بالا یا پایین رفتن از پله می‌تواند یک کار چالش برانگیز در شب باشد، خصوصاً برای کودکان و افراد مسن. این مدار چراغ راه پله LED اتوماتیک برای مدت چند دقیقه دو LED را روشن می‌کند، یکی در ابتدا و دیگری در انتهای راه پله. LED ها پس از آن به طور خودکار خاموش می‌شوند؛ همچنین چراغ‌ها را می‌توان از هر دو طرف روشن و خاموش کرد.

مدار چراغ راه پله LED اتوماتیک

نمودار مدار چراغ راه پله در شکل 1 نشان داده شده است. این مدار چراغ راه پله LED اتوماتیک در اطراف ترانزیستورهای (BC547 (T1 و (BC557 (T2، دو LED سفید 5 میلی متری (LED1 و LED2) و سایر اجزای دیگر ساخته شده است.

عملکرد مدار چراغ راه پله LED اتوماتیک
شکل 1: نمودار مدار چراغ راه پله اتوماتیک

عملکرد مدار چراغ راه پله LED اتوماتیک

با فشار دادن کلید S1 یا S2، خازن C1 از طریق مقاومت R1 شارژ می شود. این باعث افزایش ولتاژ در پایه ترانزیستور T1 می شود که وارد اشباع می شود. در همین حال، خازن C1 از طریق مقاومت‌های R2 و R3 و پایانه‌های پایه ساطع کننده T1 شروع به تخلیه می‌کند. اکنون، از آنجا که T1 در حال هدایت است، پایه ترانزیستور T2 زمین‌گیر می‌شود و از این رو هدایت نیز آغاز می‌شود. این امر باعث می‌شود جریان از طریق و LED۱ جریان یابد و LED۲ روشن شود.

از آنجا که خازن به طور مداوم در حال تخلیه است، هنگامی که ولتاژ آن از ولتاژ قطع ترانزیستور T1 پایین می‌آید، ترانزیستور خاموش می‌شود و از این رو T2 نیز خاموش می‌شود. این باعث می‌شود LED1 و LED2 خاموش شوند. مقادیر خازن C1 و مقاومت R3 زمان تخلیه خازن C1 را تعیین می‌کند. بنابراین ، اگر می‌خواهید چراغ‌ها (LED1 و LED2) را برای مدت زمان طولانی‌تری روشن نگه دارید، مقادیر C1 و R3 را افزایش دهید.

سوئیچ‌های S1 و S2 باید در دو انتهای راه‌پله نصب شوند تا بتوان چراغ‌ها را از هر دو طرف روشن کرد. مدار چراغ راه پله LED اتوماتیک بر روی ولتاژ 9 ولت کار می‌کند. همچنین می‌تواند برای کار با 5 ولت یا 12 ولت طراحی شود.

ساخت چراغ راه پله LED اتوماتیک

می‌توانید مدار را روی تخته جمع کرده و مقادیر مختلف خازن (C1) و مقاومت (R3) را برای زمان تأخیر مناسب بر حسب نیاز خود آزمایش کنید.

پس از اتمام کار، همه چیز را بر روی PCB لحیم کرده و PCB را درون یک محفظه مناسب قرار دهید. سیم‌های LED ها (LED1 و LED2) را گسترش دهید و S1 و S2 را از PCB به مکان‌های مناسب برای نصب در راه پله تغییر دهید.

یک طرح PCB در اندازه واقعی برای چراغ راه پله در شکل 2 و طرح اجزای آن در شکل 3. نشان داده شده است.

شکل 2: طرح PCB برای چراغ راه پله LED اتوماتیک
شکل 3: طرح اجزای PCB

مدت زمان روشن شدن را می‌توان با افزایش مقدار خازن C1 به 2200µF تا 7.5 دقیقه افزایش داد. برای استفاده از آرایش مانند نوار LED، از ترانزیستور T2 با جریان کلکتور بالاتر استفاده کنید و یا از ترانزیستور قدرت استفاده نمایید.

شکل 4: نمونه اولیه برای چراغ راه پله LED اتوماتیک