برد مدار چاپی

برد های مدار چاپی (PCB) و تولید آن به صورت حرفه‌ای گامی مهم در جهت معرفی محصول شما به بازار می‌باشد. هنگامی که در حال تولید محصول جدیدی هستید که نوعی قطعه الکترونیکی را در صفحه مدار چاپی (PCB) در خود جای داده است، قطعه‌های خود را با دست جمع کرده و آنها را روی یک صفحه برقی لحیم می‌کنید.

ساخت برد مدار چاپی

با این حال، این فرایند دستی بسیار کند و بسیار پرخطا می‌باشد و و از آن نمی‌توان برای فروش محصولی استفاده نمود. برای محصولی که در دسترس عموم قرار خواهد گرفت، شما نیاز به استفاده از یک سرویس مونتاژ PCB دارید تا نه تنها PCB های خود را تولید کنید بلکه تمام اجزای آن را لحیم کنید.

شکل 1: ماژول کنترل‌کننده LED برای پروژه روشنایی تزئینی. این مدار چاپی (PCB) توسط PCBWay ساخته و مونتاژ شده.

طرز کار PCB

بعد از ساخت مدار چاپی (PCB) های برهنه، خمیر لحیم‌کاری با دستگاهی شبیه به صفحه ابریشمی که از یک خمیر لحیم استفاده می‌کند برای لنت‌های PCB که روی آن اجزای الکتریکی نصب شده است، استفاده می‌شود.

شکل 4: دستگاه نیمه اتوماتیک رسوب خمیر لحیم کاری که در خط مونتاژ Adafruit استفاده می‌شود.

خمیرکاری برد مدار چاپی

به طور معمول، پس از هر مرحله از روند مونتاژ مدار چاپی، تخته‌ها به روش‌های مختلفی بازرسی می‌شوند. برخی از مراحل بازرسی به طور خودکار با استفاده از ماشین‌های خودکار بازرسی نوری (AIO) انجام می‌شود.

این ماشین‌ها از یک سیستم دید در کامپیوتر استفاده می‌کنند تا در این حالت اطمینان حاصل شود که هر لنت روی PCB مقدار صحیح خمیر لحیم‌کاری را به طور صحیح اعمال می‌کند.

شکل 5: از ماشین‌های بازرسی نوری خودکار برای تأیید صحت استفاده خمیر لحیم استفاده شده است

سپس از یک ماشین انتخاب مکان برای قرار دادن سریع و دقیق اجزای SMT روی تخته استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها یک فناوری شگفت انگیز هستند که بطور خودکار اجزای جداگانه را از قرقره ها بازیابی می‌کنند.

تراز وسایل را بررسی می‌کنند و آنها را در موقعیت‌های صحیح بر روی مدار چاپی (PCB)  قرار می‌دهند. سریع‌ترین دستگاه‌های انتخاب مکان قادر به قرار دادن 50 مؤلفه در ثانیه می‌باشند.

شکل 5: این دستگاه‌ها قطعات را شکار می‌کنند، تراز بودن آنها را تأیید و آنها را روی PCB قرار می‌دهند.

سپس، تخته‌ها از طریق اجاق عبور می‌کنند که خمیر لحیم را ذوب می‌کند و به طور الکتریکی تمام اجزا را به هم متصل می‌کند. اجاق گاز به منظور گرم کردن و خنک کردن تابلوها طبق یک منحنی گرمایش خاص طراحی شده است. تسمه نقاله تخته‌ها را از طریق اجاق گاز حمل می‌کند.

شکل 6: در داخل اجاق گاز، تخته‌ها از یک سری مناطق دما عبور می‌کنند که برای گرم کردن و خنک کردن تخته‌های مدار چاپی در امتداد یک منحنی خاص طراحی شده‌اند

سوراخ کردن برد مدار چاپی

همه مراحل تاکنون در مورد اجزای SMT اعمال می‌شدند. برای سوراخ کردن، اجزای سازنده به طور معمول با دست قرار می‌گیرند. سپس از دستگاه موج لحیم برای لحیم كردن پاهای اجزای PTH در قسمت زیرین تخته استفاده می‌شود.

دستگاه موج لحیم از یک چشمه کوچک لحیم مذاب استفاده می‌کند و سریع همه اجزا را لحیم می‌کند. با استفاده از ماسک لحیم کاری شده بر روی PCB، لحیم مذاب فقط به پاهای مؤلفه و لنت‌های PCB می‌چسبد.

شکل 7: این دستگاه دیگری است که در خط تولید Adafruit برای قطعات لحیم کاری PTH استفاده می‌شود.

سرانجام، تابلوها یک سری مراحل تست کیفیت و عملکردی را طی می‌کنند. درست مانند خمیر لحیم‌کاری، تخته‌های مونتاژ شده و لحیمکاری شده، به صورت خودکار یا با چشمان انسان مورد بازرسی قرار می‌گیرند تا مطمئن شوند که هیچ یک از قطعات در طی فرآیند لحیم‌کاری جابجا نشده‌اند.

در آخرین مرحله قبل از حمل و نقل، یک دستگاه خودکار تست‌کننده‌ی کاوشگر پروازی، هر ترکیبی از لنت‌ها را آزمایش می‌کند تا مطمئن شود که تمام اتصالات با طرح مرجع مطابقت دارند.

شکل 8: آزمایشگر پروب پرواز تأیید می‌کند که اتصالات موجود در مدار چاپی با طراحی مطابقت دارند یا خیر