در این مطلب قصد داریم شما را با فناوری های لمسی و نقش آنها در محافظت در برابر ویروس‌ها و باکتری‌های آشنا سازیم. ما از دستگاه‌های هوشمندی مانند تلفن‌های هوشمند، تلویزیون‌های هوشمند، رایانه‌ها و ربات‌ها استفاده می‌کنیم که برای کار کردن نیازی به لمس آنها نیست. در حقیقت، بسیاری از موارد دیگر مانند دستگاه‌های خودپرداز و پیشخوان‌های ورود به سیستم فرودگاه‌ها نیز باید بدون لمس از طریق کنترل صدا، حرکات و … کار کنند.

کاربرد فناوری‌های لمسی

دانشمندان معتقدند با فروپاشی سوراخ لایه ازن در استراتوسفر زمین، پرتوهای خورشید مستقیماً به زمین برخورد می‌کنند و باعث بیماری‌های مهلک جدید می‌شوند. بسیاری از بیماری‌ها در گذشته ایجاد و از بین رفته‌اند، اما عفونت Covid-19 در حال حاضر برای ما یک چالش است. بعید است این بیماری به زودی از بین برود. برخی از متخصصان پزشکی معتقدند که ممکن است به هیچ وجه از بین نرود و می‌تواند برای مدت طولانی با ما بماند. این بدان معناست که ما باید به زندگی با این عفونت عادت کنیم.

علی‌رغم نظریه‌های رایج، هیچکس مطمئن نیست که از کجا این عفونت ایجاد شده است. به گونه‌ای این ویروس ظاهر شده و در سراسر جهان گسترش یافته‌ است. متأسفانه ویروس‌های بیشتری می‌توانند در آینده به ما حمله کرده و گسترش یابند. بنابراین ما باید خود را آماده کنیم تا با همه این ویروس‌ها بجنگیم و برنده شویم، درست مثل ماهیگیران که در اعماق دریا با امواج می‌جنگند و بر آنها غلبه می‌کنند.

فناوری های لمسی

علائمی مانند آبریزش بینی، عطسه، گلودرد، سرفه و تب ممکن است نشانگر عفونت ویروس کرونا باشد. در برخی موارد حتی استفراغ و اسهال وجود دارد، در حالی که در بسیاری از موارد ویروس بدون هیچ علامتی وجود دارد. در این شرایط، هرکسی از ما ممکن است به ویروس درون خود مبتلا باشد.

کاربرد تکنولوژی در محافظت در برابر کرونا

همه ما می‌دانیم که ویروس از طریق قطره‌هایی که فرد آلوده هنگام سرفه، عطسه یا حتی با صدای بلند صحبت می‌کند، در هوا پخش می‌شود. این قطرات سرانجام در سطوحی قرار می‌گیرند که در صورت لمس می‌توانند بیماری را گسترش دهند. مسئله این است که ما تمایل داریم بسیاری از موارد را در برنامه روزمره خود لمس کنیم. بنابراین چگونه می‌توانیم لمس چیزها را به حداقل برسانیم؟ آیا فناوری می‌تواند در این شرایط به ما کمک کند؟ فناوری های لمسی جطور؟

رایانه‌ها، ربات‌ها، تلفن‌های هوشمند، تلویزیون‌های هوشمند و غیره که معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرند اکنون می‌توانند بدون لمس فعال شوند. دستیارهای صوتی، حرکات دست، حالت‌های صورت و اسکن شبکیه و غیره همه در این کار برای غلبه بر مشکل به ما کمک می‌کنند. اما هنوز هم باید برای انجام بسیاری از اقدامات لمس کنیم. اکنون برای اجرای این اقدامات بدون لمس، به فناوری‌های جدید نیاز است.

فناوری های لمسی

به عنوان مثال به منظور توسعه فناوری های لمسی ، در یک فرودگاه شلوغ، می‌توان کارت پرواز را با استفاده از حرکات دست و دستگاه‌ها و ابزار  کمک صوتی در آینده دریافت کرد. در هواپیما، یک سنسور می‌تواند به طور خودکار بسته شدن محفظه چمدان را هنگامی که پر است، نشان دهد و برای باز کردن آن، می‌توان یک فناوری مبتنی بر ژست جدید ایجاد کرد.

به همین ترتیب، ما می‌توانیم با کمک یک دستیار صوتی در ایستگاه راه آهن بلیط بگیریم. سرویس‌های بهداشتی داخل همه قطارها می‌توانند با کنترل حرکت دست قفل شوند. به همین ترتیب، تمام سرویس‌های بهداشتی نیز می‌توانند از برخی از فناوری‌های لمسی استفاده کنند.

فناوری های لمسی و محافظت در برابر ویروس‌ها

در سوپرمارکت، ما معمولاً وسایل خانه مورد نیاز خود را برمی‌داریم و قبض را قبل از عزیمت در پیشخوان پرداخت می‌کنیم. در اینجا، دوباره می‌توانیم از اتوماسیون و فناوری لمسی برای تهیه قبض مجازی برای کالاهایی که در سبد خرید قرار می‌گیرند (واگن برقی) استفاده کنیم. ما نیازی به تهیه صورت‌حساب فیزیکی در پیشخوان نداریم زیرا هنگام خارج شدن از محل، پرداخت می‌تواند به طور خودکار از حساب بانکی ما کسر شود. برخی از کشورها از قبل این سیستم را امتحان کرده‌اند. این سرویس می‌تواند برای جلوگیری از ازدحام ناخواسته در پیشخوان‌ها در هر کشوری معرفی گردد و مورد استفاده قرار گیرد.

ما می‌توانیم با یک کارت اعتباری غیر تماسی (با استفاده از تکنولوژی امواج) فاکتور خرید خود را بپردازیم که در حال حاضر در هند مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که با استفاده از یک کارت اعتباری موجی نیازی به تحویل کارت به شخص دیگری نیست که آن را در ماشین pos قرار دهد, به جای آن می‌توانیم آن را روی دستگاه بگذاریم. اما محدودیتی در میزان پرداخت به دلیل نگرانی‌های امنیتی وجود دارد. بهتر است که این محدودیت (معمولا به طور معمول) پس از ایمن ساختن سیستم, مورد استفاده همگانی قرار گیرد.

فناوری های لمسی
KURI – یک ربات دوستدار خانه و نگهبان امنیت

در حال حاضر، برای برداشت پول باید از صفحه کلید خودپرداز استفاده کنیم. همچنین نیاز به یافتن فناوری جدید بدون لمس برای دستگاه‌های خودپرداز وجود دارد. واقعیت این است که ، اگر همه جا دستگاه‌های هوشمندی داشته باشیم که برای کار کردن به آنها نیازی به لمس نباشد، نه تنها Covid-19، هیچ یک از میکروب‌های عفونی با لمس دستگاه‌ها در حوزه عمومی در آینده منتقل نمی‌شوند.