لامپ هوشمند AC 230 ولت که در این مطلب قصد معرفی آن را داریم، یک دستگاه فوق‌العاده ساده با سوئیچ کنترل‌کننده لامپ الکتریکی اتوماتیک و یک نگهدارنده‌ی لامپ الکتریکی استاندارد است که با کمک چند المان ارزان قیمت در دسترس می‌باشد.

لامپ هوشمند AC 230 ولت

این لامپ الکتریکی که به نگهدارنده لامپ متصل است در هنگام شب و با تاریکی هوا روشن شده و درست پس از اولین نور روز خاموش می‌شود. این دستگاه را می‌توان برای یک لامپ رشته‌ای معمولی، لامپ‌های فلورسنت، لامپ‌های CFL و LED که با جریان کمتر یا مساوی 5A در 230 ولت، 50 هرتز کار می‌کنند، استفاده کرد که نمونه اولیه‌ی آن در شکل 1 نشان داده شده است.

نمونه اولیه لامپ هوشمند
شکل 1: نمونه اولیه لامپ هوشمند

مدار لامپ هوشمند

نمودار مدار لامپ و چراغ هوشمند در شکل 2 نشان داده شده است. این ساختمان در اطراف یکسو کننده پل (BR1) ، تایمر NE555 (IC2) ، optocoupler PC817 (1) ، 12V دیود Zener (ZD1) ، دیود یکسو کننده 1N4007 (D1) ) ، رله 12 ولت تک تغییر (RL1) و چند جز دیگر ساخته شده است.

شکل 2: نمودار مدار لامپ AC 230 ولت هوشمند

همانطور که در نمودار شماتیک مشاهده می‌کنید، سنسور شبانه روز، یک مقاومت وابسته به نور GL5528 (LDR) است که یک تقسیم‌کننده پتانسیل ساده را با یک مقاومت معمولی 100 کیلو اهم (R2) تشکیل می‌دهد. ولتاژ خروجی متغیر از این تقسیم کننده بالقوه برای کنترل یک رله الکترومغناطیسی سری G5L (12V / 400) (RL1) از طریق تایمر NE555 (IC2) استفاده می‌شود.

توجه داشته باشید که وقتی ورودی (پایه‌های 2 و 6) IC2 بالای 8 ولت باشد، خروجی (پایه 3) کم می‌شود و وقتی ورودی زیر 4 ولت باشد، خروجی زیاد می‌شود.

اتصالات لامپ هوشمند

برای کنترل لامپ، از قطب‌های مشترک (P) و به طور معمول باز (NO) از تماس‌های RL1 به عنوان یک سوئیچ خاموش و روشن تک قطب برای هدایت منبع تغذیه AC به نگهدارنده لامپ یکپارچه استفاده می‌شود. در شرایط عادی، هنگامی که نور محیط کمتر از ده لوکس باشد، RL1 از طریق IC1 انرژی می‌گیرد. وقتی نور از چهل لوکس بزرگتر باشد، رله را کم انرژی می‌کند. با تغییر مقدار مقاومت (R2) می‌توانید سطح آستانه LDR1 را تغییر دهید.

منبع تغذیه خازنی در اینجا به عنوان منبع تغذیه اصلی استفاده می‌شود که تنظیم شده است تا با جریان معمول خروجی 24mA تأمین شود. IC2 در حدود 12 ولت جریان مستقیم ولتاژ موجود در خازن بافر 220 میکرومتر (C2) کار می‌کند، در حالی که RL1 منبع DC حدود 14.4 ولت را دریافت می‌کند. این 14.4 ولت “ارتقا یافته” اطمینان حاصل می‌کند که RL1 حتی در سطح فعلی که نسبتاً پایین‌تر از آنچه در واقع درخواست می‌شود، روان کار خواهد کرد.

نحوه ساخت لامپ هوشمند AC 230

کل مدار لامپ هوشمند را می‌توان روی یک قطعه مستطیل شکل از PCB مونتاژ کرد. یک طرح PCB برای نگهدارنده لامپ هوشمند در شکل 3 نشان داده شده است و طرح اجزای آن در شکل 4 نشان داده شده است.

طرح PCB برای لامپ هوشمند
شکل 3: طرح PCB برای لامپ هوشمند
طرح PCB برای لامپ هوشمند
شکل 4: طرح اجزای PCB

یک محفظه شفاف کوچک (ضد آب) برای این پروژه لامپ هوشمند ضروری است. محفظه‌های نمونه اولیه دارای اشکال و اندازه‌های مختلف هستند. بهتر است محفظه خود را با چاپگر سه بعدی تهیه نمایید زیرا جلوه  براق و صیقلی به مدل شما می‌بخشد. یک نمونه طرح محفظه نیز در اینجا در شکل 5 به عنوان مرجع سریع شما به تصویر کشیده شده است.

شکل 5: نمونه‌ای از طرح محفظه

نکات مهم در مورد ساخت لامپ هوشمند

در ابتدا، این لامپ LED در روشنایی روز برای ارزیابی عملکرد مورد استفاده قرار گرفت. بعد از آن، بر روی یک تیر چراغ باغ نصب شد و نتایج آن تا کنون بسیار امیدوار کننده است. این لامپ هوشمند نه تنها به عنوان یک لامپ کم‌مصرف کار می‌کند بلکه به عنوان وسیله‌ای امنیتی برای ترساندن مردم در زمانی که شما در تعطیلات هستید عمل می‌کند.

اجزای مورد نیاز لامپ هوشمند

این مدار شامل استفاده مستقیم از ولتاژ 230 ولت متناوب AC است که خطرناک می‌باشد و اگر به درستی کنترل نشود احتمال برق گرفتگی در آن زیاد است. اگر عادت به کنترل چنین ولتاژهایی ندارید، لطفاً از یک فرد واجد شرایط کمک بگیرید.