عموما، مقادیر واقعی خازن، ولتاژ یا تلرانس بر روی بدنه خازن ها در شکل کاراکترهای عددی درج می‌شود.

جدول کد رنگی خازن

زمانی که مقدار خازن بصورت مقدار اعشاری است مشکلاتی با درج “نقطه اعشار” بوجود می آید زیرا براحتی قابل مشاهده نیستند و در نتیجه یک خوانش غلط از مقدار واقعی خازن ایجاد می‌شود. در عوض حروفی مانند p ( پیکو) یا n ( نانو) به جای نقطه اعشار در جهت تشخیص موقعیت آن و وزن عدد استفاده می‌شود.

برای مثال، یک خازن می تواند بصورت n47=0.47nF,4n7=4.7nF یا 47n=47nF  برچسب گذاری شود. همچنین، گاهی اوقات خازن ها با حروف بزرگ K  برای نشان دادن مقدار یک هزار پیکو فاراد علامت گذاری می‌شوند. برای مثال یک خازن با علامت 100K برابر با 100×1000pF یا 100nF خواهد بود.

برای کاهش سردرگمی در مورد حروف، اعداد و اعشار، سالها پیش یک طرح کدگذاری بین المللی رنگ به عنوان یک روش ساده برای شناسایی مقادیر و تحمل خازن ایجاد شده است. این شامل نوارهای رنگی (به ترتیب طیفی) است که معمولاً به عنوان سیستم کد رنگ خازن شناخته می‌شوند و مفاهیم آنها در زیر نشان داده شده است:

جدول کدهای رنگی خازن

جدول کد رنگی خازن

جدول کد رنگی خازن برای ولتاژ

جدول کد رنگ ولتاژ خازن

مرجع ولتاژ خازن

نوع J – خازن های تانتالیوم غوطه ور

نوع K –خازن های میکا

نوع L –خازن های پلی استر/ پلی استرن

نوع M – خازن های 4 باند الکترولیتی

خازن N – خازن های 3 باند الکترولیتی

به عنوان مثال استفاده از کدهای رنگی خازن در زیر آورده شده است:

جدول خواندن خازن پلی استر

در خازن های پلی استر ظرفیت همانند خازن های عدسی محاسبه میشود. عدد نوشته شده ظرفیت را نشان میدهد و حرف لاتین را در جدول زیر میتوانید پیدا کنید.

خازن پلی استر متالیزه

 

جدول خواندن کد خازن های پلی استر رنگ های خازن پلی استر چیست؟

خازن سرامیکی و دیسکی

خازن های سرامیکی و دیسکی

سیستم کد رنگ خازن برای سالهای طولانی در خازنهای ساخته نشده از پلی استر و میکا استفاده شده است. این سیستم کدگذاری رنگ اکنون منسوخ شده است اما هنوز خازن های “قدیمی” زیادی وجود دارد. امروزه، خازن های کوچکی مانند انواع فیلم یا دیسک مطابق با استاندارد BS1852 است و جایگزین جدید آن، BS EN 60062 است، در صورتی که رنگ ها با یک سیستم کدگذاری شده با حرف یا عدد جایگزین شده اند.

به طور کلی یک کد شامل 2 یا 3 عدد و یک کد حرف تلرانس انتخابی برای شناسایی قدرت تحمل است. بطوریکه از یک کد دو عددی استفاده می شود و مقدار خازن فقط در پیکو فاراد آورده می شود ، به عنوان مثال pF47=47 و pF100=100 و غیره. یک کد سه حرفی شامل رقم دو عددی و یک مضرب ، دقیقاً مانند کدهای رنگی مقاومت در قسمت مقاومتها است.

به عنوان مثال، ارقام 471=47*10=470pF. کدهای سه رقمی اغلب با کد حروف تلرانس اضافی همراه هستند که در زیر آورده شده است.

جدول کدهای حروف تلرانس خازن

جدول کدهای حروف تلرانس خازن

خازن زیر را در نظر بگیرید:

خازن

خازن سمت راست یک نوع خازن از نوع دیسک سرامیکی است که روی بدنه آن کد 473J چاپ شده است. سپس 4 = اولین رقم ، 7 = دومین رقم ، 3 مضربی از پیکو فاراد pF و حرف J قدرت تحمل است و این به معنی:( 3 صفر pF 47pF*1000(، 47nF یا 0.047 0.047uF است،  J نشان دهنده  قدرت تحمل5٪  +/- است.

سپس فقط با استفاده از اعداد و حروف به عنوان کد بر روی بدنه خازن، می توانیم به راحتی مقدار ظرفیت آن را در پیکو فاراد، نانو فاراد و یا میکرو فاراد تعیین کنیم و لیستی از این کدهای “بین المللی” در جدول زیر به همراه ظرفیت معادل آنها آورده شده است.

جدول کد حروف خازن
جدول کد حروف خازنجدول کد حروف خازن

در آموزش بعدی در بخش خازن ها ، بر اتصال خازن بصورت موازی می پردازیم و می بینیم که ظرفیت کل برابر مجموع خازن های منفرد است.