بنیاد Raspberry Pi از در دسترس بودن فوری نسخه Raspberry Pi 8GB از سری بردهای جدید Raspberry Pi 4 خود خبر داد.

Raspberry pi 8 گیگ

تقریباً یک سال پس از معرفی Raspberry Pi 4، وب‌سایت رسمی این شرکت، در ابتدا نسخه 8 گیگابایتی را معرفی كرد، اما بعد از مدتی آن را حذف كرد و آن را به عنوان یك typo برای نسخه 4 گیگابایتی خواند. اما همانطور که “ابن آپتون”، مدیرعامل بنیاد Raspberry Pi می‌گوید، “typo جهان را لرزاند”.

از آن زمان انتظارات برای نسخه 8 گیگابایتی وجود داشت و امروز به نظر می‌رسد، طرفداران رزبری پای می‌توانند نسخه 8 گیگابایتی Raspberry Pi 4 خود را به قیمت 75 دلار از طریق توزیع‌کنندگان رسمی که در حال حاضر سفارشات جدیدی را برای Raspberry Pi 8GB ارسال می‌کنند، سفارش دهند.

هنگام راه‌اندازی Raspberry Pi 4، این برد قبلاً تراشه‌ی BCM2711 را داشت که می‌تواند تا 16 گیگابایت از LPDDR4 SDRAM آدرس دهد. “ابن آپتون” می‌گوید: “مانع واقعی برای ارائه یک نوع حافظه بزرگتر، فقدان بسته 8 گیگابایتی LPDDR4” بود. بنابراین، در سال 2019، این بنیاد یک LPDDR4 8 گیگابایتی دریافت کرد و باید منتظر می‌ماند تا هم اکنون نسخه جدید Raspberry Pi 8GB خود را منتشر کند.

Raspberry Pi 8GB

با این نسخه جدید 8 گیگابایتی، بنیاد Raspberry Pi نیز نسخه بتا از یک سیستم عامل 64 بیتی جدید را منتشر کرده است. سیستم عامل 32 بیتی موجود نیز بر روی نسخه‌های 8 گیگابایتی کار خواهد کرد، اما فقط دارای یک هسته LPAE 32 بیتی و یک userland 32 بیتی است و از این رو نمی‌تواند اجازه دهد یک فرآیند واحد از بیش از 4 گیگابایت رم استفاده کند.

اگر چندین فرآیند را اجرا می‌کنید (مانند باز کردن چندین برگه روی کروم)، از رم کامل 8 گیگابایتی می‌توان استفاده کرد. به عبارت ساده، Raspberry Pi 8GB جدید می‌تواند با حافظه رم 8 گیگابایتی خود از کاربران زیادی پشتیبانی کند، اما با این وجود سیستم عامل 64 بیتی آن هنوز در دست توسعه است (بسیاری از برنامه‌های Raspberry Pi هنوز هم با رم 32 بیتی اجرا می‌شوند) و ممکن است مدتی طول بکشد تا جامعه کاربران Raspberry Pi 8GB از مزایای کامل آن با خبر شوند. با این وجود، سیستم عامل 64 بیتی و 8 گیگابایتی Raspberry Pi، مورد توجه بسیاری از علاقه مندان Raspberry Pi قرار گرفته است.