در این مقاله قصد داریم تا شما را با معقوله IoT برای کشاورزی دیجیتال و فواید آن در این صنعت مهم آشنا سازیم.

توسعه بازار کشاورزی هوشمند

کشاورزی یکی از مهمترین صنایع جهان است که نه تنها مواد غذایی بلکه مواد اولیه را برای سایر صنایع مانند پارچه نیز تأمین می‌کند. با این وجود، کشاورزان گرفتار چندین موضوع طبیعی و انسانی می‌باشند که زندگی را برای کشاورزان دشوار می‌سازد.

xFarm که یک سرمایه‌گذار در میلان بود، در سال ۲۰۱۷ از نیاز به استفاده از یک سرویس دیجیتالی برای مدیریت شرکت کشاورزی خانواده‌اش به شیوه‌ای کارآمد تاسیس شد. وی به سالواتوره فرلو، مدیرعامل شرکت و مارتینو پورتی، رئیس تحقیقات و توسعه پیوست. این شرکت با هدف ایجاد بستر دیجیتال جامع با استفاده از اینترنت اشیا (IoT) برای کمک به کشاورزان و سایرین در صرفه‌جویی در وقت هنگام کار، کمک می‌کند.

تحولات دیجیتال در بخش کشاورزی

اکوسیستم ارائه شده توسط آنها شامل یک برنامه کاربردی کشاورزی است که هم در سیستم عامل‌های موبایل و هم برای دسک تاپ کار می‌کند، آنالایزر داشبورد برای مدیریت چندین مزارع و یک خط از سنسورهای IoT متصل برای مصارف کشاورزی که می‌توانند از طریق اینترنت به طور مستقیم با حساب کاربران ارتباط برقرار کنند، بهینه‌سازی شده است.

ایستگاه‌های هواشناسی و حسگرهای xSense که برای ردیابی اطلاعات آب و هوا و پارامترهای محیطی لازم هستند همراه با سیم کارت می‌باشند تا کاربران بتوانند داده‌ها را از طریق GSM به نرم‌افزار ارسال نمایند. این نرم‌افزار تا سیزده کارکرد رایگان مانند ضبط عملیات و فرآیندهای موجود در این زمینه، ردیابی حرکات و حمل و نقل، مشاهده موقعیت مزارع و محصولات زراعی، مدیریت موجودی انبار و موارد دیگر را ارائه می‌دهد.

IOT و حسگرها در زمین کشاورزی

ماژول‌های هوشمند Premium xNode، هنگامی که با سنسورها جفت می‌شوند، ویژگی‌های پیشرفته‌ای از جمله مدل‌های پیش‌بینی، تله متری، مدیریت مالی و کوددهی دقیق برای بهبود بهره‌وری کار را ارائه می‌دهند. با استفاده از این ماژول‌ها، می‌توان به صدها دستگاه در محدوده تقریبی ۱۰ کیلومتر در همان شبکه بدون مصرف بالای باتری، متصل شد.

این امر کشاورزان را قادر می‌سازد تا فعالیت‌ها و تجزیه و تحلیل داده‌های محلی و قابل اعتماد، نظارت بر محصولات زراعی، دریافت توصیه‌های شخصی برای نقشه‌های خود را برای برنامه‌ریزی بهینه محصول، بهبود آبیاری و کوددهی، محافظت از مزارع و موارد دیگر را انجام دهند. اطلاعات ارائه شده به راحتی و با کمک نمودارها و تصاویر قابل درک است. با استفاده از تله متری، کنترل عملکرد وسایل نقلیه، ارسال نقشه‌های نسخه و تخصیص هزینه سوخت ساده خواهد شد.

اینترنت اشیا و حسگرها در تجهیزات

علاوه بر کشاورزان، مشتریان هدف شامل انجمن‌ها، تعاونی‌ها، پیمانکاران، فروشندگان، متخصصان کشاورزی، بیمه‌ها و غیره هستند. برای افرادی که برای مزارع خود چندین کارگر را بکار می‌گیرند، گزینه‌های مدیریت کارکنان برای ساده کردن فرآیند در دسترس هستند. این مشتریان می‌توانند قیمت‌های بازار را برای محصولات مختلف و نیز تحلیل و مدیریت صورت‌های مالی شرکت خود حفظ کنند.

نسخه تلفن همراه در دسترس برای نسخه Android نسخه 5.0 و بالاتر، بدون خرید درون برنامه‌ای رایگان است اما سنسورها و ماژول‌های پیشرفته باید خریداری شوند. در چند سال گذشته، بسیاری دیگر از راه‌اندازی‌های مبتنی بر IoT مانند Auroras ،MotorLeaf ،Swinesmart ،FieldIn و Cowlar نیز سرمایه‌گذاری در کشاورزی و صنایع لبنی را آغاز کرده‌اند. هدف نهایی همان است، یعنی کمک به مردم در این بخش و در نتیجه رونق بخشیدن به اقتصاد و رفاه افراد.