اندازه‌گیری فشار با فشارسنج دیجیتال ، نقش مهمی در گستره وسیعی از کاربردها مانند پیش‌بینی آب و هوا، نشت گاز، تشخیص جریان هوا از لوله، تشخیص موانع و عملیات مختلف و یا به دست آوردن موقعیت ارتفاع با کمک یک هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد)، ایفا می‌کند.

ساخت فشارسنج

در اینجا ما یک فشارسنج دیجیتال خواهیم ساخت که از یک سنسور BMP برای فشار و خواندن دما در صفحه نمایش OLED استفاده می‌کند. ما می‌توانیم از این روش در تشخیص جریان هوا در لوله‌ها و دمای آن استفاده کنیم. همچنین می‌توانیم از این روش در اندازه‌گیری فشار هوا نیز استفاده کنیم.

فشارسنج دیجیتال
شکل 1: نمونه اولیه
فشارسنج دیجیتال
شکل 2: دستگاه فشار هوا

ابزارهای لازم برای ساخت فشارسنج دیجیتال

برنامه نویسی فشارسنج دیجیتال

اول از همه، باید کتابخانه‌های مورد نیاز را برای فشارسنج دیجیتال نصب کنیم. برای این کار، Arduino IDE را باز کنید و به آن بروید.

Sketch—> Library —-> Library Manager.

U8g2lib و BMP280 را جستجو کنید و آنها را نصب کنید.

برای شروع ساخت فشارسنج دیجیتال با رمزگذاری در Arduino IDE (همانطور که در زیر توضیح داده شده است) قبل از هر چیز، ابتدا کتابخانه‌های U8g2 و BMP280 را در کد تنظیم کنید. سپس یک عملکرد تنظیم ایجاد کنید و ارتباطات حسگر SSD1306 و BMP I2C را تنظیم نمایید.

پس از آن ما یک حلقه ایجاد خواهیم کرد که به طور مرتب اجرا شود. در این عملکرد حلقه مقادیر سنسور را برای فشار و دما انتخاب می‌نماییم. در مرحله بعدی، ما آن مقادیر حسگر را در صفحه نمایش OLED نمایش خواهیم داد. برای این کار موقعیت x و y مکان‌نما و نام فونت را تعیین می‌کنیم.

پس از آن، مقدار سنسور بر روی صفحه نمایش چاپ می‌شود. در اینجا ما یک نوار خطی گرافیکی را نیز به آن اضافه می‌کنیم.

کد فشارسنج دیجیتال

این نمایش برای نشان دادن افزایش و افت فشار می‌باشد. در آخر، همه بافرها را برای نمایش در OLED با استفاده از بافر u8g2.send () ارسال خواهیم کرد.

کد فشارسنج دیجیتال

اکنون Arduino و به درگاه USB وصل کنید. صفحه و پورت مناسب را در Arduino IDE برای بارگذاری کد انتخاب کنید.

ارتباطات و اتصالات ساخت فشار سنج دیجیتال

پس از بارگذاری کد، تمام مؤلفه‌های موجود در نمودار مدار را که در زیر آورده شده، متصل کنید.

اتصالات فشارسنج دیجیتال

تست دستگاه فشار خون

پس از اتصال قطعات (همانطور که نشان داده شده است)، دستگاه را با استفاده از باتری 5 ولت DC تغذیه کنید. دما و فشار قرائت در صفحه OLED ظاهر می شود. اکنون می‌توانید دستگاه را در هر لوله هوا قرار دهید و فشار جریان هوا را تشخیص دهید. همچنین می‌توانید از این دستگاه برای به دست آوردن اختلاف فشار ناشی از آب و هوا و محیط در یک مکان خاص استفاده نمایید.