لیست  BOM، لیست کاملی از قطعات، آیتم‌ها، مجموعه‌ها و سایر مواد مورد نیاز برای ایجاد یک محصول و همچنین دستورالعمل‌های لازم برای جمع‌آوری و استفاده از مواد مورد نیاز می‌باشد.

BOM چیست؟

این لیست را می‌توان به عنوان دستورالعمل و لیست خرید محصول نهایی دانست. این لیست توضیح می‌دهد که مواد مورد نیاز را چگونه و از کجا می‌توان خریداری کرد که شامل دستورالعمل نحوه جمع‌آوری محصول از قسمت‌های مختلف می‌باشد. همه تولیدکنندگان محصولات، صرف نظر از صنعت خود، با ایجاد یک لیست BOM شروع به کار می‌نمایند.

لیست قطعات BOM

از آنجا که لیست BOM انواع اطلاعات مربوط به محصول را جمع‌آوری می‌نماید، در این لیست از اطلاعات چندین رشته (طراحی و مهندسی، مدیریت اسناد، عملیات، تولید، خرید، تولیدکنندگان قرارداد و …) و داده‌های موجود استفاده می‌شود. در حقیقت، مهندسان و سازندگان به BOM لیست بسیار متکی هستند. BOM، نتایج مثبتی را از فعالیت‌های تجاری مانند منابع تأمین‌کننده قطعات، برون سپاری و تولید، هدایت می‌کند ، بنابراین ایجاد BOM که به خوبی سازمان‌یافته، صحیح و به روز باشداز اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. همچنین برای شرکت‌هایی که از فعالیت های تولیدی خود را برون سپاری می‌نمایند، ایجاد یک لیست دقیق و کنترل شده بسیار مهم می‌باشد. BOM ای به تولیدکننده قرارداد (CM) یا تأمین‌کننده واگذار می‌شود، باید صحیح و کامل باشد تا از اشتباهات غیر ضروری تولید و تأخیر در عرضه محصول جلوگیری گردد.

لیست BOM

مدیریت هوشمند BOM برای مبتکران

برای شرکت‌های تولیدی که با تیم‌های توزیع و زنجیره تامین کار می‌کنند، همکاری با لیست مواد (BOM) برای کاهش اشتباهات تولید و تاخیر در حمل و نقل مهم می‌باشد. در این مقاله، ما مشکلات رویکردهای سنتی و دستی را شناسایی می‌کنیم و توضیح می‌دهیم که چرا مدیریت چرخه محصول (PLM) روشی هوشمندانه‌تر و جامع‌تر برای کنترل، اشتراک‌گذاری و انتشار دقیق BOM های دقیق و مرتبط ارائه می‌دهد.

مباحث مربوط به لیست (BOM)

  • چالش‌های مدیریت BOM مانند تغییر، بازنگری و مدیریت انطباق
  • مسایل ارتباطی با تامین کنندگان و تولیدکنندگان
  • مقایسه روش دستی با ابزارهای مدیریت خودکار

لیست BOM

چه مواردی باید در BOM لیست گنجانده شود؟

از آنجا که یکی از کارکردهای اصلی BOM اطمینان از درست ساخته شدن محصول می‌باشد، بهتر است قطعات خاصی از داده‌های محصول را در لیست BOM قرار داد. در اینجا لیستی از اطلاعات سطح بالا وجود دارد که می‌توانید در لیست BOM خود درج کنید:

  • سطح BOM: به هر قسمت یا مونتاژ یک شماره اختصاص دهید تا جزئیات مکانش را در سلسله مراتب BOM قرار دهد. این کار اجازه می‌دهد تا هر کس با درک ساختار BOM به سرعت رمزگشایی BOM را انجام دهد.
  • شماره قطعه: به منظور شناسایی سریع قطعات، به هر قسمت یا مونتاژ یک عدد اختصاص دهید. تولیدکنندگان معمولا از یک طرح شماره‌گذاری هوشمند یا غیر هوشمند استفاده می‌کنند. از هر طرح دیگری استفاده کنید و از ایجاد شماره‌های چند قسمت برای همان قسمت خودداری نمایید.
  • نام قطعه: نام منحصر به فرد هر قسمت یا مونتاژ را ثبت کنید. این کار به شما کمک می‌کند قسمت‌های مختلف را راحت‌تر شناسایی کنید.
  • مرحله: هر بخش را در چرخه عمر خود ثبت و ضبط نمایید. برای بخش‌هایی که در حال تولید می‌باشند، استفاده از عبارت “در حال تولید” برای نشان دادن مرحله‌ی آن بخش، معمول می‌باشد. بخش‌های جدیدی که هنوز تایید نشده‌اند را می‌توان به صورت “unreleased” یا “در حال طراحی” طبقه‌بندی کرد. این کار در طی معرفی محصول جدید (NPI) مفید است زیرا به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی پیشرفت را پیگیری کرده و زمان پروژه واقع گرایانه را ایجاد کنید.
  • توضیحات: توضیحات مفصلی درباره هر قسمت ارائه دهید که به شما و دیگران کمک می‌کند تا بین قسمت‌های مشابه تمایز قایل شوید و قطعات خاص را راحت‌تر تشخیص دهید.
  • مقدار: تعداد قطعات مورد استفاده در هر مونتاژ را برای راهنمایی در تصمیم گیری‌ها و فعالیت‌های مربوط به خرید و تولید ثبت نمایید.
  • واحد اندازه‌گیری: طبقه‌بندی اندازه‌گیری در آن بخشی که مورد استفاده قرار می‌گیرد یا خریداری می‌شود، رعایت کنید. استفاده از طبقه‌بندی اندازه‌گیری متداول است، اما معیارهای استاندارد مانند اینچ، فیت، اونس نیز طبقه‌بندی مناسبی هستند. این کار به دلیل حصول اطمینان از اینکه مقادیر درست به خط تولید تحویل داده خواهد شد، مهم می‌باشد.
  • نوع تدارکات: اینکه هر بخش چگونه خریداری یا ساخته می‌شود را مستندسازی نمایید.
  • طراحان مرجع: اگر محصول شما حاوی مجموعه‌های مدار چاپی (PCB) می‌باشد، باید از طراحان مرجع استفاده کنید و جزئیات مربوط به آن قسمت در لیست BOM شما لحاظ گردد. ثبت این اطلاعات در BOM می‌تواند باعث صرفه‌جویی در وقت و در جلوگیری از سردرگمی شود.
  • یادداشت‌های BOM: سایر یادداشت‌های مربوطه را ضبط کنید تا هرکسی که با BOM شما در تعامل است را در همان صفحه نگه دارید.

سندسازی تمام این اطلاعات در سایت‌تان، فعالیت‌های کسب‌وکار و وظایف تولیدی را بر روی هدف حفظ خواهد کرد. علاوه بر ثبت این اطلاعات، باید به پرسش‌های زیر در هنگام ایجاد یک صورت‌حساب توجه کنید. تولیدکنندگان محصولات الکترونیکی پیچیده باید صدها قطعه در فرآیندهای توسعه محصول خود مدیریت، ردیابی و ذخیره کنند و هر بار که قسمت جدیدی به کتابخانه یک شرکت اضافه می‌شود، می‌تواند در زمان و تلاش 15 هزار دلار برای صلاحیت و معرفی آن هزینه در بر داشته باشد و به همین دلیل انتخاب طرح شماره‌گذاری مناسب برای مراجع قسمت‌های مختلف در موفقیت کسب و کار تولیدی شما بسیار حیاتی می‌باشد.

لیست BOM

نکات مهم قبل از تهیه لایحه مطالب

قبل از تهیه لایحه مطالب باید به 4 سوال پاسخ دهید.

آیا شما مواد مصرفی را در پرونده BOM ثبت می‌کنید؟ بسیاری از تولید کنندگان تصمیم می‌گیرند که چسب، سیم‌ها، اتصالات و دیگر قطعات مانند برچسب‌ها و جعبه‌ها، در سابقه BOM باشند. اما اگر بخشی از آن را به BOM تبدیل نکنید، ممکن است آن را به محصول شما تبدیل نکند. پس زمان را صرف کنید تا این قسمت‌ها را مستند کنید.

چگونه می‌توانید پرونده‌ها را به سابقه BOM خود وصل کنید؟ همانطور که BOM خود را ایجاد می‌کنید، پرونده‌های مربوط به مستندات پشتیبانی مانند نقشه‌های CAD، داده‌های مربوط به بخش‌ها و دستورالعمل‌ها را نگه دارید.

چه کسی قصد دارد از رکورد BOM استفاده کند؟ مهم است که تا حد امکان جزئیات بیشتری را در BOM خود وارد کنید. شما ممکن است هیچ وقت با برخی از افرادی که از BOM شما استفاده می‌کنند، به صورت چهره به چهره تعامل نداشته باشید، بنابراین باید تمام اطلاعات موردنیاز آنها را در طول چرخه عمر محصول منتقل نمایید.

چگونه پرونده BOM خود را تطبیق می‌دهید؟ سابقه BOM ممکن است در طول مرحله طراحی، چندین بار تکرار شود، بنابراین باید یک راه برای تمایز بین نسخه‌های مختلف ثبت BOM داشته باشید. به این ترتیب، هنگامیکه زمان تولید فرا می‌رسد، می‌توانید مطمئن باشید که هر فردی که از BOM شما استفاده می‌کند، از نسخه صحیح استفاده می‌کند.

پشتیبانی BOM از فرایندهای تولید کارآمد

ایجاد یک لیست، نه تنها یک گام ضروری در فرایند تولید محصول است بلکه این همان چیزی است که محصول شما را به واقعیت تبدیل می‌کند. قبل از ایجاد یک BOM، مهم است که در نظر بگیرید چه کسی از اطلاعات استفاده می‌کند و چگونه می‌توانید تمام اسناد مربوط به محصولات مرتبط مانند دیتاشیت و پرونده های CAD را حفظ و مدیریت کنید. شیوه‌های تولیدی کارآمدتر را با گرفتن اطلاعات جزئی در هنگام تهیه یک لیست، توسعه دهید. پیشنهاد می کنیم اگر نمیدانید دیتاشیت چیست ؛ مطلب آموزشی در این خصوص را در بلاگ دیجی قطعه مطالعه کنید.

نحوه سفارش گذاری لیست BOM

اگر با آموزش نحوه سفارش گذاری لیست BOM آشنایی ندارید، پیشنهاد می کنیم ویدیو آموزشی ما را در آپارات دیجی قطعه مشاهده کنید تا مراحل کار را به صورت کامل و مرحله به مرحله ببینید.

[aparat id=’ItzHF’]