در این آموزش قصد داریم تا شما را با ساخت دماسنج IR غیر تماسی برای تشخیص ویروس کرونا (COVID-19) آشنا سازیم.

دماسنج IR غیر تماسی برای تشخیص کرونا

به دلیل شیوع ویروس کرونا COVID-19، باید دمای بدن را در هر کجا که برویم – از بیمارستان‌ها تا فرودگاه‌ها – بررسی کنیم تا هرگونه علائم بیماری را تشخیص دهیم. از آنجا که ویروس از طریق تماس جسمی نیز گسترش می‌یابد، ما باید راه‌حلی ارائه کنیم که به ما امکان می‌دهد دمای بدن را بدون تماس اندازه‌گیری کنیم.

بنابراین ما با استفاده از سنسور MLX90614 یک دماسنج IR غیر تماسی را طراحی خواهیم کرد. این دماسنج IR غیر تماسی همچنین می‌تواند برای مقاصد دیگری مانند اندازه‌گیری دمای محیط و یا برای اندازه‌گیری دمای آب، شعله و اجسام دیگر استفاده شود.

دماسنج IR غیر تماسی

ابزار موردنیاز برای ساخت دماسنج غیر تماسی برای تشخیص کرونا

بیایید پروژه را با جمع‌آوری مؤلفه‌های زیر شروع کنیم.

برنامه نویسی دماسنج IR غیرتماسی

Arduino IDE را باز کنید. به Sketch بروید و سپس مدیریت کتابخانه را باز نمایید. کتابخانه‌های زیر را جستجو کرده و آنها را نصب کنید.

  • U8g2
  • Adafurit_Mlx90614

برای شروع کدگذاری، كتابخانه‌ها را در كد اضافه كنید و سپس یك تابع تنظیم را ایجاد كنید كه میزان سرعت درگاه سریال (baud rate) در 9600 تنظیم شود. پس از آن، سنسور و ارتباط OLED را آغاز کنید.

سپس، یک عملکرد حلقه ایجاد کنید که در آن خوانشگرهای سنسور را به روز کنیم و نمایشگر OLED را نمایش دهیم.

ما همچنین یک نماد دماسنج کوچک بر روی صفحه نمایش OLED ایجاد خواهیم کرد، که سطح بالا و پایین (کاهش یا افزایش دما) را مطابق با خوانش سنسور حرارتی نشان خواهد داد. برای انجام این کار، ما باید قرائت سنسور را با ارتفاع صفحه نمایش OLED نقشه‌برداری کنیم و سپس یک قاب را ترسیم کنیم تا با استفاده از کد زیر افزایش و افت دما را نشان دهد.

اتصالات دماسنج IR غیرتماسی

پس از نوشتن کد، آن را در آردوینو بارگذاری کرده و سپس تمام اجزای موجود را در نمودار مدار متصل نمایید.

اتصالات دماسنج IR غیر تماسی

تست و راستی آزمایی دماسنج دست ساز

تبریک، حالا دستگاه ما آماده است. دستگاه را با ۵ ولت تنظیم کنید و سپس سنسور را به سمت بدن خود ببرید. آن دمای بدن شما را نشان خواهد داد. با اشاره به دستگاه به سمت شعله، غذا یا هر مواد دیگر، درجه‌حرارت آن‌ها را می‌توان به خوبی تشخیص داد.