گیت OR منطقی نوعی مدار منطقی دیجیتال است که خروجی آن به بالا به یک سطح منطق 1  هنگامی که یک یا بیشتر ورودی‌های آن بالا هستند، می‌رود.

گیت OR منطقی

خروجی Q “گیت‌های OR منطقی” تنها هنگامی که تمام ورودی‌های آن در سطح منطق “0” هستند دوباره به “پایین” برمی‌گردد. در بیان دیگر برای یک گیت “OR” منطقی، هر ورودی “بالا” یک خروجی “بالا”، سطح منطق “1” را خواهد داد.

عبارت منطقی یا بولی داده شده برای یک گیت “OR” منطقی دیجیتال برای جمع منطقی است که توسط علامت جمع (+) نماد گذاری شده است که عبارت بولی A+B=Q را به ما می‌دهد.

درنتیجه، یک گیت‌های OR منطقی می‌تواند به صورت صحیح به عنوان یک “گیت OR شامل” توصیف شود زیرا که خروجی هنگامی که هردو ورودی آن صحیح هستند (بالا) صحیح است. سپس می‌توان عملیات گیت‌های OR منطقی 2 ورودی را به صورت زیر تعریف کرد:

“اگر هر دو A یا B صحیح است، سپس Q صحیح است”

گیت OR ترانزیستور دو ورودی

گیت OR انحصاری دو ورودی ساده می‌تواند با استفاده از سوئیچ‌های ترانزیستور – مقاومت RTL متصل به یکدیگر ساخته شود که در زیر با ورودی که مستقیما به بیس ترانزیستور وصل شده است نشان داده شده است. هر ترانزیستور باید برای یک خروجی در Q به “روشن” اشباع شود.

OR منطقی

گیت‌های OR منطقی موجود هستند که مدارهای دیجیتال را برای تولید تابع منطقی مطلوب به کار می‌برند و یک نماد که شکل آن نشان‌دهنده عملیات منطقی گیت OR است دارد.

انواع گیت “OR” منطقی دیجیتال

گیت OR منطقی دو ورودی

گیت‌های OR منطقی دو ورودی

گیت‌های “OR” منطقی 3 ورودی

OR منطقی 3 ورودی

مانند گیت AND، تابع OR می‌تواند هر عدد از ورودی های مستقل را داشته باشد. اگرچه، گیت‌های OR موجود اقتصادی، در انواع 2 ،3 یا 4 ورودی موجود هستند. ورودی‌های اضافی برای مثال نیاز به گیت‌های برای سری شدن خواهند داشت.

گیت OR چند ورودی

OR چند ورودی

درنتیجه عبارت بولی برای این گیت OR، شش ورودی بصورت زیر خواهد بود:

(Q= (A+B)+(C+D)+(E+F

دربیان دیگر:

A OR B OR C OR E OR F====Q

اگر تعداد ورودی‌های مورد نیاز یک عدد زوج از ورودی باشد، هر ورودی “استفاده نشده” می‌تواند با اتصال مستقیم آنها به زمین  با استفاده از مقاومت‌های “پایین کشنده” مناسب، نگه داشته شود.

آی‌سی های گیت‌های OR منطقی دیجیتال موجود رایج شامل:

گیت‌های OR منطقی TTL

74LS32 چهار تایی دو ورودی

گیت‌های OR منطقی CMOS

CD4071 چهارتایی 2 ورودی

CD4075 سه تایی 3 ورودی

CD4072 دوتایی 4 ورودی

گیت‌های OR منطقی دو ورودی 7432

گیت OR منطقی دو ورودی 7432

در آموزش بعدی درباره گیت‌های منطقی دیجیتال، بر تابع گیت NOT منطقی دیجیتال که در هر دو مدارهای منطقی TTL و CMOS همانند تعریف جبر بولی و جدول درستی آن استفاده می‌شود، خواهیم پرداخت.