دوربین های امنیتی با هوش مصنوعی می‌توانند زمانی که یک شی از مکان معمول خود گم شده باشد یا یک شی ناشناخته دیگری برای مدت طولانی در آن اطراف قرار داده شده باشد، هشدارهایی ارسال نمایند و مامورین نظارتی را آگاه سازد تا آنها بررسی‌های لازم را انجام دهند.

دوربین‌های امنیتی با هوش مصنوعی

به طور فزاینده‌ای سناریوهای جرم و جنایت و سایر تهدیدهای امنیتی منجر به استفاده گسترده از دوربین‌های مدار بسته و سیستم‌های نظارت تصویری در اماکن تجاری، مسکونی و سایر مکان‌هایی شده که نیاز به نظارت دارند. اما برای برنامه‌های کاربردی مهم که به طور مستمر نیاز به بررسی دقیق دارند، این دوربین‌های امنیتی سنتی كافی نیستند.

مسئله اصلی در مورد دوربین‌ها با هوش مصنوعی این است که تشخیص شیء مورد نظر برای جلوگیری از نفوذ و سایر حوادث ناخواسته،  توسط اپراتورهای انسانی انجام می‌پذیرد. در غیر این صورت، مشاهدات فقط پس از وقوع حوادث ممکن است انجام شود. این ضرورت اتوماسیون باعث ایجاد دوربین‌ها و سیستم‌های نظارتی هوشمند شده است که از هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشین استفاده می‌کنند تا در صورت بروز شرایط اضطراری، حتی در شرایط آب و هوایی سخت، هشدارهایی را ارائه دهند. در اکثر مدل‌ها، ویژگی‌هایی مانند تشخیص صدا و صورت، ادغام با دستیاران مانند Alexa، کنترل حرکات نیز فعال می‌شوند.

بر این اساس، سیستم‌های هوش مصنوعی مبتنی بر قانون، یا رویکرد یادگیری رفتاری مورد نیاز می‌باشد. در هوش مصنوعی مبتنی بر قانون، دستورالعمل‌های از پیش تعریف شده توسط برنامه‌نویس برای مواردی مانند: تعریف مناطق محدود و متفاوت از آنچه باید برای یک زمان خاص از روز، غیر مشکوک تلقی شود، تنظیم می‌شود. در صورت نقض قوانین، هشدارها در قالب اعلان‌ها و کلیپ‌های ویدئویی ارسال می‌شوند. در حالی که برای محیط های پیچیده یا شلوغ، تجزیه و تحلیل رفتاری ترجیح داده می‌شود زیرا از خود یادگیری بر اساس درک خود از محیط استفاده می‌کند.

هوش مصنوعی

کاربردهای هوش مصنوعی در دوربین مداربسته

طبقه‌بندی گسترده اشیاء بر اساس خصوصیاتی مانند اندازه، شکل، رنگ، حرکت، زاویه و مطابقت با الگوریتم‌های deep learning انجام می‌شود تا دقیقاً تفاوت حالت غیر عادی از حالت عادی را تشخیص دهد. به عنوان مثال، هشدارها زمانی می‌توانند ارسال شوند که یک شیء از مکان معمول خود گم شده باشد یا یک شیء ناشناس جدید بیش از مدت طولانی در آن منطقه حضور داشته باشد. مأمورین نظارت می‌توانند بررسی کنند که آیا این فعالیت تهدیدی است یا خیر. شرکت‌های بیشماری مانند IntelliVision  Clarifai و Valossa وجود دارند که تجزیه و تحلیل ویدئویی مبتنی بر هوش مصنوعی و نرم‌افزار را برای دوربین‌های هوشمند ارائه می‌دهند.

این توانایی‌ها باعث می‌شود دوربین‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به ویژه برای کمک به نیروهای امنیتی در تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه و استراتژیک در مواقع تهدیداتی مانند تجاوز مسلحانه و تروریسم، برای حفاظت از منافع ملی و بین‌المللی مفید باشند. به عنوان مثال، دوربین AI (SIP-2HDG-W40) که به تازگی توسط Secureye راه‌اندازی شده، توسط نیروهای امنیت ملی در برخی کشورها مستقر شده است که می‌تواند در صورت لزوم ضبط را به صورت خودکار شروع کند.

این دوربین مجهز به سنسور 2MP سونی IMX307 Starvis CMOS است و دارای یک مادون قرمز سی متری می‌باشد. از ویژگی‌های برجسته می‌توان به تشخیص حرکت هوشمند (مانند Tripwire برای تشخیص ورود و خروج یا نقشه‌برداری از گرما برای شناسایی نقاط مهم)، برقراری ارتباط دو طرفه از طریق رابط، پشتیبانی از هر دو اتصال 4G و Wi-Fi، داخلی و همچنین فضای ذخیره‌سازی ابری، امتیاز ضد آب IP66 اشاره کرد. برنامه Secureye Falcon موجود در سیستم عامل Android و iOS امکان نظارت از راه دور را فراهم می‌کند. با داشتن منبع نور دوگانه هوشمند، می‌تواند فیلم‌های HD (1920 10 1080 پیکسل) یا SD (640 x 360 پیکسل) را با نرخ فریم 15 فریم در ثانیه، حتی در محیط های تاریک 24/7 ضبط نماید.

نتیجه این دوربین‌های هوشمند، تجزیه و تحلیل سریع‌تر و محافظت بهتر از دارایی‌های گسترده در جغرافیای وسیع و با هزینه کم می‌باشد. دوربین‌های هوش مصنوعی، همچنین در شهرهای هوشمند مانند خانه‌های هوشمند و خرده فروشی‌ها راه پیدا کرده است. شرکت‌ها در سراسر جهان در حال توسعه سیستم‌های امنیتی با قابلیت هوش مصنوعی هستند. به عنوان مثال، دوربین داخلی هوشمند Wyze Cam v2، می‌تواند حرکت را در هر دو حالت پخش مستقیم و حالت‌های پخش ویدیویی تشخیص دهد، همچنین در صورت احساس دود یا مونوکسید کربن، اعلان‌ها را ارسال کند.