در این مقاله به تابع NAND منطقی می‌پردازیم که خروجی آن غلط است هنگامی که تمام ورودی‌های آن صحیح هستند، در غیر اینصورت خروجی همیشه صحیح است.

گیت NAND

NAND یا تابع “NOT NAND” ترکیبی از دو تابع منطقی جداگانه است که تابع AND و متمم بصورت سری با یکدیگر هستند. تابع NAND می‌تواند با بیان بولی بیان شود.

تابع NAND منطقی

تابع NAND تنها یک خروجی تولید می‌کند هنگامی که ” هر” کدام از ورودی‌های آن موجود نباشند و در اصطلاح جبر بولی خروجی تنها هنگامی که هر کدام از ورودی‌ها غلط باشند، صحیح است.

تابع NAND منطقی و نمایش سوئیچ

سوئیچ تابع NAND منطقی

جدول درستی برای تابع NAND مخالف جدول برای تابع AND قبلی بود زیرا که گیت NAND عملیات معکوس گیت AND را انجام می‌دهد. در بیان دیگر، گیت NAND متمم گیت AND پایه است.

جدول درستی NAND

جدول تابع NAND منطقی

ورودی گیت تابع NAND منطقی

تابع NAND گاهی اوقات با نام تابع ضرب شفر شناخته می‌شود و با ستون عمودی یا فلش به سمت بالا عنوان می‌شود به طور مثال A NAND B = A|B or AB.

گیت‌های NAND منطقی به عنوان “بلوک‌های ساختاری” اساسی برای ساخت سایر توابع گیت منطقی استفاده می‌شوند و در بسته‌بندی آی‌سی استاندارد نظیر گیت NAND TTL 74LS00  چهارگوش دو ورودی، گیت NAND TTL 74LS10 سه وجهی سه-ورودی یا گیت NAND 74LS20 4 ورودی. حتی یک تراشه واحد گیت NAND  LS30 8 74 هشت ورودی وجود دارد.