمارستان‌ها همچنین از یک اتوماسیون نسبتا خوبی استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، روبات‌ها می‌توانند در راهروها برای تحویل قرص، آوردن ناهار برای بیماران و تجهیزات پزشکی به آزمایشگاههای مختلف مفید ‌باشند. برخی بیمارستان‌ها برای مقابله با افزایش بیماران و کمبود کادر درمان، از پرستاران روباتیک استفاده می‌کنند.

چین در حین شیوع کروناویروس(COVID-19) که در آن هزاران نفر جان خود را از دست داده‌اند، در بیمارستان‌های ووهان از این‌گونه روبات‌ها استفاده می‌کنند. روبات‌ها در خطوط مقدم مستقر شده‌اند تا مانع از انتشار کروناویروس جدید باشند. از آنها برای ضد‌عفونی، گشت‌زنی و تحویل غذا و دارو در بخش‌های قرنطینه استفاده می‌شود.

روبات‌های همراه، از طریق همراهی با افراد پیر و بیمار و همچنین در کارهای مختلف در خانه کمک می‌کنند. این روبات‌ها قادر به تهیه غذا، چیدن اشیاء در خانه، پیدا کردن اشیاء گمشده و موارد دیگر هستند.

ربات Aethon با نام TUG می‌تواند بار به وزن 200 کیلوگرم را بلند کند و به صورت خودگردان در راهروهای بیمارستان، از طریق درهای اتوماتیک و آسانسورها حرکت کند. این روبات برای درخواست غذا، دارو و لوازم مورد نیاز در نقاط مختلف بیمارستان‌ها و سایر مراکز درمانی به صورت برنامه‌ریزی شده یا به صورت تقاضا، بنا به درخواست کارمند مراقبت‌های بهداشتی که به سیستم وارد شده‌اند، استفاده می‌شود. این کار برای افزایش بهره‌وری از اقدامات مراقبت‌های بهداشتی طراحی شده است.

پرستاران روباتیک در بیمارستانی در بانکوک

تدارکات بخش مهمی در هر نوع مدل تجاری می‌باشد. این بخش مهمی از زنجیره تأمین را تشکیل می‌دهد که شامل برنامه‌ریزی، اجرا، انتقال و برگشت کالاها، خدمات و اطلاعات مرتبط از مبدا به گیرنده می‌باشد. AI در حال تبدیل صنعت لجستیک از جمله وسایل نقلیه خودمختار، جاده‌های هوشمند، انبارداری خودکار و کارهای دفتری می‌باشد. این امر تداركات و مدیریت زنجیره تأمین را به روشی فوق‌العاده تغییر می‌دهد.