سمعک بلوتوثی هوشمند را می‌توان به عنوان “هدفون محاسباتی بی‌سیم درون گوش” تعریف کرد که قادر است در کانال گوش قرار بگیرد و سپس از فناوری بی‌سیم برای تکمیل و تقویت تجربه شنونده استفاده می‌کند. در بازار صوتی رو به رشد، هم شرکت‌های تجاری و هم متخصصان فناوری سمعک به دنبال این هستند که نه تنها کیفیت صدای بهبود یافته و تقویت شده را در اختیار کاربران قرار دهند بلکه می‌توانند آنها را به صورت بی‌سیم با سایر دستگاه‌ها پیوند دهند.

سمعک بلوتوثی

در اوایل سال جاری، یک شرکت آمریکایی به اسم Nuheara از هدفونی رونمایی کرد که از AI برای کالیبره کردن صدای پروفایل شخصی ایجاد شده در هنگام راه‌اندازی دستگاه استفاده می‌کند و این تنها یکی از برنامه‌های در حال توسعه آنها می‌باشد و تاثیر این دستگاه‌ها، بر روی افرادیست که از کم شنوایی رنج می‌برند و می‌تواند زندگی آنها را ارتقا دهد.

ماارتن بارمنتو، مدیر ارشد بازاریابی در شنوایی‌شناسی WS می‌گوید: “بازار دستگاه‌های شنیداری از جمله سمعک بلوتوثی به سرعت در سطح جهان در حال رشد است.” وی ادامه داد: “ایستگاه‌های هوایی در همه جا وجود دارند و در طی چند سال اخیر پیشرفت‌های چشمگیری رخ داده است. در کنار آنها تعداد زیادی هدفون هوشمند دیگر وجود دارند که جریان بلوتوث را ارائه می‌دهند و می‌توانند به یکی از دستیاران تلفن‌های هوشمند مانند Siri یا دستیار گوگل متصل شوند.

“اپل از بین بردن اختلال سر‌و‌صدا را ارائه می دهد و سایر ویژگی‌های جالب مشاهده شده در هدفون‌های مختلف که می‌توان به “ویژگی‌های صدا” و “علائم حیاتی” اشاره کرد و شامل مانیتور ضربان قلب، سنسور حرکت، ترجمه، تقویت صدا و عملکرد بالانس کردن در زمان واقعی است.”

بسیاری از توسعه‌دهندگان متمرکز شده‌اند تا کیفیت صدا را بهبود بخشند – در واقع فیلتر‌کردن صداها برای بهبود تجربه گوش‌دادن – اما در حالی که کیفیت صدا و اتصال بسیار مهم هستند، فاکتور طراحی نیز مهم است و توسعه‌دهندگان به دنبال فناوری‌هایی هستند که ساده هستند. شرکت‌ها همچنین به دنبال ارائه فناوری شنوایی تقویت‌شده هستند که می‌تواند صدا را بالا ببرد، که بالاتر از حد طبیعی باشد، و همچنین می‌تواند صداهای خاص را فیلتر کند.

بارمنتلو پیشنهاد می‌کند: “تغییر خیلی مهم در آینده این خواهد بود که تمرکز طراحی صدا از جبران کم شنوایی به کیفیت شنوایی و گوش شنوایی سوق پیدا کند.”

“در شنوایی‌شناسی و طراحی و ساخت سمعک بلوتوثی، خواهیم دید که دو جهت پدیدار می‌شوند. در مرحله اول، افرادی که انواع مختلفی از کاهش شنوایی دارند از رویکردهای طراحی صوتی بسیار متفاوت بهره‌مند خواهند شد. بنابراین، اساساً آینده نوید تفکیک بیشتر ویژگی‌های صدا را خواهد داد که برای مصرف‌کنندگان رضایت بخش‌تر خواهد بود و به اصطلاح “دریافت اولین صدا” را تقویت می‌کند.

در مرحله دوم، ما همچنین شاهد تحول در طراحی صدای سمعک بلوتوثی هدفمند خواهیم بود. با الهام از برنامه‌های «یادگیری» می‌توانیم انتظار داشته باشیم که کاربران برای سهولت، درک و کیفیت صدای بیشتر، صدای خود را در موقعیت‌های خاص شخصی‌سازی کنند. سرانجام، این هدفی خواهد‌شد که فناوری سمعک را شکل می‌دهد، برخلاف تغییرات پردازش صدا و کدهایی که در دنیای صوتی مشاهده می‌شود، جایی که تنظیمات و شرایط، تنظیمات مختلف تقویت‌کننده‌ها و بلندگوها را مطالبه می‌کند تا مطابق انتظارات شنونده پیش برود.”

بارمنتلو انتظار دارد که لغو خودکار سر و صدا رایج‌تر شود، و همچنین توسعه یک حالت شفافیت، “در جایی که بتوانید محیط اطراف را بشنوید”. وی این نکته را بیان می‌کند که برای یک وسیله واقعا پوشیدنی، یعنی دستگاهی که می‌تواند تمام روز بدون آنکه مورد توجه قرار گیرد، پوشیده شود، باید به سه مسئله مهم توجه شود: طراحی فیزیکی، طراحی صدا و اتصال. “برای تبدیل‌شدن به دستگاه‌های پوشیدنی، باید به دستگاه‌های دیگر متصل شوید تا بتواند عملکرد و تجربه انسانی را افزایش دهد.”

به گفته بارمنتو، “ما شاهد همگرایی فناوری‌ها هستیم و فکر می‌کنم استفاده از اطلاعات اضافی جالب باشد. ما می‌توانیم ببینیم که حسگرهای حرکتی در ارزیابی اینکه کاربر در حال حرکت است یا خیر، کمک می‌کنند. سنسورهای دیگر می‌توانند به درک بهتر شرایط یا اهداف کمک کنند. از چه جهتی صدای سخنرانی می‌آید؟ چه کسی در جهت من صحبت می‌کند؟ این همراه با میکروفن جهت‌دار می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.

“جنبه جالب دیگر این است که برای پشتیبانی از متن از طریق تلفن در محیط‌های پر سر و صدا، تقریباً مثل زیرنویس اضافه شده. “توسعه فاکتورهای طراحی نوآورانه که می‌توانند تمام روز بدون نیاز به شارژ مجدد پوشیده شوند، بسیار مهم خواهد بود، اما در اینجا چالش این است که شما چگونه می‌توانید ویژگی‌های قدرتمندتر را در یک طراحی کوچک قرارداده و قدرت کافی را تأمین کنید.

 

سمعک هوشمند

 

موضوعی جهانی در مورد سمعک بلوتوثی هوشمند

در اوایل سال جاری، روز جهانی شنوایی، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و اتحادیه تولیدکنندگان ابزار شنوایی اروپا (EHIMA) برای حمایت از یک رویکرد فعال‌تر و مثبت‌تر در زمینه افزایش شنوایی، کمپینی ایجاد کردند. EHIMA نماینده شش تولید‌کننده ابزار بزرگ شنوایی است که تا 90٪ سمعک‌های ساخته شده در سطح جهان را تولید می‌کند.

براساس آمارهای اخیر، بیش از 5٪ از جمعیت جهان – حدود 460 میلیون نفر – از اشکال مختلف کم شنوایی رنج می‌برند و پیش‌بینی می‌شود این میزان تا سال 2030 به 630 میلیون نفر و تا سال 2050 بیش از 900 میلیون نفر برسد. بیش از 12 میلیون نفر از درجات مختلفی از کاهش شنوایی رنج می‌برند.

دکتر استفان زیمر، دبیرکل EHIMA توضیح می‌دهد: “برای افراد آسیب‌دیده مشکلاتی از قبیل فهم مکالمات در خانواده، درک محتوای صوتی و تصویری و یا دنبال‌کردن جلسات، به طور فزاینده‌ای دشوار می‌باشد. بطوریکه خیلی وقت‌ها آنها ازحضور در محیط اجتماعی و حرفه‌ای خود صرف‌نظر می‌کنند.”

ما به مردم نیاز داریم تا مشکلات مربوط به کم‌شنوایی را بهتر بشناسند. فناوری سمعک بلوتوثی در حال پیشرفت است که به سرعت در حال ضبط صدا، از بین بردن نویز است اما هنگامی که کاربران با موقعیت‌های پیچیده و منابع بیشماری از صدا روبرو شوند، یک چالش باقی‌مانده است. بسیاری از فناوری شنوایی نسبتاً قدیمی است و کاربران سمعک به دنبال فن آوری متناسب با آنها هستند، اما واقعیت این است که بخش عمده ای از فناوری اصلی موجود برای عموم مردم طراحی شده است.

دکتر زیمر می‌گوید: تلفن‌های هوشمند و برنامه‌ها به تغییر آن کمک می‌کنند و در کاهش شنوایی تأثیر می‌گذارند. استاندارد صوتی سمعک بلوتوثی که اخیراً معرفی شده است ‘LE Audio’، تا حدودی برای پشتیبانی از سمعک‌ها با مصرف انرژی کم، کیفیت صدای بالا و عملکرد صوتی Multi-Stream ایجاد شده است.

در چند سال گذشته، جامعه توسعه‌دهندگان به دنبال افزایش توانایی‌های صوتی و سمکع بلوتوثی بودند که برای برنامه‌نویسی دستگاه‌های شنوایی استفاده شده است و این کار را با ارائه پسوندهای اختصاصی به فناوری انجام داده‌اند. هم اپل و هم گوگل توسعه‌هایی را در سمعک‌های بلوتوث را معرفی کرده‌اند، اما این امر تنها دسترسی محدود را به وجود آورده است.

سمعک هوشمند

سمعک بلوتوثی SIG از سال 2013 با EHIMA کار کرده‌است تا مجموعه جدیدی از استانداردها را تولید کند که ویژگی‌ها و عملکردهای بهبود یافته را به طور خاص برای کاربران سمعک فراهم می‌کند. كولدروپ می‌گوید: “سایر تولیدكنندگان به گروه كار شنیداری پیوستند و این كار منجر به مجموعه‌ای از مزایا و راه‌اندازی LE Audio شد.”

دکتر زیمر می‌افزاید: “LE Audio یکی از مهمترین پیشرفت‌ها در زمینه سمعک بلوتوثی و استفاده‌کنندگان از کاشت شنوایی خواهد بود. زمینه‌های کاربردی از تئاترها و کنسرت‌ها گرفته تا ایستگاه‌های آموزشی، فرودگاه‌ها و کنفرانس‌ها و همچنین همه موارد زندگی را در‌بر‌می‌گیرد.” LE Audio، اشتراک‌گذاری صوتی (Audio sharing) را فعال می‌کند، در آنجا یک فرستنده صوتی بلوتوث می‌تواند صوتی را به تعداد نامحدود گیرنده‌های صوتی بلوتوث پخش کند و این می‌تواند پایه و اساس نسل بعدی سیستم‌های شنوایی کمکی (ALS) را تشکیل دهد و به کاربران سمعک بلوتوثی اجازه می‌دهد اعلان‌ها در ایستگاه‌های قطار، آهنگ صوتی در سینما، تئاتر یا همایش را به طور مستقیم از طریق سمعک دریافت کنند.

اشتراک‌گذاری صوتی همچنین به دوستان امکان می‌دهد از موسیقی پخش‌شده در تلفن هوشمند از طریق هدفون سمعک بلوتوثی و سمعک‌های خود به طور همزمان لذت ببرند. وی گفت: “نه تنها عملکرد برنامه‌های موجود را با استفاده از صدای بلوتوث بهبود می‌بخشد، بلکه موارد جدیدی را برای استفاده از صدا با اشتراک‌گذاری صوتی معرفی می‌کند. كولدروپ می‌گوید، این روش نحوه تجربه صدا و ارتباط با دنیای اطراف ما را كاملاً تغییر خواهد داد.

در قلب LE صوتی یک کد صوتی کم مصرف جدید – کد ارتباطات پیچیده پایین (LC3) وجود دارد. این به منظور ارائه كیفیت بالا در نرخ داده‌های پایین ایجاد شده است و به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهد تا با طراحی مناسب‌تر بتوانند بین ویژگی‌های محصول مانند كیفیت صوتی و مصرف انرژی، طراحی بهتری انجام دهند.

مطالعات انجام شده در مورد LC3 نشان می‌دهد که بهبود کیفیت صدا نسبت به کد SBC شامل بلوتوث کلاسیک صوتی، ایجاد شده است و توسعه‌دهندگان قادر خواهند‌بود برای صرفه جویی در مصرف انرژی برای ایجاد محصولاتی که می‌توانند عمر باتری طولانی‌تری داشته باشند، و یا ضریب شکل دستگاه‌ها را که قادر به استفاده از باتری‌های بسیار کوچکتر هستند، کاهش دهند.

طبق گفته كولدروپ، “مشخصات كدكس LC3 انتظار می‌رود طی چند ماه آینده نهایی، تصویب و منتشر شود، در این زمان جزئیات اضافی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.”

وقتی صحبت از توسعه محصول می‌شود، كولدروپ می‌گوید “از اعضای SIG كه LE Audio را ایجاد كردند، بسیاری از آنها در حال توسعه و یا برنامه‌ریزی برای محصولاتی هستند كه شامل پشتیبانی از LE Audio می‌شوند.”

پیش بینی می شود معرفی LE Audio با نزدیک به دو میلیارد دستگاه صوتی و سرگرمی که پیش‌بینی می‌شود سالانه تا سال 2024 عرضه شود، به رشد بازار کمک کند.

معایب سمعک شنیداری

صنعت هدفون کارهای بسیاری را انجام داده است تا کمک بزرگی به دگرگونی سمعک و استفاده از آنها کند. مطمئناً در این فضا پتانسیل‌های زیادی وجود دارد زیرا افراد مبتلا به کم شنوایی خفیف یا متوسط متوجه نمی‌شوند که می‌توانند از سمعک بهره‌مند شوند. به گفته بارمنتو، “دستگاه‌های شنوایی می‌تواند بخش جوانتر را به خود جلب کند و مطمئناً در از بین بردن برخی از موانع مرتبط با سمعک کمک می‌کند. بیشتر افراد در اواسط اواخر دهه 60 خود به سمعک‌ها فکر می‌کردند،‌اما اولین‌بار کاربران در یک الگوی استفاده گاه به گاه شروع به استفاده کردند و این احتمالاً اولین قدم به سمت “حرفه و پیشه” در پوشیدن سمعک خواهد بود.

مطمئناً بحث‌هایی وجود دارد كه ما باید اصطلاحات پیرامون كم‌شنوایی را تغییر دهیم و این می‌تواند به حل مسئله عیب و ننگ كمك كند. از دست‌دادن شنوایی طبیعی است و بخشی از زندگی بسیاری از افراد است و صرفا مرتبط با سالخوردگی نیست، افراد را که در هر سنی به سادگی می‌خواهند قادر به شنیدن طولانی‌تر و بهتر باشند، تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در حالی که مردم تمایلی به جستجوی تحقیقاتی ندارند که نشان می‌دهد هنگامی که افراد مبتلا به کم شنوایی، دستگاه شنوایی دریافت می‌کنند اغلب متاسف می‌شوند که چرا زودتر آنها را نگرفته‌اند. سمعک‌ها پیشرفت‌های باورنکردنی را در طی چند سال گذشته انجام داده‌اند، در حالی که دستگاه‌های پیشرفته‌تری تولید می‌شوند. از نظر انتقادی باید این فناوری را در اختیار همه دستگاه‌های الکترونیکی مصرف کننده قرار داد تا همه به آن دسترسی داشته باشند.

به گفته بارمنتو، هنوز هیچ وسیله واقعی قابل شنیدن وجود ندارد. “من استدلال می‌کنم که فقط هدفون بلوتوث هوشمند وجود دارد. دستگاه‌های شنیدنی، برای من قبل از هر چیز، پوشیدنی است، یعنی دستگاهی که تمام روز می‌پوشید و به سختی متوجه آن می‌شوید که در گوش خود دارید. جنبه واقعاً مهم دیگر این است که صنعت شنوایی در درک و برخورد با کیفیت صدای شخص و تأثیرات صوتی قرار دادن یک دستگاه در گوش احتمالاً بیشترین کاربرد را دارد.