با پیشرفت چشمگیری که در چند سال گذشته ارتباطات بی سیم داشته است، در حال حاضر در عصر شبکه های بی سیم زندگی می کنیم و دانگل بلوتوث ابزاری ارزان قیمت و کاربردی است که امکان ارتباط بی سیم از طریق بلوتوث را برای شما آسان کرده است. در ادامه قصد داریم به بررسی کاردبردها و نحوه کار با دانگل بلوتوث بپردازیم.

دانگل بلوتوث چیست؟

بلوتوث، یک تکنولوژی بی سیم با فرکانس بالاست که به دستگاه ها اجازه می دهد تا در فواصل کوتاه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. دانگل بلوتوث که گاهی اوقات آداپتور بلوتوث نیز نامیده می شوند، ابزارهای کوچک و ارزان قیمتی است که این فناوری را در رایانه های خانگی فعال می کند و مزایای بالقوه زیادی را ارائه می دهد.

برای استفاده از آن، تنها کاری که باید انجام دهید این است که آداپتور را به یک پورت USB وصل کنید و بقیه کارها را برای شما انجام می دهد. برای آشنایی بیشتر با دانگل بلوتوث، ابتدا به تعریف دانگل می پردازیم.

عکس انواع دانگل

اصطلاح دانگل که در اصل برای یک ماژول پلاگین برای نرم‌افزار محافظت از کپی به کار می‌رفت، برای هر ماژول کوچکی که به پریز وصل شده و از آن خارج می‌شود، مانند درایوهای حافظه فلش USB و سایر دستگاه های USB مانند گیرنده ماوس بی سیم استفاده می‌شود. در تعریف دانگل می توان گفت یک دستگاه سخت افزاری خارجی دارای حافظه است که به کامپیوتر، تلویزیون، ضبط ماشین و … وصل شده و از آن آویزان می شود؛ به همین علت به آن دانگل گفته می شود.

انواع دانگل

دانگل انواع مختلفی دارد. برخی از مهم ترین این موارد به شرح زیر می باشند:

  • دانگل بلوتوث
  • دانگل وای فای
  • دانگل کارت حافظه
  • دانگل موس بی سیم
  • دانگل کیبورد بی سیم
  • دانگل joystick بی سیم
  • دانگل صوتی برای اتصال aux
  • و …

در صورتی که سیستم شما مجهز به تکنولوژی بلوتوث نیست و قصد استفاده از وسایل الکترونیکی بی سیم مانند کیبورد، موس و یا هدفون بی سیم را دارید، دانگل بلوتوث به درد شما می خورد. بهترین راه برای بررسی اینکه آیا سیستم شما بلوتوث دارد یا نه این است که به Control Panel و سپس Device Manager بروید. تعداد زیادی از لپ تاپ ها و رایانه های PC دارای بلوتوث داخلی هستند. با این حال، اگر رایانه شخصی شما دارای بلوتوث از پیش ساخته نشده باشد، می توانید از آداپتور یا دانگل بلوتوث استفاده کنید.

خرید ماژول وای فای برای استفاده یا تعمیر دانگل wifi را میتوانید از طریق فروشگاه دیجی قطعه انجام دهید.

عملکرد دانگل بلوتوث

اساساً، یک دانگل بلوتوث USB مانند هر گیرنده بلوتوث یکپارچه استاندارد کار می کند. خود دانگل معمولاً کوچک است و به اندازه یک درایو فلش USB است. در داخل این دستگاه کوچک، یک آنتن برای ارسال و دریافت سیگنال های رادیویی و همچنین یک رابط USB وجود دارد.

کانکتور USB انرژی را از لپ تاپ یا رایانه شخصی شما به دانگل منتقل می کند تا بتواند کار کند. علاوه بر این، دانگل و کامپیوتر نیز از طریق این کانکتور USB تبادل اطلاعات می کنند. از این رو، با کمک یک دانگل بلوتوث USB، می توانید از دستگاه بلوتوث درست مانند زمانی که رایانه شخصی یا لپ تاپ دارای گیرنده داخلی است، استفاده کنید.

 

آیا آداپتور بلوتوث همان دانگل است؟

بله. به آداپتور بلوتوث USB، “دانگل بلوتوث” که یک دستگاه بلوتوث مبتنی بر USB است که سیگنال های بی سیم بلوتوث را ارسال و دریافت می کند، گفته می شود. برای کاربرانی که در رایانه های خود بلوتوث ندارند؛ که البته بیشتر در لپ تاپ های قدیمی تر یا کامپیوترهای PC این اتفاق می افتد؛ چیزی که بسیار به آن نیاز دارند، یک دانگل بلوتوث است. همچنین، کاربرانی که می‌خواهند هدفون، کیبورد، ماوس، پرینتر یا بلندگوهای خود را به کامپیوتر/لپ‌تاپ خود متصل کنند، استفاده از دانگل بلوتوث پیشنهاد می شود.

اتصال دانگل بلوتوث به هدفون

آیا یک دانگل بلوتوث به هدفون وصل می شود؟

دانگل‌های بلوتوث جدید نیازی به فرآیند جفت شدن (Pair شدن) ندارند، زیرا آنها فقط به عنوان نقطه اتصال عمل می‌کنند، اما دانگل‌های قدیمی‌تر فقط به یک هدست اجازه می‌دادند به دستگاهی که به آن وصل شده‌اند، متصل شود و برای کار کردن باید با هدفون پِیر یا جفت شود.

چگونه دانگل بلوتوث USB خود را به هدست وصل کنیم؟

دستگاه بلوتوثی خود را روشن کنید و آن را در حالت پِیر (Pair) شدن قرار دهید. یک دستگاه بلوتوث می تواند یک ماوس، کیبورد، هدفون، بلندگو یا یک کنترلر بی سیم باشد. دستگاه را روشن کنید و آن را در حالت جفت شدن بلوتوث قرار دهید. برای یادگیری نحوه قرار دادن دستگاه خاص خود در حالت جفت شدن، به دفترچه راهنمای کاربر مراجعه کنید.

نحوه اتصال دانگل بلوتوث به تلویزیون

در ابتدا به عنوان یکی از مهم ترین اقدامات، قبل از هر چیزی بهتر است مطمئن شوید که ایا دانگل بلوتوث به تلویزیون شما وصل می شود. در غیر این صورت، به دنبال خروجی صوتی 3.5 میلی متری AUX، RCA یا نوری باشید. یک فرستنده بلوتوث تهیه کنید، آن را به منبع برق متصل کنید و سپس هدفون یا بلندگوهای بلوتوث خود را جفت با پِیر کنید.

کاربردهای دانگل بلوتوث

کاربردهای دانگل بلوتوث

یکی از قابل توجه ترین کاربردهای دانگل بلوتوث شامل ارتباط بی سیم با تلفن های همراه و رایانه های PC، چاپ بی سیم، انتقال فایل و اشتراک گذاری شبکه است. حتی دستگاه‌های کیبورد و ماوس بی‌سیم نمونه ای هستند که بیشتر ما معمولاً از آن غافل می‌شویم.

برخی از کاربردهای دیگر دانگل بلوتوث به شرح زیر است:

  1. انتقال فایل: دانگل بلوتوث می تواند فایل ها را بر بستر پلتفرم های مختلف نرم افزاری انتقال دهد. تلفن های همراه نه تنها دارای صفحه نمایش رنگی هستند، بلکه دارای رینگ تون های پلی فونیک نیز هستند و می توانید رینگ تون ها، تصاویر و بازی های کوچک را به صورت آنلاین دانلود کنید. یعنی می توانید برای ویرایش دفترچه تلفن، رینگ تون ها و … به رایانه متصل شوید.
  2. انتقال صدا: با اتصال به هدست بلوتوث می توانید به صورت بی سیم به موسیقی گوش دهید.
  3. همگام سازی داده ها: از همگام سازی اطلاعات بین پلت فرم های عملیاتی مختلف (مانند همگام سازی داده ها بین رایانه های دستی و رایانه ها، همگام سازی داده ها بین تلفن های همراه و رایانه ها) پشتیبانی می کند. بنابراین، می توانید به رایانه متصل شوید تا به اینترنت مشترک، تبادل داده ها و همگام سازی دفترچه تلفن که یکی از کاربردی ترین مواردی است که روزانه با آن سر و کار دارید، دسترسی پیدا کنید.
  4. شبکه Dial-up : در ان روش اتصال به اینترنت، کامپیوتر به صورت بی سیم و از طریق تلفن همراه به اینترنت دسترسی پیدا می کند. روش سنتی استفاده از کابل های داده یا پرتوهای مادون قرمز است، اما هر دوی مورد ذکر شده دارای معایبی هستند. می توانید از طریق تلفن همراه بهGPRS/CDMA 1X برای دسترسی به اینترنت بی سیم در هر زمان و هر مکان متصل شوید.
  5. راه اندازی یک شبکه بلوتوث: در حال حاضر در یک خانواده متوسط بیش از دو کامپیوتر ​​وجود دارد؛ بسیاری از افراد هم هستند که یک کامپیوتر pc و یک لپ تاپ دارند. تا زمانی که شما یک کامپیوتر با دسترسی به اینترنت دارید، می توانید از اتصال بلوتوث (آداپتور بلوتوث روی هر دو کامپیوتر نصب شده است) برای اشتراک گذاری اتصال شبکه با یک کامپیوتر بلوتوثی دیگر، به طوری که هر دو کامپیوتر بتوانند به اینترنت دسترسی داشته و از آن استفاده کنید.

مزایای استفاده از دانگل بلوتوث

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است بخواهید یک آداپتور بلوتوث USB در رایانه یا لپ تاپ خانگی خود داشته باشید. چاپ بی سیم، ارتباط با تلفن های همراه، انتقال فایل، اشتراک گذاری شبکه و استفاده از کیبورد و ماوس بی سیم از جمله کارهایی است که می توانید با بلوتوث انجام دهید.

پیاده سازی بلوتوث ارزان است، از سرعت بالایی از انتقال داده پشتیبانی می کند و بسیار امن است. از آنجایی که بلوتوث از «پرش فرکانس طیف گسترده» استفاده می‌کند، حتی زمانی که بسیاری از دستگاه‌ها به طور هم‌زمان در حال ارتباط هستند، نگرانی کمی در مورد تداخل وجود دارد. تنها نقطه ضعف بلوتوث رنج محدود آن است، اگرچه آداپتورهای گران قیمت تر می توانند به طور موثر در بیش از 300 فوت ارتباط برقرار کنند.

بهترین دانگل بلوتوث

بهترین آداپتور بلوتوث USB تمام دستگاه های دارای بلوتوث شما را در محدوده قابل توجهی مدیریت می کند و در عین حال اتصال قوی را حفظ می کند. تفاوت بین اکثر آداپتورها بسیار ناچیز است و بیشتر به نسخه بلوتوث، سرعت و رنج آنها باز می گردد.

آداپتورهای مجهز به بلوتوث 4.0 و بالاتر بهترین خدمات را به شما خواهند داد زیرا پهنای باند بالاتر و مصرف انرژی کمتری دارند. این پهنای باند بالاتر برای پخش صدا به هدست یا بلندگو عالی است و مصرف انرژی کمتر به این معنی است که عمر باتری زیادی را برای حفظ اتصال کاهش نمی‌دهد.

قیمت دانگل بلوتوث

یکی از بهترین آداپتور های بلوتوث USB، Asus BT500 است. ترکیب بلوتوث 5 با نرخ داده پیشرفته (EDR) به آداپتور اجازه می دهد تا در بسیاری از کارها به خوبی عمل کند. در شرایط ایده آل، آداپتور ایسوس می تواند به سرعت سه مگابایت در ثانیه (MBps) در محدوده 40 متری برسد و قابلیت پِیر شدن به 7 دستگاه به طور همزمان را دارد. این باعث می شود BT500 یک گزینه ایده آل برای بلوتوث خانگی شما باشد.

اگر شما کاربر ویندوز هستید، BT500 ایسوس یک انتخاب مطمئن برای رفع نیازهای بی سیم شما است. این دانگل بلوتوث سریع می‌تواند تعداد قابل توجهی از دستگاه‌ها را مدیریت کند و رنج کافی برای برآورده کردن نیازهای روزانه شما دارد.

کدام دانگل بلوتوث را بخریم؟

اگر نمی‌دانید به دنبال چه چیزی هستید، انتخاب محصولات خاص می‌تواند چالش برانگیز باشد. بنابراین، بهترین دانگل یا آداپتور بلوتوث برای خرید کدام است؟

در حقیقت، هیچ پاسخ جامعی وجود ندارد، زیرا انتخابی که می کنید، در نهایت به نیازها و ترجیحات شما بستگی دارد؛ اما به عنوان یک راهنمایی، مهم‌ترین عواملی را که باید هنگام انتخاب دانگل بلوتوث به آن‌ها توجه کنید را می توانید ببینید:

  • محدوده انتقال – بدیهی ترین چیزی که باید به آن توجه کرد، محدوده انتقال کلی است که می تواند در تجربه کاربری شما ایجاد تفاوت کند. اگرچه کیفیت اتصال به اندازه فاصله بسیار مهم است، اما هرگز در انتخاب دانگل بلوتوث از محدوده انتقال غافل نشوید.
  • پشتیبانی سیستم عامل – اگر دانگل بلوتوث که خریداری می‌کنید با سیستم عامل شما سازگار نباشد، محدوده، پایداری شبکه و عملکرد بی‌ربط هستند. در حالت ایده آل، یک دانگل باید با تمام پلتفرم های اصلی سازگار باشد؛ همچنین باید یک پورت US 0 یا 1.2 در دسترس داشته باشد.
  • نسخه بلوتوث – یکی دیگر از جنبه های مهم که باید به آن توجه کرد، نسخه بلوتوث آداپتور است. خرید هر نسخه ای که کمتر از 4.0 باشد شما را نا امید می کند. به سادگی نمی تواند محدوده و ویژگی های عملکردی را که کاربران مدرن به آن عادت کرده اند ارائه دهد. نسخه های 4.0 و بالاتر نه تنها عملکرد بهتری دارند بلکه انرژی کمتری نیز مصرف می کنند. این امر به ویژه برای کاربران لپ تاپ بسیار مهم است.

در دانگل بلوتوث USB به دنبال چه چیزی باشیم؟

قبل از خرید دانگل USB بلوتوث سه مورد وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

  • قیمت
  • شرکت سازنده
  • نسخه

به طور کلی، دانگل های بلوتوث نسبتاً ارزان هستند. گزینه های ارزان تر ممکن است بالاترین کیفیت را نداشته باشند. بنابراین توصیه می شود که یک گزینه میان رده را انتخاب کرده و خریداری کنید. برای خرید دانگل بلوتوث می توانید از طریق فروشگاه اینترنتی دیجی قطعه بر اساس نیازی که دارید، در محدوده قیمتی مختلف، از پایین رده گرفته تا دانگل های پرچمدار اقدام نمایید.

هر گونه سوالی در رابطه با دانگل بلوتوث داشتید، می توانید در قسمت نظرات سوال خود را مطرح کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت به آن پاسخ دهند.