زمانی خالکوبی تابو بود اما امروزه نوع جدیدی از خال‌کوبی‌ها، با عنوان خال‌کوبی الکترونیکی در جهت اهداف پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خالکوبی دیجیتال برای پیگیری وضعیت سلامت

اکنون خالکوبی کردن امری مرسوم است و بسیار معمولی هم تلقی می‌شود. ایالات متحده تقریبا 20 هزار سالن خال‌کوبی را به خود اختصاص می‌دهد که 36٪ آمریکایی‌ها در سنین 18 تا 29 سال حداقل یک تاتو انجام داده‌اند. یک نظرسنجی به منظور خال‌کوبی در جهت اهداف پزشکی ، در سال 2019 نشان داد که آمریکایی‌ها در سال 2019 نسبت به اوایل سال 2012 آمار خالکوبی بیشتری داشته‌اند.

طبق آمار جهانی، یک بررسی بین المللی انجام‌شده نشان داد که بیشتر شرکت‌کنندگان با حداقل یک خال‌کوبی در ایتالیا، سوئد، آمریکا، استرالیا و آرژانتین زندگی می‌کنند و تقریباً 17٪ از افراد دارای تاتو بعد از مدتی پشیمان می‌شوند، و معمولاً به این دلیل است که تاتوی آنها نام شخص دیگری است.

شاید باید از تاتو‌کردن نام شریک زندگی خود با هرچیزی غیر از حنا خودداری کنید، زیرا چه کسی می‌داند که آیا با شریکتان خواهید ماند یا خیر! اما خال‌کوبی فقط برای سبک و یا شوکه‌کردن والدین شما نیست. اکنون خال‌کوبی‌ها در جامعه پزشکی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. از الکترودهای خال‌کوبی گرفته تا تاتوهای دیجیتال، در اینجا نحوه استفاده از خال کوبی برای اهداف پزشکی آورده شده است!

خال‌کوبی در پزشکی

در حالی که در سال‌های اخیر خالکوبی بدن شیوع بیشتری پیدا کرده است، خال‌کوبی‌ها متحمل یک فرهنگ غنی شده‌اند. مومیایی‌های مصری با قدمت بسیار زیاد با نقاط ضربدری در قسمتهای تحتانی کمر، زانوی راست و مچ پا سمت راست دارای خالکوبی‌هایی بودند. دلیل خال‌کوبی‌های اولیه ناشناخته است، اگرچه گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که برای موارد درمانی مورد استفاده بوده‌اند تا موارد زیبایی و آرایشی. بعد‌ها، در حدود 450 قبل از میلاد، Herodotus نویسنده یونانی خال‌کوبی‌ها را به عنوان نشانگر اشراف توصیف کرد. و از نظر تاریخی، تاتو‌ها به عنوان نشانگری برای افرادی که به عنوان اعضای فرقه‌های مختلف مانند گروه‌های مذهبی فعالیت می‌کردند، نیز بودند.

اگرچه بسیاری از خال‌کوبی‌ها صرفاً برای اهداف آرایشی هستند، خال‌کوبی‌های دیجیتال یا خال‌کوبی‌های الکترونیکی هدف پزشکی دارند. از نظر ماهیت مشابه خال‌کوبی‌های موقتی‌، ابتدا از مرطوب‌کننده‌ها استفاده می‌شود و سپس آنها را روی یک قسمتی از پوست می‌زنند. پس از آن، یک خال‌کوبی دیجیتال برای چند روز قبل از پاک‌شدن باقی می‌ماند. با این حال، این خال‌کوبی‌های الکترونیکی صرفاً تزئینی نیستند. تاتو‌های دیجیتالی ممکن است فشار خون، ضربان قلب، سطح قند خون یا هیدراتاسیون را کنترل کنند.

در اصل، خال‌کوبی در جهت اهداف پزشکی یک وسیله پوششی است. اما برخلاف اکثر ردیاب‌های بدنسازی که در آن حسگرهایی مانند مانیتور ضربان قلب در قالب یک مچبند یا بندی برای قفسه سینه وجود دارد، خال‌کوبی‌های الکترونیکی تمام الکترونیک‌ها را در یک شکل کوچک نگه می‌دارند. تاتو دیجیتال از اجزای الکترونیکی ریز و انعطاف پذیر مانند جوهر رسانا تشکیل شده است. بسیاری از آنها با یک آلیاژ فلز مایع برای چاپ مدارهای فوق‌العاده کوچک ساخته شده اند. مواد خال‌کوبی پوششی و درمانی شامل graphene ،nanorods طلا و پلیمرهای مختلف است. از آنجا که آنها به طور مستقیم روی پوست قرار دارند، ممکن است خال‌کوبی‌های دیجیتالی حتی در خوانش نشانگرهای تجاری از دستگاه‌های پوششی سنتی نیز دقیق‌تر باشند.

اندازه گیری سیگنال های مغز با الکترودهای تاتو چاپ‌شده

پروتزها شاهد پیشرفت چشمگیر پروتزهایی بودند که بتوانند با مغز انسان ارتباط برقرار کنند. به همین ترتیب، الکترودهای چاپ شده تاتو الکترونیکی قادر به ضبط اندازه‌گیری سیگنال مغز بودند. این یک جهش بزرگ در فناوری پزشکی و جهشی بزرگ در فناوری تاتو است.

رئیس آزمایشگاه مواد الکترونیک چاپی (LAMPSe) در انستیتوی فیزیک حالت جامد در دانشگاه صنعتی Francesco Greco الکترودهای خال‌کوبی را در کنار تیمی از دانشمندان ایتالیایی در سال 2015 تولید کرد. یک موفقیت بزرگ در سال 2018 با پلیمرهای رسانا انجام شد. با داشتن ضخامت 700-800 نانومتر، که تقریباً 100 برابر باریک‌تر از میانگین موی انسان است، این فناوری‌های پوششی به راحتی با بدن انسان مطابقت دارند.

الکترودهای ژل خشک شوند، در حالیکه این خال‌کوبی‌ها خشک هستند و نیازی به مایع برای رسانایی ندارند. علاوه بر این، آنها حتی از تداخل با رشد موهای زائد زیر پوست مصون هستند. این خال‌کوبی‌های پزشکی الکترود خشک برای استقرار طولانی مدت عالی هستند زیرا تنها به پلیمرهای رسانا احتیاج دارند.

برنامه‌های E-Tattoo

MC10، ماساچوست، یک شرکت مستقر در ایالات متحده، یک خال‌کوبی دیجیتالی را ایجاد کرد که قادر به نظارت بر عملکرد ماهیچه‌ها، فعالیت‌های قلبی و حرکت باشد. یک تیم تحقیقاتی کره جنوبی یک قطعه مانیتورینگ گلوکز را طراحی کرد که حتی می‌تواند دارو را نیز اداره کند. این دستگاه قادر است دمای بدن و همچنین pH عرق را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ردیابی کند. سپس، این داده‌ها به یک برنامه هوشمند ارسال می‌شوند و یک سوزن کوچک در وصله، دوز دارو را اداره می‌کند.

محققان دانشگاه هاروارد و موسسه فناوری ماساچوست (MIT) یک خال کوبی الکترونیکی در حال تغییر را ایجاد کردند. این جوهرهای حساس بر اساس تغییرات بدن می‌توانند رنگ‌ها را تغییر دهند و ممکن است اندازه‌گیری سدیم، pH و گلوکز را به خود اختصاص دهند. علاوه بر این، این تیم تحقیقاتی جوهر سبز رنگی را که تشدید می‌شود، به موازات افزایش سطح سدیم، کشف کردند. با افزایش سطح گلوکز، جوهر سبز، قهوه‌ای می‌شود که یک ابزار کنترل مفید برای بیماران دیابتی است.

آینده خال‌کوبی الکترونیکی برای اهداف پزشکی

اگرچه ممکن است خال‌کوبی‌های الکترونیکی مانند تکنولوژی‌های آینده باشد، اما برخی از تاتو‌های دیجیتالی منطقی پیشرفته در حال حاضر وجود دارند و با وجود توانایی‌های حل مسئله در دنیای واقعی، به لطف فناوری نانو، ممکن است نازک‌تر از فن‌آوری پوشیدنی مو در بیماران اعمال شود تا به روش‌های گوناگون با بدن انسان ارتباط برقرار کند.

سپس، این داده‌ها ممکن است به تلفن‌های هوشمند و دستگاه‌های پزشکی منتقل شوند، یا حتی دارو را از یک سوزن کوچک در داخل تاتو دیجیتال اداره کنند. حتی جوهرهایی در حال تغییر رنگ هستند که می‌توانند اطلاعات مربوط به املاح سطح گلوکز یا میزان سدیم را انتقال دهند. روند مشخص است.

خال‌کوبی‌های دیجیتالی، مانند سایر پوشیدنی‌ها، آماده هستند که نظارت بر آنالیز مراقبت‌‌های بهداشتی فعال را برای بیماران فراهم کنند. حتی پتانسیل تجویز خودکار دارو نیز وجود دارد. نظارت مداوم به معنای داده‌های بیشتر برای ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و حتی ارتباط با نظارت از راه دور بیمار است.