اگر دانشجوی رشته های مهندسی  خصوصاً رشته های برق و الکترونیک باشید، نام دیتاشیت را زیاد شنیده اید. به صورت خلاصه اگر بخواهیم بگوییم، دیتاشیت سندی است که عملکرد و سایر مشخصات فنی یک محصول را به صورت خلاصه نمایش می دهد.

دیتاشیت چیست؟

دیتاشیت، یک سند چاپی یا الکترونیکی است که جزئیاتی را درباره یک محصول، مانند کامپیوتر، قطعات الکترونیکی یا برنامه نرم افزاری ارائه می دهد. همچنین شامل اطلاعاتی است که با ارائه مشخصات فنی محصول به تصمیم گیری در مورد خرید محصول کمک می کند.

دیتا شیت محصولات

دیتاشیت در واقع نمایش بصری داده های موجود در یک جدول یا نتایجی است که توسط یک پرس و جو بازگردانده می شود و معمولاً برای ارتباطات فنی جهت توصیف، خلاصه کردن عملکرد و مشخصات فنی یک محصول، ماده، جزء، ماشین و … استفاده می شود. فیلدهای مربوط به هر رکورد از یک جدول یا نتیجه پرس و جو را در قالب جدولی (ردیف و ستونی) نشان می دهد.

دیتا شیت قطعات الکترونیک

دیتاشیت شامل چه بخش هایی است؟

معمولاً یک دیتاشیت با مقدمه ای شروع می شود که ایده اصلی سند را توضیح می دهد و محتویات یک دیتاشیت بسته به نوع قطعه بسیار متفاوت خواهد بود، اما معمولا ًشامل بخش‌های زیر است:

  • صفحه اول که معمولاً خلاصه ای از عملکرد و ویژگی های قطعه است.

اینجاست که می‌توانید به سرعت شرحی از عملکرد قطعه، مشخصات اولیه محصول را از طریق بررسی یک دیاگرام که عملکردهای داخلی قطعه را نشان می‌دهد، بیابید. این صفحه اغلب به شما یک ایده کلی می دهد که آیا قطعه احتمالی برای پروژه شما کاربردی است یا خیر.

دیتاشیت چیست

  • محل تعیین پین ها و مشخصات آنها

پین های قطعه، عملکرد آن‌ها و محل قرار گیری فیزیکی آن ها بر روی قطعه را برای بسته های مختلفی که قطعه ممکن است در آن در دسترس باشد، فهرست می کند. به علامت های ویژه روی قطعه برای تعیین محل قرار گیری پین 1 توجه کنید (این مسئله هنگام وصل کردن اهمیت دارد) و نحوه شماره گذاری پین ها.

جدول دیتا شیت قطعات

  • جداول دقیق مشخصات الکتریکی

در این قسمت میتوان فهرستی از حداکثر مقادیر مطلقی را که یک قطعه می تواند قبل از آسیب دیدگی تحمل کند، ببینید. توجه کنید که برای اینکه قطعه مورد نظر نسوزد یا دچار مشکل نشود، مقادیر را از حد تعیین شده بالاتر نبرید.

برخی از قطعات دارای یک یا چند نمودار و گراف هستند که عملکرد قطعه را در مقابل معیارهای مختلف (ولتاژ تغذیه، دما، و غیره) نشان می‌دهد. مراقب “مناطق امن” معیارهای مختلف قطعات باشید که در آن محدوده، عملکرد قطعه قابل اطمینان و تضمین شده است.

  • قطعات پیچیده، اطلاعات کاربردی گسترده ای خواهند داشت.

بسته به نوع قطعه، این می تواند متفاوت باشد، اما ممکن است شامل توضیحات مفصلی از عملکرد پین، نحوه برقراری ارتباط با قطعه، فهرست دستورات، جداول حافظه و غیره باشد. این بخش معمولاً شامل اطلاعات مفیدی است، بنابراین بهتر است آن را با دقت بخوانید.

datasheet

  • شماتیک مدار ها

برخی از دیتاشیت ها شامل شماتیک هایی برای مدارهای مختلف هستند که می توانند در اطراف قطعه ساخته شوند. به دلیل اینکه اغلب بلوک های سازنده بسیار مفیدی برای پروژه ها هستند، بهتر است که آنها را بررسی کنید.

توجه داشته باشید که نیازی نیست حتماً کل دیتاشیت را بخوانید.

اما باید بدانید که چه قابلیت‌ها و تلرانس هایی باعث می‌شود یک قطعه خاص کار کند؛ بنابراین هنگام خواندن دیتاشیت‌ها، باید واقعاً به جداولی که محدوده ها را نشان می‌دهند و ورودی/خروجی هایی که به شما اجازه می دهند مؤلفه‌ها را به مؤلفه های دیگر متصل کنید، نگاه کنید.

 ملاحظات نصب و شرایط ایمن استفاده از قطعات الکترونیکی

برخی قطعات الکترونیکی به روشی که در مدار تعبیه می شوند، حساس هستند و ملاحظات مربوطه را به طور کامل در دیتاشیت ها بیان می شوند. این موارد شامل تکنیک های کاهش صدا، رسیدگی به مسائل حرارتی، ملاحظات نصب مکانیکی و … است. رعایت این توصیه ها باعث می شود مدار شما تا حد امکان بهینه کار کند و در آینده دچار مشکل نشود.

دیتاشیت ها هم مانند هر فایل و سند دیگری ممکن است تاریخ انقضا داشته یا یک سری جاها دچار خطا شوند. برای کاهش این احتمال، قبل از انجام هر کاری مطمئن شوید که آخرین نسخه دیتاشیت را در دسترس دارید.

اهمیت دیتاشیت ها

دیتاشیت ها به دلایل متعددی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. برخی از این دلایل عبارت اند از:

  1. به تصمیم گیری خرید خوب به مشتریان کمک می کند.
  2. ارائه اطلاعات دقیق در مورد محصول.
  3. مشخصات فنی یک محصول، جنس آن یا خدمات را به بهترین نحو توصیف می کند.
  4. دیتاشیت های ایمنی معمولاً در یک مکان خاص نگهداری می شود و در دسترس همه کارکنان است.
  5. دسترسی آسان به اطلاعات را برای همه افراد درگیر در زنجیره فراهم می کند.
  6. دیتاشیت های ایمنی همچنین اطلاعات ذخیره سازی و سایر اقدامات احتیاطی مفید را ارائه می دهند.

با هدف بالا بردن اطلاعات مربوط به محصولات، معمولاً وب سایت های سازنده قطعات، دیتاشیت ها را در دسترس مشتریان قرار می دهند. برخی از وب سایت ها هم مانند دیجی قطعه برای راحتی مشتریان اطلاعات مهم و کلیدی دیتا شیت ها را به صورت مستقیم در بخش اطلاعات محصولات قرار می دهند.