یکی از پرکاربردترین ابزار در فرایند مونتاژ، سیم قلع است که با عنوان سیم لحیم نیز شناخته می شود. در این مقاله انواع مختلف سیم لحیم و تفاوت اصلی آنها را برای شما شرح می دهیم. برای انتخاب سیم لحیم مناسب باید به دمای ذوب پایین آن توجه ای ویژه داشت. آلیاژ سیم های لحیم از قلع و سرب ساخته شده است که میزان درصد هرکدام بر روی قرقره سیم قلع درج می شود. بعنوان مثال مقدار 60.40 به معنای 60 درصد قلع و 40 درصد سرب می باشد. قلع موجود در سیم قلع باعث افزایش مقاومت آن در برابر فرسایش و خوردگی آن می شود. به دلیل سرطان زا بودن سرب موجود در سیم قلع نوع دیگری از آن استفاده می شود که به آن Lead free یا بدون سرب می گویند که برای مثال آلیاژ آن 99/3  قلع و 0.7  مس می باشد. یکی دیگر از تفاوت های سیم لحیم های موجود در بازار وزن و قطر آنها می باشد که در بازار بصورت حلقه های 100 نا 250 گرمی و قطر 0.2 تا 1 میلی متر موجود می باشد. برای خرید سیم قلع با قیمتی مناسب به فروشگاه اینترنتی دیجی قطعه مراجعه کنید.

انواع سیم لحیم موجود در بازار

در ادامه انواع پرکاربرد سیم قلع موجود در بازار ایران را بررسی می کنیم.

سیم لحیم آساهی

عکس سیم قلع آساهی

آساهی یکی از بهترین برند های سیم قلع موجود در بازار که از کیفیت بالایی برخوردار است و ساخت کشور مالزی است. این سیم لحیم دارای 63 درصد قلع و 37 درصد سرب می باشد و فلاکس موجود در آن از کیفیت بالایی برخوردار می باشد. لازم به ذکر است که نوع تقلبی آن در بازار ایران به وفور مشاهده می شود که با نوع اصلی آن از کیفیت بسیار پایین تری برخوردار می باشد.

سیم لحیم بهینکس

عکس سیم لحیم بهینکس

برند بهینکس ساخت ایران است و از قیمت و کیفیت مقبولی برخوردار است. از ویژگی های آن میتوان به دمای ذوب پایین آن و حجم بخار کم آن اشاره کرد که میتواند گزینه خوبی برای استفاده باشد. مقدار قلع آن 63% و سرب آن 37% می باشد.

سیم قلع اکتیویتی

عکس سیم لحیم اکتیویتی

برند اکتیویتی ساخت کشور چین می باشد که از کیفیت مناسبی برخوردار می باشد. مقدار قلع بکار برده شده در آن 60% و سرب آن 40% می باشد.

سیم قلع مکانیک

عکس سیم قلع مکانیک

برند مکانیک دارای کیفیت خوبی می باشد که قلع بکار برده شده در آن 63% و سرب 37% می باشد. این برند ساخت کشور چین می باشد. چند مورد دیگر از بهترین سیم های لحیم کاری که از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند ولی قیمت بالا و همچنین فرایند تامین سخت تری نسبت به سیم قلع های داخل بازار دارند.

  1. سیم لحیم Kester

عکس سیم kester

سیم لحیم Kester با قطر 0.031 از رسانایی بسیار بالایی برخوردار می باشد. Kester یک برند بسیار محبوب در بخش الکترونیک DIY است که حتی ارتش ایالات متحده نیز به استفاده از آن وابسته است. این سیم لحیم کاری دارای ترکیب قلع و سرب 60/40 است. این به این معنی است که ساخت 60٪ قلع و 40٪ سرب است. همچنین، این سیم لحیم دارای شار هسته Rosin با ذوب فوق العاده سریع است. به طرز ماهرانه ای سطح را برای یکپارچه سازی سیم یا عناصر دیگر تمیز و آماده می کند. برای لحیم کاری روی سطوح نیکل نیز به خوبی کار می کند.

مزایا :

  • ساخت مبتنی بر فولاد با شار هسته  Rosin
  • امتیاز فوق العاده بالا
  • سریع ذوب می شود
  • چسبندگی قوی و ایجاد اتصال بسیار قوی
  • پس از سرد شدن بسیار براق است
  • در طبیعت غیر خورنده است
  • قطر متوسط ​​0.031 اینچ برای وسایل الکترونیکی کوچک DIY

معایب :

کمی قیمت آن بالاست.

  1. سیم لحیم Maiyum

عکس سیم Maiyum

یکی از مقرون به صرفه ترین لحیم های موجود در لیست، سیم لحیم Maiyum است که از کیفیت بالایی برخوردار است. سیم قلع با هسته Rosin دارای نسبت 63/37 با 63 درصد قلع و 37 درصد محتوای سرب در آن است. مقدار شار لحیم آن تنها 1.8٪ است و دارای قطر 0.8 میلی متر است که حدود 0.0315 اینچ است.

مزایا :

  • قیمت به نسبت ارزانتر و اقتصادی
  • 63 درصد قلع و 37 درصد سرب
  • قطر 0.0315 اینچ

معایب :

می توانست اندازه قرقره کمی بزرگتر باشد.

  1. سیم قلع SONEAK

عکس سیم Maiyum

برند SONEAK تولید کننده سیم قلع درجه یک است که از ترکیب 60% قلع و 40% سرب تشکیل شده است. همچنین دارای ترکیب شار 2.0٪ است که اتصال طولانی مدت و رسانایی بالایی را تضمین می کند. دارای نقطه ذوب 361 درجه فارنهایت / 183 درجه سانتیگراد است که باعث می شود لحیم کاری راحت، تمیز همراه با دود کمتر و قابل اطمینان  داشته باشیم.

مزایا :

  • لحیم کاری هسته رزین با کیفیت بالا
  • پس از سرد شدن لحیم براق است
  • قابل اعتماد و تمیز
  • استفاده ای آسان

معایب :

برای لحیم کاری عناصر بزرگ بسیار نازک است.