نوآوران سخت تلاش کرده اند تا کیفیت صدای سیستم ها را به بهترین کیفیت برسانند. یکی از این قطعاتی که شاید دست کم گرفته شده، خازن صوتی خودرو است. بسیاری از دارندگان وسایل نقلیه اطلاعات زیادی در مورد این بخش خاص ندارند. گاهی اوقات، حتی باهوش ترین آنها هم نمی دانند خازن چیست. امروز قصد داریم به اینکه خازن سیستم صوتی ماشین چیست و چگونه می توانید بفهمید که ماشین شما به آن نیاز دارد یا خیر؟ بپردازیم.

خازن سیستم صوتی چیست و چه کاربردی دارد؟

به عبارت ساده، خازن صوتی خودرو یک قطعه الکتریکی است که قابلیت ذخیره انرژی را دارد. با توجه به ویژگی هایی که خازن ها دارند، به نوعی می توان گفت اولین “باتری ها” خازن های قدیمی بودند. اولین خازن ها از ظروف شیشه ای که با آب پر شده بودند، ساخته شدند. در مقایسه با باتری ها، تنها تفاوتی که وجود دارد، این است که خازن ها برای تخلیه و ذخیره انرژی بسیار سریع طراحی شده اند. اگر در سیستم‌های صوتی خودرو از خازن استفاده شود، می‌توان از این قابلیت برای تامین منبع تغذیه مورد نیاز آمپلی فایر شما استفاده کرد. پیشنهاد می شود برای خرید خازن جهت تجهیز سیستم صوتی خودروی خود، از خازن های با کیفیت و اصلی استفاده کنید.

خازن سیستم پخش ماشین

چگالی انرژی بیشتر خازن ها کمتر از یک باتری قلیایی است. در واقع، حتی گفته می شود که هزار بار کمتر است! اما یک خازن صوتی ماشین معمولاً بزرگتر از خازن هایی است که می توانید در محصولات مصرفی معمولی پیدا کنید.

سیستم های صوتی خودرو تشنه انرژی هستند!

در صورت استفاده از سیستم های صوتی داخل خودرو، می توانید از یک خازن برای تغذیه مقادیر آمپری استفاده کنید. این به این دلیل است که یک آمپلی فایر قدرتمند احتمالاً می‌تواند از قابلیت‌های تولید انرژی سیستم الکتریکی خودروی شما پیشی بگیرد. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است هنگام نواختن نت های باس قوی، چراغ‌های داشبورد یا چراغ‌های جلوی خود تاریک شوند. یک خازن صوتی خودرو با تامین ولتاژ از سیستم الکتریکی خودرو کار می کند. این خازن را شارژ می کند تا هر زمان که به آن نیاز داشت، انرژی کافی داشته باشد. اگر مقدار آمپر به طور ناگهانی به مقداری بیشتر از مقداری که سیستم الکتریکی شما می تواند تامین کند، نیاز داشته باشد، می تواند منجر به افت ولتاژ محسوس در آمپ شما شود. اما لازم نیست نگران باشید زیرا خازن شما آمپ شما را تحت پوشش دارد.

تصویر محل نصب cap در خودرو

محل نصب خازن سیستم صوتی کجاست؟

خازن های صوتی خودرو معمولا درست در کنار آمپلی فایر نصب می شوند. اگر نه، معمولاً به همان اندازه نزدیک است که فضا یا سیستم اجازه می دهد. به همین دلیل است که افت ولتاژ کمتری وجود دارد. همچنین به همین دلیل است که اکثر سیستم های الکتریکی به طور عادی به کار خود ادامه می دهند. خازن ها همچنین می توانند به سرعت تخلیه و شارژ شوند. این همان چیزی است که در صورتی که آمپ شما نیاز به برق اضافی داشته باشد، استفاده از آنها را راحت تر می کند.

ایا سیستم به خازن نیاز دارد؟

آیا سیستم صوتی شما به خازن نیاز دارد؟

اگر یک باتری، سیستم شارژ و یک آمپلی فایر قوی دارید، ممکن است به یک خازن سفت و سخت نیاز داشته باشید. متأسفانه افزودن یک خازن به صدای داخل خودرو تفاوت چندانی نخواهد داشت. مگر اینکه چند معیار بسیار خاص برآورده شود. در اینجا برخی از دلایل اصلی نیاز به خازن آورده شده است:

  • آمپلی فایر فوق العاده قدرتمند که به تقویت آمپلی فایر کمک کند.
  • باتری ماشین کم ظرفیت
  • دینام کم توان
  • سیم پاور آمپراژ بیش از حد کم یا بلند

تصویر سیستم صوتی خودرو

مهم ترین علامتی که باید بررسی کنید، کم شدن نور چراغ های جلو است. اگر پس از روشن کردن رادیو، چراغ‌های جلوی شما به طور ناگهانی کم نور می‌شوند، احتمال دارد سیستم شارژ شما از پس این کار برنیاید. اگر نورها در قسمت های باس بلند صدا، کم شوند نیز ممکن است این اتفاق بیفتد. مشکل این است که یک خازن سفت و سخت، راه حل تضمینی برای مشکل نیست. اگر آمپ خیلی سخت باشد یا سیستم شارژ ضعیف باشد، ممکن است خازن مشکل را حل نکند.

خازن سفت و سخت چیست؟

نصب یک خازن صوتی خودرو در واقع دشوار نیست، اما این کار می تواند تا حدودی خطرناک باشد. خازن های بزرگ قادر به تخلیه و ذخیره مقدار مناسبی انرژی هستند. به همین دلیل است که در هنگام کار با آنها باید کمی مراقب باشید. در واقع، این یکی از شکننده ترین قطعات اکثر قطعات صوتی خودرو است. اگر تصمیم به خرید خازن دارید، به یاد داشته باشید که باید دستورالعمل نصب و اقدامات احتیاطی ایمنی را به همراه داشته باشد. خازن های سیستم صوتی خودرو باید تا حد امکان نزدیک به آمپلی فایر نصب شوند. اینها معمولا یک یا دو پایانه دارند و در برخی موارد دارای بلوک توزیع هستند.

کاربرد خازن در سیستم صوتی خودرو چیست؟

  1. تثبیت ولتاژ به آمپلی فایر

سیستم های صوتی خودرو با وات زیاد یا آمپلی فایر‌های متعدد، نیازهای جریان زیادی را به سیستم الکتریکی خودرو ارائه می‌کنند. بسته به موسیقی در حال پخش، آمپلی فایرها ممکن است به انفجارهای کوتاه انرژی به خصوص در زمان پیک های گذرا نیاز داشته باشند. تلاش برای کشیدن مستقیم این جریان از سیستم الکتریکی ممکن است باعث کاهش قابل توجه ولتاژ شود که معمولاً به عنوان ولتاژ کاهش یافته شناخته می شود. این افتادگی به مقاومت سیم متصل کننده منبع تغذیه (باتری) و آمپر بستگی دارد.

اضافه کردن یک خازن می تواند به حل این مشکل کمک کند. در حین کارکرد عادی، سیستم الکتریکی خودرو ولتاژ را به خازن می دهد و آن را شارژ می کند. هنگامی که آمپ سعی می کند جریان بیشتری از سیستم الکتریکی دریافت کند، خازن در حالت آماده به کار است تا تخلیه شود و انرژی اضافی مورد نیاز را تامین کند، بنابراین از کاهش ولتاژ جلوگیری می کند. برای عملکرد موثر، خازن های خودرو معمولاً تا حد امکان نزدیک به تقویت کننده نصب می شوند. این قرارگیری تضمین می کند که افت ولتاژ به حداقل می رسد تا کل سیستم الکتریکی به عملکرد عادی خود ادامه دهد.

  1. کمک به آمپلی فایر برای داشتن عملکرد کارآمد تر

یکی از مزایای تثبیت ولتاژ به آمپلی فایر، راندمان بیشتر آمپ است. خازن بسیار سریع شارژ و تخلیه می‌شود و این ویژگی آن را قادر می‌سازد تا در لحظه مناسب وارد عمل شود؛ درست زمانی که آمپ در شرف فشار آوردن است تا نیازهای برق شدید سیستم صوتی را برآورده کند. با برداشتن بار اضافی، تقویت کننده می تواند برای مدت طولانی تری خنک بماند. مهمتر از آن، کار آمدتر اجرا می شود و بهترین عملکرد خود را به سیستم صوتی می دهد.

  1. جلوگیری از ضعیف شدن و صاف شدن موسیقی

از آنجایی که آمپلی فایر برای تولید مداوم توان پشتیبانی می شود، اعوجاج کمتری در صدا وجود دارد. این تا حدی توضیح می دهد که چرا خازن ها با پاسخ گذرای بهبود یافته ساب ووفرها مرتبط هستند. آنها به آمپ کمک می کنند تا حتی در زمان اوج بیس خروجی بهتری ارائه دهد. به عبارت دیگر، یک خازن از ضعیف شدن و صاف شدن موسیقی شما در هنگام پخش نت های سنگین با صدای بلند جلوگیری می کند.

  1. جلوگیری از کم شدن نور چراغ های جلو

کاهش نور یکی از تاییدهای بصری ولتاژ کاهش یافته است. از آنجایی که یک خازن از تقویت کننده شما جلوگیری می کند تا مقادیر زیادی جریان را به طور ناگهانی از سیستم الکتریکی بکشد، کاهش نور خودرو را تجربه خواهید کرد. این بدان معناست که می‌توانید در تمام طول روز و تمام شب در حالی که در حال حرکت هستید، زیرمجموعه های خود را بدون نگرانی از اینکه اتفاقی برای چراغ های تان می‌افتد، استفاده کنید.

به طور خلاصه، یک خازن ناسازگاری های احتمالی ولتاژ را تا جایی که ظرفیت آن اجازه می دهد پوشش می دهد. از بارگیری بیش از حد باتری و آسیب رساندن به تقویت کننده جلوگیری می کند. جلوه صوتی کلی این است که موسیقی شما یکنواخت نمی شود، بلکه کیفیت پویایی عالی را برای لذت نهایی شما حفظ می کند.

برای خرید خازن در انواع مختلف، با کیفیت عالی و قیمت مناسب کافیست عبارت “خرید خازن از دیجی قطعه” را در گوگل سرچ کنید. در صورتی که این مطلب برای شما کاربردی بود، نظرتان را درباره آن برای ما بنویسید. اگر سوالی برای تان پیش آمد، در قسمت نظرات سوال خود را مطرح کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت به آن پاسخ دهند.