در دنیای دیجیتال امروزی ما شاهد انواع مختلفی از صفحه نمایش ها و مانیتورها هستیم. ما بیشتر وقت خود را با نشستن در مقابل انواع مختلفی از مانیتورها می گذرانیم، مانند بازی کردن، تماشای فیلم و بسیاری چیزهای دیگر. آیا فکر کرده اید که از چه نوع مانیتوری برای تماشای تلویزیون و بازی کردن استفاده می کنید؟ در این مطلب انواع نمایشگر الکترونیکی را برای شما ذکر کرده ایم؛ برای راهنمایی بیشتر شما جهت خرید ماژول نمایشگر در انتها این نمایشگرها را با یکدیگر مقایسه می کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

انواع نمایشگر الکترونیکی

تصویر ال سی دی

  1.  نمایشگر ال سی دی (LCD)

امروزه رایج ترین نوع مانیتور، نمایشگر LCD یا نمایشگر کریستال مایع است. این نمایشگر پر استفاده ترین نمایشگر در سراسر جهان است، زیرا به فضای کمتری نیاز دارد، برق کمتری مصرف می کند و گرمای نسبتاً کمتری نسبت به یک مانیتور CRT قدیمی (در ادامه با مانیتور CRT آشنا می شویم) تولید می کند. صفحه نمایش ال سی دی در تلویزیون ها، گوشی های موبایل، تبلت و بسیاری از دستگاه های دیگر کاربرد دارد.

ال سی دی ها اساسا از یک لایه محلول کریستالی نازک استفاده می کنند که بین دو صفحه شیشه ای پلاریزه قرار گرفته است. سپس شبکه‌ای متشکل از میلیون‌ها ترانزیستور، برق کریستال‌ها را تامین می‌کند و باعث باز یا بسته شدن آن‌ها می‌شود و در نهایت نوری را که می‌تواند از لایه پلاریزه عبور کند، فیلتر می‌کند تا تصویری ایجاد کند.

نمایشگرهای ال سی دی خود به 3 دسته تقسیم می شوند:

انواع نمایشگر lcd

  • ال سی دی های گرافیکی
  • ال سی دی های کاراکتری
  • ال سی دی های TFT

LCD گرافیکی چیست ؟

ال سی دی گرافیکی قادر به نمایش تصاویر، حروف و اعداد به بهترین شکل ممکن است؛ همچنین در lcd گرافیکی، تمامی پیکسل ها طوری تقسیم شده اند که مانند یک ماتریس بزرگ عمل می کنند. این نمایشگرها با دو مجموعه اعداد شناسایی می شوند. به عنوان مثال نمایشگر ال سی دی 128*64 دارای 128 نقطه در امتداد محور X یا افقی و 64 نقطه در امتداد محور Y یا عمودی است. هر یک از این نقاط، که گاهی به آنها پیکسل نیز گفته می شود، می توانند مستقل از یکدیگر روشن و خاموش شوند.

رزولوشن های رایج نمایشگر LCD گرافیکی شامل 122*32، 240*128، 320*240 و 240*60 است که در رنگ های مختلف سبز، آبی، قرمز و … در بازار موجودند. LCD گرافیکی کاربردهای بسیاری دارد؛ چند نمونه از کاربردهای ال سی دی گرافیکی در تجهیزات پزشکی، لوازم امنیتی و انواع دستگاه های صنعتی است.

LCD کاراکتری (Character LCD) چیست ؟

ال سی دی کاراکتری همانطور که از اسمش پیداست، برای نمایش کاراکتر به کار برده می شود. این نوع نمایشگر را می‌توانید در محصولاتی مانند دستگاه‌های فروش خودکار، چاپگرهای سه بعدی، دیتالاگرها و غیره پیدا کنید. این LCD ها در رنگ های پس زمینه و ابعاد مختلفی وجود دارند. ابعاد پراستفاده ال سی دی کاراکتری عبارت است از ال سی دی کاراکتری 1*16، ال سی دی کاراکتری 16*2، ال سی دی کاراکتری 4*20 و غیره. همچنین از زبان های مختلفی مانند فونت های انگلیسی، روسی، ژاپنی، عربی  و برخی زبان های دیگر پشتیبانی می کند. نمایشگرهای LCD با زوایای دید 6:00، 12:00، 3:00 و 9:00 در دسترس هستند.

نمایشگرهای ال سی دی کاراکتری، در دو حالت وجود دارند؛ بدون رنگ پس زمینه و دارای رنگ پس زمینه. نور پس‌زمینه‌های متفاوتی در رنگ‌های مختلف از جمله زرد/سبز، سفید، قرمز، آبی، سبز، کهربایی وجود دارد. برای خرید ال سی دی کاراکتری به فروشگاه اینترنتی دیجی قطعه مراجعه کنید تا انواع LCD کاراکتری در رنگ ها و ابعاد مختلف را با قیمتی مناسب و کیفیتی عالی را برای پروژه های الکترونیکی خود تهیه کنید.

ال سی دی TFT (Thin Film Transistor) چیست ؟

نمایشگر TFT LCD که به آن “نمایشگر کریستال مایع ترانزیستوری لایه نازک” نیز گفته می شود از فناوری ترانزیستور لایه نازک برای بهبود کیفیت هایی مانند کنتراست (Contrast) استفاده می کند. فناوری TFT به این معنی است که از یک ترانزیستور مجزا برای هدایت هر پیکسل استفاده می‌شود و زمان پاسخ‌دهی سریع‌تر را ممکن می‌سازد. همچنین در این نمایشگر، پیکسل ها به صورت افقی عمودی در کنار همدیگر قرار گرفته اند.

صفحه نمایش TFT شفاف تر و روشن تر از نمایشگر LCD معمولی است و نسبت به یک نمایشگر LCD معمولی سریعتر رفرش (refresh) می شود و حرکت ها را روانتر نشان می دهد. در واقع کیفیت صفحه نمایش TFT بسیار بالاتر از نمایشگر LCD معمولی است و در نتیجه گرانتر است. از مزیت های ال سی دی TFT این است که دارای قابلیت لمس یا تاچ است؛ درواقع این نوع نمایشگرها را می توان به دو دسته تاچ خازنی و تاچ مقاومتی طبقه بندی کرد.ال سی دی tft سبک، نازک و کم مصرف است که در تلفن همراه، لپ تاپ، تلویزیون ال سی دی دیواری آویزان و سایر دستگاه ها به کار برده می شود.

تصویر نمایشگر ال ای دی

  1. نمایشگر ال ای دی (Light Emitting Diode)

نمایشگر LED یا “دیود ساطع کننده نور” آخرین نوآوری در بازار امروز است که با LCD و مانیتورهای پلاسما رقابت می کند. نمایشگرهای LED نسبت به سایر نمایشگرها روشنایی بیشتری با رزولوشن 4K دارند. مانیتورهای LED نسبت به LCD ها انرژی کمتری مصرف می کنند و همچنین ماژول LED به طور گسترده توسط گیمرها برای انجام بازی های گرافیکی بالا و HD استفاده می شوند.

این نوع مانیتورها، نمایشگرهایی هستند که دارای کمی انحنا بوده و یا تخت هستند که برای نور پس زمینه روی صفحه از دیودهای ساطع کننده نور یا دیود نوری به جای فلورسنت کاتد سرد (CCFL) استفاده می کنند. مزیت ال‌ای‌دی‌ها این است که تصاویری با کنتراست بالاتر و رنگ‌های زنده تولید می‌کنند. علاوه بر این، LED ها در مقایسه با مانیتورهای LCD و CRT دوام بیشتری دارند.

عکس صفحه نمایش اولد

  1. نمایشگر اولد (Organic LED)

OLED مخفف “Organic Light Emitting Diode” است. صفحه نمایش OLED برای تماشای فیلم بسیار عالی است .همانطور که از نام این نمایشگر پیداست، از مواد ارگانیک یا  آلی (مانند کربن، پلاستیک، چوب و پلیمرها) ساخته شده است که برای تبدیل جریان الکتریکی به نور استفاده می شود.

اولد همچنین آخرین فناوری صفحه نمایش است که در نمایشگرهای تلویزیون، صفحه نمایش رایانه، کنسول های بازی، PDA ها یا حتی در جدیدترین گوشی های هوشمند استفاده می شود. نمایشگر OLED برخلاف صفحه نمایش LED و LCD، به منبع نور جداگانه ای از صفحه تصویر نیاز ندارند؛ چراکه هر پیکسل دارای نور است که باعث افزایش کیفیت رنگ ها و تصاویر می شود. اولدها نیز به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

  • اولد کاراکتری

ماژول‌های OLED کاراکتری در اندازه‌های استاندارد عرضه می‌شوند و به عنوان جایگزین‌های سازگار برای ماژول‌های LCD STN استفاده می‌شوند. نمایشگرهای OLED کاراکتری در صفحه نمایش کوچک OLED  8*2، OLED کاراکتری 16*1، OLED  16*2، نمایشگر OLED کاراکتری 20*2، صفحه نمایش OLED 20*4 و OLED کاراکتری 40*2 در دسترس هستند.

  • اولد گرافیکی

نمایشگر OLED گرافیکی در سه ساختار مکانیکی شامل فناوری COB، COG و TAB موجود است. OLED گرافیکی در رزولوشن OLED 50*16، صفحه نمایش OLED  128*64، گرافیک OLED 100*8، OLED  100*16، OLED گرافیکی 100*32، OLED گرافیکی 200*16 و … در بازار به فروش می رسند. این ماژول‌های نمایشگر OLED بسته به رزولوشن/رنگ دارای ولتاژ 3 ولت یا 5 ولت هستند. اولد گرافیکی در سیگار الکترونیکی، سیستم POS، اتوماسیون، دستگاه های پزشکی، کالاهای خانگی، نمایشگر خودرو و غیره کاربرد دارد.

عکس صفحه نمایش پلاسما

  1. نمایشگر پلاسما

نمایشگر پلاسما نوعی صفحه نمایش تخت است که برای نمایش تصاویر از سلول هایی با «گاز یونیزه شده با بار الکتریکی» پر می شوند؛ به چنین سلول هایی پلاسما می گویند. نام گذاری تلویزیون های پلاسما نیز به همین علت است؛ یکی از مزایای صفحه نمایش پلاسما، نرخ به روز رسانی یا رفرش ریت بالای آن است. هرچه این نرخ بالاتر باشد، تاری تصویر کمتر خواهد بود. از دیگر مزایای تلویزیون پلاسما، طول عمر بالای آن است.

تصویر مانیتور crt

  1. نمایشگر CRT

CRT به معنای “لوله اشعه کاتدی” است. چند دهه پیش مانیتور CRT به عنوان یک کامپیوتر رومیزی یا برای تماشای تلویزیون استفاده می شد. مانیتورهای CRT در مقایسه با مانیتورهای LCD و LED بسیار سنگین تر هستند. به دلیل سنگین بودن، هنگام جابجایی و حمل و نقل از مکانی به مکان دیگر دچار مشکل می شوند. همچنین برای نصب به فضای بیشتری نیاز دارند. با اینکه نمایشگرهای CRT چند دهه پیش محبوبیت بیشتری داشتند، اما هنوز هم می توانید نسخه دست دوم مانیتور CRT را در بازار پیدا کنید.

اکنون اکثرا از تلویزیون‌های CRT استفاده نمی‌کنند چون امروزه فناوری صفحه نمایش تخت رایج تر شده و در مجموع تولید چنین صفحه نمایش‌هایی نسبت به صفحه نمایش‌های CRT کم هزینه تر است، وزن کمتری دارند و انرژی کمتری هم مصرف می‌کنند.

در ادامه برخی از سوالاتی که حتما برای شما تا به حال به وجود آمده اند را مطرح کرده و به آنها پاسخ می دهیم.

فرق تلویزیون پلاسما با ال سی دی چیست ؟

ال سی دی ها نسبت به نمایشگرهای پلاسما با اندازه مشابه، رزولوشن طبیعی بالاتری دارند که به معنای پیکسل های بیشتر روی صفحه نمایش است. ال سی دی ها همچنین نسبت به صفحه نمایش های پلاسما مصرف انرژی کمتری دارند. علاوه بر این ال سی دی ها عموماً سبک تر از تلویزیون های پلاسما با اندازه مشابه هستند و حمل یا نصب روی دیوار را آسان تر می کند. این به این دلیل است که LCDها در صفحه نمایش خود از پلاستیک استفاده می کنند، اما پلاسماها از شیشه استفاده می کنند.

کدام بهتر است؟ مانیتور LED یا LCD ؟

نمایشگرهای LED نسبت به سایر نمایشگرها روشنایی بیشتری با وضوح 4K دارند، به همین دلیل می توان آنها را در نور روز به راحتی دید. مانیتورهای LED نسبت به LCD ها انرژی کمتری مصرف می کنند و همچنین LED ها بیشتر توسط گیمرها برای انجام بازی های گرافیکی بالا و HD استفاده می شوند.

کدام بهتر است؟ نمایشگر CRT یا LCD ؟

نمایشگرهای LCD بسیار بهتر از مانیتورهای CRT هستند زیرا نمایشگر CRT در مقایسه با مانیتورهای LCD وزن بیشتری دارند و همچنین انرژی زیادی مصرف می کنند. به دلیل سنگین بودن، هنگام جابجایی و حمل و نقل از مکانی به مکان دیگر دچار مشکل می شوند. همچنین برای نصب به فضای بیشتری نیاز دارند.

امیدواریم با مطالعه این مطلب در دیجی قطعه، تا حد زیادی با انواع نمایشگرها و فناوری به کار رفته در آنها  آشنا شده باشید. انواع صفحه نمایش می توانند به طور قابل توجهی متفاوت باشند و بهترین گزینه برای هر فردی به ویژگی هایی بستگی دارد که برای شما حائز اهمیت است و یا بیشتر به آن نیاز دارید.